Twist of the Wrist II (Keith Code)

Yzf1kr

MF veteraan
28 aug 2002
2.090
1
Heerlen
Het valt mij op dat ik veel mensen zie praten over motor rijden en de daarbij behorende technieken. En als men het over techniek heeft is het 90% knietje hier/ knietje daar / knietje zus / knietje zo.

Terwijl dat knietje eigenlijk alleen maar stoer uitziet, en verder geen nut heeft.
Er zijn zoveel andere belangrijke(re) aspecten van een goede houding op de motor: Onstpannen armen/ tegensturen, contactvlakken/zwaartepunt verlagen, gewichtsverdelingen/veringseigenshappen. Allemaal punten die nooit in dit forum aan de orde komen

Daarom stel voor dat de hele meute eens aan het lezen slaat:

Twist of the Wrist 2
Keith Code
ISBN: 0-9650450-2-1

Wedden dat je na het lezen nog meer :] plezier hebt.

Chris
 
Hmm, al een tijdje geleden geleze, maar om te zeggen dat ik daarna meer plezier in het motor rijden had :?
 
Ben niet zo'n boekenlezer, maar misschien wel eens leuk om door te nemen. Of lullen we hier over een dikke pil?
 
Knietje uitsteken heeft wel nut als je erg hard de hoek om kan :} .
Maar idd is het in de meeste gevallen op de openbare weg alleen voor de kick.
 
och... maar bij het gross wat op de openbare weg zijn kniet uitsteekt is het meer vorm dan inhoud....
Daar gaat het niet om. Een knietje heeft nut, een wheely bijvoorbeeld niet. ( kvind het laatste wel iets leuker om naar te kijken.)

Ach, het schijnt eens in de zoveel tijd weer nodig te zijn deze discussie op te rakelen....
 
Waarom niet met deel 1 beginnen??

Die heb ik nl. en ondanks dat het vrij saai leest (als een schoolboek een beetje) staan er veel nuttige tips in, ook om te oefenen.
Maar het boek is erg op het circuit gericht en daar gaat men ervan uit dat je de baan goed kent. In het verkeer heb je er nie zoveel aan, met name omdat de wegen vaak vrij voorspelbaar zijn.
 
Waarom niet met deel 1 beginnen??

Die heb ik nl. en ondanks dat het vrij saai leest (als een schoolboek een beetje) staan er veel nuttige tips in, ook om te oefenen.
Maar het boek is erg op het circuit gericht en daar gaat men ervan uit dat je de baan goed kent. In het verkeer heb je er nie zoveel aan, met name omdat de wegen vaak vrij voorspelbaar zijn.

Heb het boek niet gelezen, maar circuittechniek is ook nuttig op de openbare weg. Door laat in te sturen kun je goed zien of er rotzooi op de weg ligt. Daar kun je je lijn op aanpassen. Zodra je het clipping point (weer de buitenkant van de bocht opzoeken) gehad hebt is het erg moeilijk om je lijn te verleggen.

Bij het verleggen van je lijn kun je alle technieken zoals countersteering, gewichtsverplaatsing, remmen in de bocht etc goed gebruiken.
 
Knietje zal vaak geen zin hebben maar soms als ik es echt m'n best doe en aardig plat ga vind ik het juist wel handig, beetje voelen met je knie hoe plat je ongeveer zit...
 
Knietje zal vaak geen zin hebben maar soms als ik es echt m'n best doe en aardig plat ga vind ik het juist wel handig, beetje voelen met je knie hoe plat je ongeveer zit...
Ik deed het nooit knietje aan de grond, gevolg de laatste keer OVER het randje :(
 
Ben niet zo'n boekenlezer, maar misschien wel eens leuk om door te nemen. Of lullen we hier over een dikke pil?

Nee, is maar 130 paginas, grote letters en veel plaatjes

Op maandag 02 september 2002 16:30 schreef HELLdesker het volgende:Knietje heeft wel nut.

nn? Wat dan? Is je trouwens opgevallen dat de meeste profs juist hun knie intrekken als ze de krond raken?

Op maandag 02 september 2002 17:33 schreef Raging R6 het volgende:
Waarom niet met deel 1 beginnen??
[\quote]

Omdat deel 1 achterhaald is. Keith zegt in deel 2 zelf dat hij na deel 1 tot nieuwe inzichten is gekomen, en daarom deel 2 heeft geschreven als vervanging van deel 1

En men heeft gelijk dat het boek vooral op het circuit is gericht.
Maar een heleboel fouten in de rijstijl die hij aangeeft, zie ik iedere dag om me heen. Misschien dat het lezen van dit boek bij sommige het rijplezier vergroot, en hun voor een aantal fatale fouten behoed.

Chris
 
Als je deel 1 leest, zie je dat het voordeel van "het knietje" in hoofdstuk 11 wordt uitgelegd. ;)
 
Als je deel 1 leest, zie je dat het voordeel van "het knietje" in hoofdstuk 11 wordt uitgelegd. ;)

Gek hé? Dat hij dat in deel 2 op eens niet meer zo nadrukkelijk behandelt.
In hoofdstuk 16 gebruikt hij percies 17 regels. Om uit te leggen dat je je knie gebruikt om je hoek te bepalen.

Maar een stuk verder legt hij uit dat vooral mensen die slecht bekend zijn met de mechanica van een motor, hem juist in onbalans brengen door er naast te gaan hangen en zichzelf daardoor vaak in de problemen brengen.

Chris
 
Gek hé? Dat hij dat in deel 2 op eens niet meer zo nadrukkelijk behandelt.
In hoofdstuk 16 gebruikt hij percies 17 regels. Om uit te leggen dat je je knie gebruikt om je hoek te bepalen.

Maar een stuk verder legt hij uit dat vooral mensen die slecht bekend zijn met de mechanica van een motor, hem juist in onbalans brengen door er naast te gaan hangen en zichzelf daardoor vaak in de problemen brengen.
Dus als je het boek gelezen hebt, weet je helemaal niet meer of je er nu wel of niet naast moet hangen. :?
 
Dus als je het boek gelezen hebt, weet je helemaal niet meer of je er nu wel of niet naast moet hangen. :?

Dat staat wel degelijk in het boek beschreven. Maar het beschrijft ook duidelijk het hoe en waarom, en welke fouten je kan maken als je er naast hangt.

En het stelt duidelijk dat het met de knie de grond raken geen doel op zich is, dat is gewoon een bijkomstigheid. Maar het lijkt er op of er in dit forum op gehamert word dat je pas een goede rijder bent als je een knie aan de grond
krijgt.

Mijn mening is:"Probeer eerst iedere mm van de band te gebruiken terwijl je er gewoon op zit, en ga er dan pas over denken om er naast te hangen"

Want zeg nou zelf, er als een aap naast hangen en met je knie over de grond slepen, met nog 15mm silicone aan de randen van je band: |(

Chris
 
Ik ken lui met een 'schaamrandje' van 5 mm die ernaast hangen, en met reden! Die rand krijgen ze niet weg vanwege gebrek aan grondspeling. In zo'n geval heeft het ernaast hangen dus wel degelijk nut als je iets harder de bocht om wilt, en kan je eigenlijk niet van schaamrand spreken ;)

Als je eenmaal met je knie aan de grond bent geweest en weet hoever je ernaast hangt is die knie een handig meetpunt voor je hellingshoek. Zo weet ik hoe het voelt wanneer mijn knie de grond net raakt, wordt de druk op de pad hoger weet ik dat het volgende moment mijn step aan de grond zit. Door deze wetenschap is er geen schrikreactie meer. En dus heeft dat knietje ook nut.

Dat ik er ook naast hang en die knie uitsteek als ik op de openbare weg een bocht neem waarin ik helemaal niet zo plat ga is pure gewoonte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan