Type knipperlichtrelais

silverwolfie

Rookie
9 jul 2010
9
0
Hoihoi

Mijn knipperlichtrelais is stuk (de stekker doorverbinden geeft wel brandende knipperlichten) en ik heb bij een motorzaak een nieuw relais gekocht.

Mijn motor heeft origineel een 2 polige aansluiting en mijn aankoop heeft er 3(nr3 is voor de alarmlichten bergijp ik..), wat volgens de verkoper niets uit maakt. Klopt dat?? :?
Ik kan me ook ergens voorstellen dat hij geen rond circuit maakt bij een missende aansluiting..?

Na het aansluiten werkt de boel niet, en ik kwam er achter dat het relais dat ik kocht 12V aangeeft en mijn originele 12.8 volt. Maakt dat wat uit, dat ze het daardoor niet doen op dit nieuwe relais? :?

Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in het verschil van relais maar word er niet wijzer van. Misschien heeft hier een handige klusser het antwoord!

En waar ik nieuwschierig naar ben, wat is het verschil tussen een mechanisch en een electrisch relais?

Extra info..
Over de pooltjes: heb het nieuwe relais aangesloten met de X (batterij) en P, overige is L. P en L doen niets samen, en X en L zitten te ver uit elkaar om de stekker te plaatsen.


origineel relais:
124558-Flasher-relay-12-volt.jpg

nieuwe relais:
knipperlichtrelais%203p.jpg
 
12 volt of 12,8 maakt niet uit!.

3e contact is waarschijnlijk een massa aansluiting.

Zou er mee teruggaan,want ook een vervangingsrelais zou plug&play moeten zijn.

Het verschil tussen een mechanisch en electronisch relais?.
Mechanisch werkt met bi-metaal .
Electronisch ,wordt de knipperfunctie geschakeld door een electronische schakeling.

Je kunt er misschien meteen een "belastingsonafhankelijke" knipperautomaat tussen zetten,is wel handig als je nog eens wilt overgaan op led-knippers.
 
Nou moe! Je originele relais valt in de categorie huis-tuin&keuken relais, waarmee ik bedoel dat-ie in ontzettend veel motoren de standaard is!

Als ik zelf zoiets heb, pas ik de stekker aan en het kan wel werken, maar die verkoper had jou gewoon een passende moeten geven! Omruilen lijkt me de beste optie, anders moet je de bedrading aanpassen....

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Hoihoi

Mijn knipperlichtrelais is stuk (de stekker doorverbinden geeft wel brandende knipperlichten) en ik heb bij een motorzaak een nieuw relais gekocht.

Mijn motor heeft origineel een 2 polige aansluiting en mijn aankoop heeft er 3(nr3 is voor de alarmlichten bergijp ik..), wat volgens de verkoper niets uit maakt. Klopt dat?? :?
Ik kan me ook ergens voorstellen dat hij geen rond circuit maakt bij een missende aansluiting..?

Na het aansluiten werkt de boel niet, en ik kwam er achter dat het relais dat ik kocht 12V aangeeft en mijn originele 12.8 volt. Maakt dat wat uit, dat ze het daardoor niet doen op dit nieuwe relais? :?

Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in het verschil van relais maar word er niet wijzer van. Misschien heeft hier een handige klusser het antwoord!

En waar ik nieuwschierig naar ben, wat is het verschil tussen een mechanisch en een electrisch relais?

Extra info..
Over de pooltjes: heb het nieuwe relais aangesloten met de X (batterij) en P, overige is L. P en L doen niets samen, en X en L zitten te ver uit elkaar om de stekker te plaatsen.


origineel relais:
[afbeelding]
nieuwe relais:
[afbeelding]


hoi,


als ik het zo zie heeft het nieuwe relais een

*links
*rechts
*massa

aansluitingen.

jouw originele relais heeft er maar 2.
[clipon-schakelaar]

dus als je mijn inziens een verbinding maakt vanaf je nieuwe relais tussen je links/rechts-draad van je knipperlichtschakelaar, zou het moeten werken. :)
 
Laatst bewerkt:
hoi,


als ik het zo zie heeft het nieuwe relais een

*links
*rechts
*massa

aansluitingen.

jouw originele relais heeft er maar 2.
dwz dat de pool ene op massa [-] zit en de andere pool de HOOFD voeding is naar je knipperlichten schakelaar. [clipon-schakelaar]

dus als je mijn inziens een verbinding maakt vanaf je nieuwe relais tussen je links/rechts-draad van je knipperlichtschakelaar, zou het moeten werken. :)
Hoe kom je op het idee dat er een links en rechts aansluiting op een knipperrrelais zit :?
Heb je misschien ook een schema hoe dit dan angesloten zou moeten worden ?
 
Hoe kom je op het idee dat er een links en rechts aansluiting op een knipperrrelais zit :?
Heb je misschien ook een schema hoe dit dan angesloten zou moeten worden ?


ik heb een idee, en die kloppen niet altijd.
er staat niets op het relais,


bij nader inzien;

ws

massa
12volt [vast]
schakeldraad [+] naar hoofdschakelaar knipperlichten?


ik gok maar wat he, O-)



en schema heb ik niet nee, :)


wel van iets anders, wacht ff
 
als ik naar het schema kijk, zie ik hoe het 2polige relais werkt.


1 pool gaat direct op de +12v
1 pool gaat naar de hoofd aansluiting van knipperlichtschakelaar.


dus; op moment van switch omzetten gaat de massa door de lamp heen en komt uiteindelijk via de 2 pool in het relais,

die stuurt een transistor aan [16 uhf] die oplaadt en vervolgens na een seconde de spanning weer vrijgeeft waardoor het licht aangaat, daarna gaat het licht weer uit, komt er een nieuwe massa bij het relais etc etc.



das de ruwe werking, echter hoe het gaat met 3 polen ?


*denkmodus*
 
Laatst bewerkt:
als ik naar het schema kijk, zie ik hoe het 2polige relais werkt.


1 pool gaat direct op de +12v
1 pool gaat naar de hoofd aansluiting van knipperlichtschakelaar.


dus; op moment van switch omzetten gaat de massa door de lamp heen en komt uiteindelijk via de 2 pool in het relais,

die stuurt een transistor aan [16 uhf] die oplaadt en vervolgens na een seconde de spanning weer vrijgeeft waardoor het licht aangaat, daarna gaat het licht weer uit, komt er een nieuwe massa bij het relais etc etc.



das de ruwe werking, echter hoe het gaat met 3 polen ?


*denkmodus*
De eerste 2 regels kan ik je nog volgen maar dan kom je volgens mij weer met eigen ideeen.
Het knipperrelais staat in serie met de raw zodra je de schakelaar naar links of rechts zet.
De oude relais werkte met een bimetaalschakelaar.
Door de stroom werd het bimetaal warm waardoor het contact werd onderbroken, na afkoelen maakt het weer contact. Bij de nieuwe werkt dit elektronisch.
 
De eerste 2 regels kan ik je nog volgen maar dan kom je volgens mij weer met eigen ideeen.
Het knipperrelais staat in serie met de raw zodra je de schakelaar naar links of rechts zet.
De oude relais werkte met een bimetaalschakelaar.
Door de stroom werd het bimetaal warm waardoor het contact werd onderbroken, na afkoelen maakt het weer contact. Bij de nieuwe werkt dit elektronisch.


nope, geen eigen idee


ik heb mijn relais opengehad die was defect en 2-polig,
zat een transistor condensator in die defect was, ergens hier op MF een topic over
verder zat er ook een weerstand in en een mechanische schakelaar.


of die bimetaal is, weet ik niet.


wat betreft de werking;

dit relais maakt via de raw op het moment van schakelen contact met het knipperlicht, deze hangt aan de massa [-] vast en die [-] loopt via de lampen > raw naar het relais,
relais "laadt op" en


stuurt over dezelfde draad een [+] terug naar de raw-schakelaar die hem weer verdeelt respectievelijk links of rechts.



misschien staat het een beetje krom, maar je begrijpt wat ik bedoel.
wat ik alleen [nog] niet weet is hoe je die 3-voudige laat schakelen/aansluit.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog geen reactie van silverwolfie gezien, die laat waarschijnlijk alles over zich heenkomen wat hier gezegd wordt.

Als ik naar zijn nieuwe relais kijk en dan het relais dat ik in mijn link aangeef lijken die verdacht veel op elkaar. Dat relais is ook een mechanisch relais, dus met een bimetaal of een condensator.

Bij de verklaring wordt ook aan gegeven welk aansluitpunt waarop aangsloten moet worden:

X = + 12 V
L = knipperlichtschakelaar
P = controlelamp knipperlicht

Deze laatste hoeft niet aangesloten te worden bij een zwevend controlelampje.
 
Ik heb nog geen reactie van silverwolfie gezien, die laat waarschijnlijk alles over zich heenkomen wat hier gezegd wordt.

Als ik naar zijn nieuwe relais kijk en dan het relais dat ik in mijn link aangeef lijken die verdacht veel op elkaar. Dat relais is ook een mechanisch relais, dus met een bimetaal of een condensator.

Bij de verklaring wordt ook aan gegeven welk aansluitpunt waarop aangsloten moet worden:

X = + 12 V
L = knipperlichtschakelaar
P = controlelamp knipperlicht

Deze laatste hoeft niet aangesloten te worden bij een zwevend controlelampje.
Ik denk het ook .... verneukeratief is wel de letter "P" die voor electriciens gewoonlijk phase/fase (plus-achtig) betekent op lichtnetschakelaars.
 
Bedankt allemaal voor de nuttige reacties! *O*


@Kawa-Ad bedankt voor de tip. Is een optie, maar helaas zijn die belasting-onafhankelijke relais aardig prijzig. Dit werd mij ook als enigste alternatief gegeven in de winkel, wat ik nogal jammer vond van ze.. makkelijk verdiend :X .

@jwillems De bedrading aanpassen is wel een oplossing (die ik straks waarschijnlijk toch moet gaan uitvoeren..), maar ik was juist op zoek naar een plug&play relais, leek me dat er wel iets passends te koop was. Online is bijvoorbeeld genoeg te krijgen, maar ivm +verzendkosten en omdat electronica niet mijn sterkste kant is koos ik er bewust voor naar een motorspeciaalzaak te gaan voor hun expertise.. |(

X = + 12 V
L = knipperlichtschakelaar
P = controlelamp knipperlicht

Deze laatste hoeft niet aangesloten te worden bij een zwevend controlelampje.

@Jaap43 :o Die link maakte een hoop duidelijk! De letters zijn ontcijferd.. :) logisch dus dat het relais niet werkt, de X en L zitten te ver uit elkaar voor mijn stekker.
Gecheckt: mijn knipperlichten zijn 21Watt, op het nieuwe relais staat geen waarde..

@willem1940 Ja inderdaad, ze zijn in de winkel blijkbaar ervan uitgegaan dat de P staat voor Phase op het relais.. :Y


Controle lampje (om op je dash te zien dat je knipperlicht aanstaat?) als in bijv:
FRT-50QT-E-020403_mainimage_productDetail_1.jpg
:? ??

:+ ..wat is een zwevend controle lampje?

Ik leer mn techniek wel op deze manier! _O-
 
Bedankt allemaal voor de nuttige reacties! *O*


@Kawa-Ad bedankt voor de tip. Is een optie, maar helaas zijn die belasting-onafhankelijke relais aardig prijzig. Dit werd mij ook als enigste alternatief gegeven in de winkel, wat ik nogal jammer vond van ze.. makkelijk verdiend :X .

@jwillems De bedrading aanpassen is wel een oplossing (die ik straks waarschijnlijk toch moet gaan uitvoeren..), maar ik was juist op zoek naar een plug&play relais, leek me dat er wel iets passends te koop was. Online is bijvoorbeeld genoeg te krijgen, maar ivm +verzendkosten en omdat electronica niet mijn sterkste kant is koos ik er bewust voor naar een motorspeciaalzaak te gaan voor hun expertise.. |(@Jaap43 :o Die link maakte een hoop duidelijk! De letters zijn ontcijferd.. :) logisch dus dat het relais niet werkt, de X en L zitten te ver uit elkaar voor mijn stekker.
Gecheckt: mijn knipperlichten zijn 21Watt, op het nieuwe relais staat geen waarde..

@willem1940 Ja inderdaad, ze zijn in de winkel blijkbaar ervan uitgegaan dat de P staat voor Phase op het relais.. :Y


Controle lampje (om op je dash te zien dat je knipperlicht aanstaat?) als in bijv:
[afbeelding] :? ??

:+ ..wat is een zwevend controle lampje?

Ik leer mn techniek wel op deze manier! _O-
Een zwevend lampje is lampje dat aangesloten zit tussen de + van het linker en de + van de rechter raw.
Het controlelampje staat in serie met de raw die uit is.
 
Ja, "zwevend" controlelampje werkt alleen maar goed als het verbruik op de pinkerlijnen hoog genoeg is. Het lampje kiest per geval "min" door de "koude" pinkers heen, dus door de pinkers heen die op dat moment niet knipperen.

Dikke pinkers merken "koud" met hun lage eigenweerstand niets van dat verklikkertje met zijn 3 of hooguit 5 Watt.

Dat gaat vaak goed fout als je overgaat op LED-pinkers want die verbruiken per stuk minder dan dat controle-lampje en ze hebben bovendien een spannings"drempel" in de buurt van 8Volt waaronder ze niets doen dus ook niets doorlaten. Daarover zijn al genoeg draden, kijk maar met zoekwoord LED.
 
in de autoinbouwtechniek gezeten en radio's ingebouwd.
heel goed opletten zei m'n chef altijd met de verlichtingsdraad.

als er geen spanning op die draad staat is het een [-]


toch wel eens een keer een radio opgeblazen omdat ik geen multimeter dacht nodig te hebben, _O- :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan