TWS

mordan

geblokkeerd account
5 nov 2008
1.617
1
Halle
Op dit nachtelijk uur zat ik hier even te mijmeren. Niks meer op TV en mijn favoriete driewieler staat al op stal. :z
De steeds weer terugkerende discussies over het feit dat een MP3 of Fuoco nu al dan niet een motor, scooter of om het even wat is. Dat men in heel wat tests en reviews niet echt weet hoe men zo'n driewieler nu moet noemen. Een Fuoco noemt men zelfs soms een SUV motor? :Y Dat de moderators het hier ook vaak op de heupen krijgen van de vele MP3 topics. O-) Niet dat ik wat heb tegen een MP3's maar de vlag dekt eigenlijk niet meer echt de lading. Vooral nu er heel wat merken wegens het grote succes, hun eigen driewieler versie willen uitbrengen. Neem ik aan dat ook deze driewielers welkom zullen zijn in de MP3-clubs? Terwijl het eigenlijk geen MP3's zijn. Ook een trike is een driewieler en toch geen MP3. Volgens mij is er dus nood aan een nieuwe, alles overkoepelende benaming voor dit soort voertuigen? De benaming MP3 zou voor te veel verwarring zorgen voor al degenen die op zoek zijn naar de bekende muziekstukjes. :?
Waarom noemen we ze niet gewoon een TWS, als zijnde de afkorting van "Three Wheel Scooter"?
Ik rij een TWS, klinkt naar mijn bescheiden mening best cool? TWS-club Nederland klinkt mss minder verwarrend dan MP3-club Nederland? Geef toe, ik rij een TWS 400 heeft toch iets? O-)
Het is maar een ideetje van mij maar het zou wel fijn zijn dat men het binnenkort overal over een "TWS" heeft. En dat die internationale benaming voor dit soort voertuigen hier op dit forum ontstaan is, toch? :Y :W
 
Op dit nachtelijk uur zat ik hier even te mijmeren. Niks meer op TV en mijn favoriete driewieler staat al op stal. :z
De steeds weer terugkerende discussies over het feit dat een MP3 of Fuoco nu al dan niet een motor, scooter of om het even wat is. Dat men in heel wat tests en reviews niet echt weet hoe men zo'n driewieler nu moet noemen. Een Fuoco noemt men zelfs soms een SUV motor? :Y Dat de moderators het hier ook vaak op de heupen krijgen van de vele MP3 topics. O-) Niet dat ik wat heb tegen een MP3's maar de vlag dekt eigenlijk niet meer echt de lading. Vooral nu er heel wat merken wegens het grote succes, hun eigen driewieler versie willen uitbrengen. Neem ik aan dat ook deze driewielers welkom zullen zijn in de MP3-clubs? Terwijl het eigenlijk geen MP3's zijn. Ook een trike is een driewieler en toch geen MP3. Volgens mij is er dus nood aan een nieuwe, alles overkoepelende benaming voor dit soort voertuigen? De benaming MP3 zou voor te veel verwarring zorgen voor al degenen die op zoek zijn naar de bekende muziekstukjes. :?
Waarom noemen we ze niet gewoon een TWS, als zijnde de afkorting van "Three Wheel Scooter"?
Ik rij een TWS, klinkt naar mijn bescheiden mening best cool? TWS-club Nederland klinkt mss minder verwarrend dan MP3-club Nederland? Geef toe, ik rij een TWS 400 heeft toch iets? O-)
Het is maar een ideetje van mij maar het zou wel fijn zijn dat men het binnenkort overal over een "TWS" heeft. En dat die internationale benaming voor dit soort voertuigen hier op dit forum ontstaan is, toch? :Y :W

hi mordan .....

ik weet niet zoveel van de mp3 historie ..maar zou het niet kunnnen zijn dat mp3 staat voor zoiets van multiple 3 ? waarbij de 3 staat voor wheels?

whatever van mij mag je hoor....you will be a famous boy ha ...
maar serieus hoe die dan ook heet , er zullen er altijd zijn die het ding niet als een motor of een scooter willen zien ....zo ook hier binnen mf...
ik mag ze persoonlijk graag zien en zou er ook best wel eentje willen ...maar dat zou weer teveel van het goede zijn ....
de techniek erin is knap bedacht en toegepast...ik hou daarvan...

je zoekt meer naar iets van een catagorie benaming voor de driewielers ...mmm
ik zie het lijk alweer drijven ...weer een rijbewijs erbij dan ook ....is er dan zomaar bijbedacht in den haag...
voor mij vallen ze gewoon in de catagorie motoren en scooters....
maar huh , wie ben ik ...

zou het alleen graag zien dat iedereen elk in zijn waarde laat...en gewoon geniet van al het moois en alle verhalen daaromheen....

succes ermee...
groet smokey :W
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat buitenstaanders 'MP3-Club' meer zegt dan 'TWS-club'. Steeds meer mensen weten wat een MP3 is of zien ze door de file heen rijden met vaak die joekels van een kentekenplaat erop. EN 'TWS 400' zegt helemaal niets, behalve dat het 400cc is. Wie weet zijn er over 10 jaar nog wel 3 merken met een 400cc 3-wielige scooter en denkt men straks nog dat TWS een merk is in plaats van een benaming.

Je zou het ook nog de 'Driewielerclub' kunnen noemen. :+
 
Wat boeid het nou hoe je het noemt!

Er zijn wel meer merknamen die voor een bepaald product gebruikt worden, maggi bacho om er maar een paar te noemen.

Als je zelf een i.d crissis heb......
 
Ach wrom geen TWS, als de groep zich zo kan onderscheiden heeft het mijn zegen hoor. Trouwens ook met iedere andere naam
 
Het was geenszins mijn bedoeling om hier wereldberoemd te worden. *D
Vind het nu al vrij vervelend dat jan en alleman mij aanspreekt over mijn Fuoco, dat er altijd wel iemand naast staat als ie ff is geparkeerd. En vooral dat men op de autosnelweg gewoon naast me blijft hangen om hem uitgebreid te keuren (lees: aangapen) :?

Vond dat er gewoon nood was aan een groepsnaam voor dit soort voertuigen.
Zoals je ook meteen weet waar het over gaat wanneer men het over een trike heeft.
Of een quad, ik rij een Kymco Raptor doet niet meteen een lichtje branden. :?
En dat hoeft ook niet persé een TWS te zijn. Vind MP3 best een goeie naam moest ie niet zo wereldwijd verbonden zijn aan de muziekwereld. Je moet maar eens naar MP3 gaan zoeken op eenders welke zoekrobot. Dan krijg je alles behalve een driewielige scooter.

Wat clubs en vooral forums betreft zou er dan een apart onderdeel zijn TWS (of wat anders). En ook degenen met bijvoorbeeld een A3 van Agiva zouden meteen weten waar ze heen moeten. Je kan het ook driewielers noemen maar ook trikes hebben die. Zelfs de electrische rolstoelen voor ouderlingen en mensen met een handicap worden eigenlijk scooters genoemd. Ik bedoel maar het zou allemaal wat duidelijker kunnen?

En tot spijt van wie het benijd, deze driewielers gaan een enorm succes kennen eens men ze beter kent en er meer modellen zullen voorhanden zijn.
Dat zie je hier trouwens al, de MP3-forums zijn de grootste en meest bezochte.
Dat succes gaat alleen nog maar toenemen.

Of men daar bij jullie in Den Haag dan weer een nieuw rijbewijs gaat voor uitvinden?
Als men dat van plan is zal het ook wel gebeuren zonder groepsnaam, bij ons gaat dat toch zo. ;)
 
~
Het was geenszins mijn bedoeling om hier wereldberoemd te worden. *D
Vind het nu al vrij vervelend dat jan en alleman mij aanspreekt over mijn Fuoco, dat er altijd wel iemand naast staat als ie ff is geparkeerd. En vooral dat men op de autosnelweg gewoon naast me blijft hangen om hem uitgebreid te keuren (lees: aangapen) :?

hi mordan ...

toch nog even een vraagje aan je , zal misschien wel dom zijn maar toch...
wat ik mij nou toch eigenlijk vaak afvraag is waarom heeft piaggio juist voor twee voorwielen gekozen ...en waarom niet voor twee achterwielen...?
ik kan me voorstellen dat twee achterwielen meer mogelijkheden voor extra belasting geeft...
weet jij dat ?
en yep ik weet dat ze er ook zijn met twee achterwielen ...van wat andere merken ...
trouwens nou ik dit zo schrijf de ape is meer een vrachtwagen scooter ...altijd een prachtig ding geweest trouwens en nog...

gr smokey
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het eigenlijk niet weten. Maar ik neem aan dat het niet de bedoeling was om een nieuwe versie van de APE te maken? Wat uiteraard eerder een vrachtvoertuig is.
De voorwielen bij een Fuoco of MP3 werken onafhankelijk van mekaar door een soort van hydraulisch systeem. Dat is bij een APE of trike heel anders, namelijk twee vaste wielen met een schokdemper.
Doordat bij motoren en scooters het achterste wiel ook het aandrijfwiel is zou men dus twee wielen moeten aandrijven. En dit dan nog combineren met het hydraulisch systeem voor elk wiel.
Lijkt me technisch veel ingewikkelder.
Men stuurt ook op de voorwielen en deze zijn smaller dan het achterwiel.
Dit systeem op de achterwielen zou een heel ander effect geven en dus technisch veel ingewikkelder liggen.
Al zal Piaggio het waarschijnlijk wel getest hebben?
En een Trike of Ape zal nooit zo gezwind door de bocht gaan, ook zouden de achterwielen korter naast mekaar staan.

Piaggio heeft eigenlijk iets totaal nieuws uitgevonden en heeft er heel waarschijnlijk ook een patent op. Andere merken doen nu wel verwoede pogingen om het succes van de MP3 te evenaren en proberen allerlei combinaties uit om het patent op dit systeem te omzeilen.
Naar mijn bescheiden mening zijn ze net iets te laat.
Maar dat ingenieurs druk op zoek zijn naar nog betere systemen kan ons alleen maar ten goede komen. We zijn benieuwd wat daar gaat uitkomen?
 
Al zal Piaggio het waarschijnlijk wel getest hebben?
En een Trike of Ape zal nooit zo gezwind door de bocht gaan, ook zouden de achterwielen korter naast mekaar staan.

Piaggio heeft eigenlijk iets totaal nieuws uitgevonden en heeft er heel waarschijnlijk ook een patent op. Andere merken doen nu wel verwoede pogingen om het succes van de MP3 te evenaren en proberen allerlei combinaties uit om het patent op dit systeem te omzeilen.
Naar mijn bescheiden mening zijn ze net iets te laat.
Maar dat ingenieurs druk op zoek zijn naar nog betere systemen kan ons alleen maar ten goede komen. We zijn benieuwd wat daar gaat uitkomen?

hi mordan ...
bedankt voor je uitleg ...
misschien zit het ook juist in dat bochtenwerk wat de mp3 mogelijk maakt ...kortere bochten met bijna geen wrijving op de voorwielen...door dit systeem....

die ingenieurs van piaggio heb ik altijd al respect voor gehad....kijk maar naar die ape ook ...dat ding is altijd al geweldig populair geweest ...om over de vespa maar te zwijgen ..ha

ik heb ooit is bij een vliegtuig gestaan van piaggio in rome....(Fiucimo)
die valt best wel op ook doordat de motoren eigenlijk als het ware omgedraaid op de vleugels zitten ...dus propellers aan de achterkant van de vleugels ...
dit soort toegepaste technieken zoals de mp3 ook is grensverleggend ...en dat vindt ik alleen maar prachtig....

groet smokey :W
 
Ik moet dan toch eventjes opmerken dat ook dit weer een verkapt Mp3 topic is |( zoals Wordt dit een MP3-killer: de A3 van Adiva?
Blijven jullie nou van alles verzinnen om maar reclame te maken :(

Tja, wat wil je? Steeds meer mensen zijn onder de indruk van deze fantastische voertuigen.
Er zijn zij die onvoorwaardelijk tegen zijn, zonder echt te weten waarom.
En zij die het stilletjes wel eens zelf willen ondervinden.
En die tweede groep wordt steeds groter, want goeie wijn hoeft geen krans.
Verwacht je dus aan nog veel meer al dan niet verkapte topics.n :Y *D
 
Velen denken dat het link is om met een, we zullen hem dan maar TWS noemen, te rijen.
Dat het zwaar sturen moet zijn met die twee wielen vooraan.
Doordat Piaggio er vaak een gratis riijles bijleverd, denken velen dat dat ook echt nodig is.
Maar dat heb je helemaal niet nodig, zelfs al heb je nooit motor of scooter gereden.
Integendeel, stuurt ie veel soepeler dan eender welke andere scooter of motor.
Tegenwoordig heb ik geen last meer van de bekende hand kramp, omdat ik mijn stuur niet meer zo hoef vast te knijpen bij hogere snelheden.
Jullie kennen vast de bekende windstoot die je krijgt als je net een vrachtwagen voorbij bent?
Wel met mijn Fuoco is die gewoon niet meer, of je voelt hem ni meer.
Je hoeft niet bang meer te zijn dat er na de bocht grind ligt of een gladde wegmarkering.
Een TWS gaat daar zo overheen. En dat maakt dus dat ie sneller, veiliger, soepeler en aangenamer rijd. Dat is het verschil met een tweewieler je hoeft niet in de remmen te gaan.
En trouwens, moest het toch nodig zijn, je hebt veel meer remkracht, staat vlugger stil en je blijft rechtop.
 
Ik heb 1500km op mp3 mogen rondrijden en nee dank u wel en smokey -O-

he leuk lijkt me ...toch wel een behoorlijk aantal km's er mee gemaakt ...als je dat dan zo schrijft ...
waar ligt dan je kritiek eigenlijk ? of had je dat al ergens gepost die ervaring?

mij lijkt het dat de extra stabiliteit juist heel veel extra veiligheid geeft terwijl de eigenschappen van de motorscooter juist behouden blijven ...
ook blijft hij smal genoeg van bouw daarbij ...

of is het dan puur uit estetisch oogpunt dat je de mp3 afkeurt?

gr smokey :W
 
Dat heb ik al eerder gepost hier een kleine opsomming geen ruimte houding vind ik niet fijn ik kan nog wel meer verzinnen maar dan stoot ik sommige hier voor het hoofd en ja het ziet er niet uit ik ga dan liever op een Solex 20 heen en 20 terug.
Maar ik ben zeer zeker en fan van Piaggio, Gilera, Vespa en de techniek van de mp is idd indrukwekkend als je alleen daarom op zo een ding rijdt Nah

Gelukkig ben ik niet de enige die dit vind gekopwielen vind dit ook.
Mijn mening: ik vind de Adiva A3 echt een HELE mooie verschijning. Vooral voor degene die wat anders wil dan de MP3, waar er al zoveel van rijden. Ik nodig de eerste berijder een nieuw Adiva-waardig topic te openen met al zijn/haar ervaringen. Mag wat mij betreft mag de A3 inderdaad wat meer PK's hebben. En het dak kan eraf, dus dat kan geen belemmering zijn op de snelweg. Hij is trouwens een stuk leuker om te zien dan de mislukte BMW C1 (die overigens zijn tijd ver vooruit was). En echt veel mooier kwa ontwerp dan de MP3. Maar dat is mijn mening. De techniek: ik niet weet. Zal zichzelf moeten bewijzen.


Ik heb ook een selectie gemaakt van alle reacties die ik leuk vond om te lezen. (In volgorde van nieuw naar oud)

ohjajoh: Ohja.. en de MP3 vind ik persoonlijk een lelijk apparaat qua vormgeving, maar IDEAAL voor forensen.. Als ik het geld had, en dat ding nodig.. dan zou ik hem kopen..;)

maksor: de peugeot hymotion 3 (eindelijk lekker on-topic!!!!)

z-jimmy: heb geen buikschuiver en ben niet vrijgezel :+ macho gedrag vertoont iedereen wel es een keer.

sjoerdnl: Op zaterdag bij de Motorport is het vaak een macho modeshow. Tot ze de helm afzetten :D.

1paul: Ik denk dat het veel uitmaakt waar je dit model eventueel voor wilt gaan gebruiken, in de stad of randstad lijkt het me een uiterst slim vervoermiddel, ga je er meer mee de snelweg op lijkt het me niet veel al is dit slechts de eerste indruk...

scoot_020: ps met klapperdak lijkt A3 mij geen succesvol model voor de toekomst.

widm: Nou weer even ontopic: Van mij mag deze Adiva best een MP3 killer worden, want die MP3 vind ik er echt niet uitzien. De Fuoco vind ik trouwens nog lelijker, echt net een gedrocht uit een slechte SF-film.

1paul: Ik zou zeggen kom eens langs bolski en ervaar de rit van je leven..

bolski: Stiekem ben ik daar best benieuwd naar. Komt er ooit nog een soort van opstapdag waarbij MF-ers hun MP3 beschikbaar stellen aan mede MF-ers die hier wat afwachtend of misschien wel afwijzend tegenaan kijken eens kunnen zitten en evt een stukkie sturen?

erik-mp3 : Het dak kan er trouwens wel af.Kijk maar HIER:

erik-mp3: Maak eens een proefrit. Zodra je gaat rijden vergeet je dat je 2 wielen voor hebt en voelt het wel degelijk als het rijden op een 2 wieler. Die extra grip is daarbij geweldig omdat je eigenlijk geen rekening meer hoeft te houden met rails, witte strepen e.d.

erik-mp3: O ja, ik heb al een motorrijbewijs vanaf 1983 en heb vanaf de dag dat ik het haalde allerlei mogelijke motoren gereden. De MP3 hoort in het rijtje echt tot 1 van de favorieten.

maksor: De mijne is al een mp3 Killer :P Wat ga je er van maken Edterr???

martinski: Gezien de pijnlijke flop van BMW met de C1, wordt de MP3 de A3 killer! Zo'n motorscooter met een afdakje heeft geen schijn van kans, koop dan een auto als je perse met een dak boven je hoofd moet gaan rijden.. C1 heeft het nooit gered dus een Adiva A3 wordt het ook niet.. Koop dan een Audi A3 is tenminste dan stukken beter

mordan: Mij zal het worst wezen of de mijn Fuoco nu een scooter, een motor of een veredelde rolstoel genoemd wordt.
Een ritje langs autosnelwegen, onverharde wegen, kronkelende baantjes, door de grootstad laverend tussen files. Ik weet wel wie het eerst op een terras zal zitten met een grote frisse pint.

edterr: Die van mij word denk ik wel een mp3 killer hehe

erik-mp3: ik vind het gewoon een lelijk ding met veel te weinig vermogen

maksor: Sommige wel en sommige niet een Gilera Fuoco zie je nu ook steeds meer rijden dat is gewoon een 500cc mp3 met een ander uiterlijk maar wel een motor. en die komt er als het goed is als 850cc in 2010 als het goed is te minste

widm: Het is helemaal niet nodig dat er een MP3 killer komt. Ik zie er regelmatig eentje rijden, en dat ding is gewoon foei lelijk om te zien. Kan het nog lelijker?....ja, de Fuoco.
Dit is natuurlijk mijn eigen mening, dus voordat er veel reacties komen: je mag hem best mooi vinden van mij.

maksor: ik ben gisteren de Autoscooter tegen gekomen dat is net zoiets maar dan met 2 wielen achter maar ook een 150 cc en ik heb er even achter gereden maar dat is echt niet snel genoeg

sossa: hij is is wel leuk vond ik en zou er zeker wel een keer op willen rijden of moet ik zeggen in willen rijden.
maa een mp3 killer lijkt me niet

YP250R: Ik denk dat geen enkele andere scooter daarin zal lukken, kijk maar naar de Iphone en al zijn zogezegde Iphone-killers.
Kachel84: Nou, dat wordt geen MP3 killer. Engine: 125 - 200cc. Beetje weinig voor zo'n zwaar ding. Het model vind ik wel mooier, MITS het dak verwijderd wordt...
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik al eerder gepost hier een kleine opsomming geen ruimte houding vind ik niet fijn ik kan nog wel meer verzinnen maar dan stoot ik sommige hier voor het hoofd en ja het ziet er niet uit ik ga dan liever op een Solex 20 heen en 20 terug.
Maar ik ben zeer zeker en fan van Piaggio, Gilera, Vespa en de techniek van de mp is idd indrukwekkend als je alleen daarom op zo een ding rijdt Nah

HEY! Wat beledig je mijn Solex? :+ (grapje)

Ik heb een keer op 1 dag 600km gereden met een MP3. Ander ruitje erop, voetremmetje eraf, verder een prima ding. Dat ik 'm érg duur vind en liever een "gewone" motorscooter zou rijden doet daar niets aan af. Ieder zijn meug :)

Ontopic: TWS klinkt wat cryptisch als je het mij vraagt. Dan eerder lekker simper "driewieler". Toch zou ik niet proberen weer een subcategorie te verzinnen. Lekker zo laten en niet proberen alles in hokjes te plaatsen. Dit forum is het "levende" bewijs dat dat geen zin heeft, getuige alle PRO-MP3 vs ANTI-MP3 topics..

Groeten, Karl
 
Trouwens het concept is niet nieuw hoor in 83 ofzo, had Piaggio ook een 3 wielige scooter, alleen die is nooit echt van de grond gekomen.

ik denk door de drukte op de wegen en de benzine prijzen dat nu echter de tijd rijp is

En iedereeen mag, hem mooi of lelijk vinden, maar laat elkaar in de waarde, ik heb af en toe het idee dat, men elkaar te veel hun mening op dringd.

Er zijn hele bevolkings groepen hardstikke blij met hun MP3/ Fuoco of andere driewieler
Want ik heb ook een cam-am spider rijder gesproken.
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik al eerder gepost hier een kleine opsomming geen ruimte houding vind ik niet fijn ik kan nog wel meer verzinnen maar dan stoot ik sommige hier voor het hoofd en ja het ziet er niet uit ik ga dan liever op een Solex 20 heen en 20 terug.
Maar ik ben zeer zeker en fan van Piaggio, Gilera, Vespa en de techniek van de mp is idd indrukwekkend als je alleen daarom op zo een ding rijdt Nah

Gelukkig ben ik niet de enige die dit vind gekopwielen vind dit ook.

hi haringkje ..

dank voor je reactie...

maar "geen ruimte houding"...weet niet goed wat ik me daar bij voor moet stellen..
estetisch of in de zin van totaal geen ruimte als je er op zit..?

ik had eigenlijk op een meer gefundeerde reaktie gehoopt omdat je schreef er 1500 km ermee gereden te hebben ....
geen probleem , ik lees heel dat mp3 topic een keertje later door..

die verzamelde reactie's van gek op wielen vondt ik wel leuk om te zien en kende ik dus al ...maar al die reactie's daarin zijn meer gerricht op : "wat men er van vindt" ....

eigenlijk gaf mordan een goed inzicht gebasseerd op zijn gebruikers ervaring...mooi omschreven en duidelijk ook ...
daar heb ik nog niet echt een zinnige reaktie tegenin gezien ..behalve dan dat het ding optisch niet mooi zou zijn of juist wel...

zoals ik zei, ik ga heel dat mp3 topic is een keer op mijn gemak doorworstellen ...

groet smokey :W
 
Smokey veel plezier met de inmiddels 2 delen :P

thanks maksor ...lol..
ja op zo'n regenachtige dag ....kan je zo maar bevlogen raken in de diepere betekenis van zo'n

.......................................................TWS.....
......................................mp3 , driewieler, fuoco, adiva...enz..

mmmmmmm
nope keep it simple..

......................................mp3 , driewieler, fuoco, adiva...enz..

gr smokey :W
 
De club naam zal niet zomaar veranderen, maar TWS heeft wel wat. Uiteindelijk voor de algemene benaming voor een driewieler. Het komt zo makkelijk uit je mond TE WE ES. We houden hem er in mordan. Ooit zeg men het over de gehele wereld en dat komt dan door jou *D ;) voorbeeld: Iemand vraagt aan jou.....wat voor motor rij jij dan, ik rij een tws....... JA die ken ik wel, dat zijn die driewielers ;)
 
Laatst bewerkt:
De club naam zal niet zomaar veranderen, maar TWS heeft wel wat. Uiteindelijk voor de algemene benaming voor een driewieler. Het komt zo makkelijk uit je mond TE WE ES. We houden hem er in mordan. Ooit zeg men het over de gehele wereld en dat komt dan door jou *D ;) voorbeeld: Iemand vraagt aan jou.....wat voor motor rij jij dan, ik rij een tws....... JA die ken ik wel, dat zijn die driewielers :} :+ _O- :P :W :W

yahooooooooo

go on....
we get a famous boy in mf now... *O* *O* *O* *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan