Type knipperlichtrelais

silverwolfie

Rookie
9 jul 2010
9
0
Hoihoi

Mijn knipperlichtrelais is stuk (de stekker doorverbinden geeft wel brandende knipperlichten) en ik heb bij een motorzaak een nieuw relais gekocht.

Mijn motor heeft origineel een 2 polige aansluiting en mijn aankoop heeft er 3(nr3 is voor de alarmlichten bergijp ik..), wat volgens de verkoper niets uit maakt. Klopt dat?? :?
Ik kan me ook ergens voorstellen dat hij geen rond circuit maakt bij een missende aansluiting..?

Na het aansluiten werkt de boel niet, en ik kwam er achter dat het relais dat ik kocht 12V aangeeft en mijn originele 12.8 volt. Maakt dat wat uit, dat ze het daardoor niet doen op dit nieuwe relais? :?

Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in het verschil van relais maar word er niet wijzer van. Misschien heeft hier een handige klusser het antwoord!

En waar ik nieuwschierig naar ben, wat is het verschil tussen een mechanisch en een electrisch relais?

Extra info..
Over de pooltjes: heb het nieuwe relais aangesloten met de X (batterij) en P, overige is L. P en L doen niets samen, en X en L zitten te ver uit elkaar om de stekker te plaatsen.


origineel relais:
124558-Flasher-relay-12-volt.jpg

nieuwe relais:
knipperlichtrelais%203p.jpg
 
Ja, "zwevend" controlelampje werkt alleen maar goed als het verbruik op de pinkerlijnen hoog genoeg is. Het lampje kiest per geval "min" door de "koude" pinkers heen, dus door de pinkers heen die op dat moment niet knipperen.

Dikke pinkers merken "koud" met hun lage eigenweerstand niets van dat verklikkertje met zijn 3 of hooguit 5 Watt.

Dat gaat vaak goed fout als je overgaat op LED-pinkers want die verbruiken per stuk minder dan dat controle-lampje en ze hebben bovendien een spannings"drempel" in de buurt van 8Volt waaronder ze niets doen dus ook niets doorlaten. Daarover zijn al genoeg draden, kijk maar met zoekwoord LED.
Met led knippers en zwevend lampje gaan ze juist alle 4 knipperen is mijn ervaring.
 
Met led knippers en zwevend lampje gaan ze juist alle 4 knipperen is mijn ervaring.
Ja, dat is 1 van de bekende verschijnselen .... het koude dashboard-lampje dat meer wil verbruiken dan de LEDs verbindt dan domweg links en rechts met elkaar door. Keus: extra verbruik forceren met kachelweerstanden op links en rechts, òf de verklikkerschakeling verbouwen ..... priegelwerk met foutenkansen.

http://www.motor-forum.nl/forum/fin...vance&data[age_end]=&data[age_start]=#results

..... 8Volt waaronder ze niets doen dus ook niets doorlaten .....
Ja, dat zette ik een beetje cryptisch neer .... stukjes passen weer als je bedenkt dat dan in die specifieke schakeling met "zwevend" lampje de "koude" LEDs dicht staan in tegenstelling tot dikke pinkers die koud juist een verwaarloosbare weerstand hebben. Het 'doorverbindende' verklikkerlampje maakt dan dat de koude LEDs ook mee opengaan.

Bij normale dikke pinkers komt tussen koude en warme lamp nagenoeg de volle 12V over het dashboardlampje te staan, bij LEDpinkers hooguit boordspanning min ongeveer 8Volt als ..... dat lampje flink veel minder verbruikt dan een LED ..... precies verkeerd dus, lampje laat donker-blijvend het kleine stroompje door voor de verkeerde LED.

Koude gloeilampen hebben een zéér lage weerstand die oploopt met het opwarmen.
 
Laatst bewerkt:
Ha, de oude verwarringen ....

"Plus" en "min" waren ooit willekeurig aangenomen. Toen men ontdekte dat de electronen zich bewegen van min naar plus noemde men de oude aanname "technische stroom"(gaat van plus naar min) en de nieuwe "electronenstroom"(van min naar plus). Weer iets later ontdekte men N-geleiding en P-geleiding, lastig, de "zuiging" of "gatenstroom" (P-geleiding).

In visualiseringen met watervoorbeelden en ook voor het begrijpen van de werking van een electronenbuis ("radio-lamp") is alleen de "electronenstroom" van min naar plus werkbaar.

Er zijn wel meer dingen aanvangs fout aangenomen, het rekenen/vergelijken lukt dan alleen middels een "procedure"; bijvoorbeeld: bind een touwtje om het midden van een magnetische staaf of naald en hang die magneet op .... het uiteinde dat naar het Noorden wijst noemt men Noordpool. Máár: gelijknamige polen stoten elkaar af .... procedure: bij de aardrijkskundige Noordpool ligt de magnetische Zuidpool van de aarde en bij de aardrijkskundige Zuidpool een magnetische Noordpool.

Dat met die polen sluit ook weer aan bij electriciteit, dynamo's enzo.
 
Ha, de oude verwarringen ....

"Plus" en "min" waren ooit willekeurig aangenomen. Toen men ontdekte dat de electronen zich bewegen van min naar plus noemde men de oude aanname "technische stroom"(gaat van plus naar min) en de nieuwe "electronenstroom"(van min naar plus). Weer iets later ontdekte men N-geleiding en P-geleiding, lastig, de "zuiging" of "gatenstroom" (P-geleiding).

In visualiseringen met watervoorbeelden en ook voor het begrijpen van de werking van een electronenbuis ("radio-lamp") is alleen de "electronenstroom" van min naar plus werkbaar.

Er zijn wel meer dingen aanvangs fout aangenomen, het rekenen/vergelijken lukt dan alleen middels een "procedure"; bijvoorbeeld: bind een touwtje om het midden van een magnetische staaf of naald en hang die magneet op .... het uiteinde dat naar het Noorden wijst noemt men Noordpool. Máár: gelijknamige polen stoten elkaar af .... procedure: bij de aardrijkskundige Noordpool ligt de magnetische Zuidpool van de aarde en bij de aardrijkskundige Zuidpool een magnetische Noordpool.

Dat met die polen sluit ook weer aan bij electriciteit, dynamo's enzo.



sommige stukjes wat je zegt komt weer boven dwarrelen, bv van die magnetisme en elektronenstroom.


Alleen bij 220 blijkt het toch echt te kloppen; :Y


de stroom dan, > verhaal...


ik moest een keer een perilexstekker/contact aansluiten voor een inductiekookplaat.
echter de beste man had geen tijd om op ons te wachten en had alvast provisorisch de voeding [dubbele groep 220 volt] aangesloten met een kroonsteen.... :')
en kookte daar al geruime tijd mee....

[2xphase 2xnul en een aarde op een gamma kroonsteen]


wij trokken de oven weg waarop die plaat stond, en precies op de nul was het helemaal zwartgeblakerd en [beetje] weggesmolten. De phases was niets mee aan de hand.


daarom loopt in mijn optiek de stroom van phase naar nul, of van + naar -
trouwens ook altijd zo geleerd, ingestampt.. _O-



;)
 
Laatst bewerkt:
magoe, ff terug te komen op het knipperverhaal;


er staat vaak op het relais een toevoeging;

bv 2x10 watt+ 3 watt of,
2x21watt+3watt



die laatste +3watt staat voor het verklikkerlampje van je dash.


ohja, nog een leuk feitje.

bij een 2-polig knipperrelais zoals TS die had,
als je de polariteit omdraait blijven de lampen ook gewoon aan 1 kant voor/achter continu branden, dus knipperen niet.


dit zelf ondervonden met nieuw relais aansluiten met andere aansluitpunten als de oude. Zal vast met een diode oid te maken hebben intern, het was een gegoten model dus kon niet zien waarom...


:W
 
Laatst bewerkt:
stroom loopt van + naar - >>> [of phase naar nul, 220wissel.]
voltage van - naar +




en, ben ik nu geslaagd? _O- :+







[nog een electronicus aanwezig :W ] *D
Je bent gezakt als een baksteen.
Electronenstroom loopt van min naar plus (vergeet dit maar vlug want het schept alleen verwarring).
Electrische stroom en spanning van plus naar min.
Wisselspanning en stroom van fase naar nul.
 
magoe, ff terug te komen op het knipperverhaal;


er staat vaak op het relais een toevoeging;

bv 2x10 watt+ 3 watt of,
2x21watt+3watt



die laatste +3watt staat voor het verklikkerlampje van je dash.


ohja, nog een leuk feitje.

bij een 2-polig knipperrelais zoals TS die had,
als je de polariteit omdraait blijven de lampen ook gewoon aan 1 kant voor/achter continu branden, dus knipperen niet.


dit zelf ondervonden met nieuw relais aansluiten met andere aansluitpunten als de oude. Zal vast met een diode oid te maken hebben intern, het was een gegoten model dus kon niet zien waarom...


:W
Diode zou kunnen; vaak wordt in gelijkstroomschakelingen een diode benut als vonkbestrijder.
 
Diode zou kunnen; vaak wordt in gelijkstroomschakelingen een diode benut als vonkbestrijder.
Deze diode zou dan anti-parallel staan over de spoel.
Bij verkeerde polariteit zou de spanning over de spoel niet hoger worden dan de drempelspanning van de diode (0,7 volt)
Ik denk niet dat de raw dan gaat oplichten.
 
Deze diode zou dan anti-parallel staan over de spoel.
Dat klopt en hij heeft nog een paar mooie namen ook: blusdiode of vrijloopdiode. Hij staat gesperd voor de normale aangelegde spanning.

Elke spoel waarvan de spanning/stroom afgesloten wordt wekt een hoge inductiespanning op die tegenovergesteld is aan de aangelegde spanning. Zie de bobine op je motorfiets. De blusdiode is dan een kortsluiting voor deze inductiespanning waardoor het verbreekkontakt erboven geen vonken meer te verwerken krijgt.

Een diodeschakeling is alleen maar nodig als je één controlelampje hebt dat aan 1 kant aan massa ligt. De diodes verhinderen dan dat het ene knipperkant de andere knipperkant niet beïnvloed.
 
Deze diode zou dan anti-parallel staan over de spoel.
Bij verkeerde polariteit zou de spanning over de spoel niet hoger worden dan de drempelspanning van de diode (0,7 volt)
Ik denk niet dat de raw dan gaat oplichten.
Nee, maar wel een zekering en/of de diode is wijlen (als de spoel zoals gewoonlijk met 1 kant aan min ligt)..
 
Laatst bewerkt:
1. Dat klopt en hij heeft nog een paar mooie namen ook: blusdiode of vrijloopdiode. Hij staat gesperd voor de normale aangelegde spanning.

Elke spoel waarvan de spanning/stroom afgesloten wordt wekt een hoge inductiespanning op die tegenovergesteld is aan de aangelegde spanning. Zie de bobine op je motorfiets. De blusdiode is dan een kortsluiting voor deze inductiespanning waardoor het verbreekkontakt erboven geen vonken meer te verwerken krijgt.

2. Een diodeschakeling is alleen maar nodig als je één controlelampje hebt dat aan 1 kant aan massa ligt. De diodes verhinderen dan dat het ene knipperkant de andere knipperkant niet beïnvloed.
Pas op: dit gaat over 2 verschillende zaken/schakelingen. No.2 is een "poortje" van 2 diodes elk met de k(athode) = meestal de gemerkte of afgeplatte kant, aan het lampje en het andere eind de een op de linkspinkerplus en de andere op de rechtspinkerplus. Werking als ventielen, de afgeleide plussen kunnen wel naar het lampje maar niet ervandaan naar de verkeerde plus links/rechts op de pinkers.
 
Pas op: dit gaat over 2 verschillende zaken/schakelingen. No.2 is een "poortje" van 2 diodes elk met de k(athode) = meestal de gemerkte of afgeplatte kant, aan het lampje en het andere eind de een op de linkspinkerplus en de andere op de rechtspinkerplus. Werking als ventielen, de afgeleide plussen kunnen wel naar het lampje maar niet ervandaan naar de verkeerde plus links/rechts op de pinkers.
Bedankt voor het schrappen van het woordje niet :} Kwam er net ook achter dat het er teveel stond. Komt door naderhand aanpassen van de tekst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan