Type motor

Harrypatat

Rookie
23 dec 2020
1
0
Hallo,

Ik ben sinds vandaag nieuw op dit forum. Ik ben 30 jaar oud en heb 11 december mijn rijbewijs behaald, gelukkig net voordat alle CBR examens eruit zijn gegooid vanwege corona. Vandaag heb ik bij het gemeentehuis mijn rijbewijs opgehaald en nu ben ik me aan het oriënteren op de aanschaf van een motor.
Als lesmotor had ik een Suzuki V-strom 650. Dit vond ik een erg fijne motor om op te rijden.
Vandaag ben ik ook al gaan kijken bij 2 motorbedrijven. Bij de eerste heb ik gereden op een Honda CBR 600 uit 1993. Deze vond ik erg oud aanvoelen en sprak me ook qua rijgedrag + zithouding niet aan. Daarna heb ik bij een ander bedrijf op een Suzuki GSF 650 Bandit gereden, deze beviel mij nog iets beter dan mijn lesmotor.
Ik ken niet zoveel modellen en ben dus nieuw in deze wereld. Vandaar dat ik dit topic aan maak en ik hoop op enkele vragen antwoorden te krijgen.
- Mijn budget is 2000-3000, wat mag/moet ik wel verwachten en wat niet?
- Onder wat voor categorie vallen de V-strom en de Bandit? Dezelfde of toch niet? Hoe worden dit type motoren genoemd?
- Hoeveel km mag een gebruikte motor hebben? Is 50.000 teveel?
- Welke merken/modellen behoren ook nog bij deze categorie?
- Welke modellen zijn in deze categorie de aanraders? Dus die na al die jaren de betrouwbare motoren blijken te zijn?
- Vanaf welk bouwjaar zijn de motoren nog een beetje 'modern'. (Qua rijgedrag merkte ik dus bij de Honda CBR uit 1993 echt dat die oud was en de Bandit voelde net zo soepel aan als mijn lesmotor)
- Welke overige tips hebben jullie?

Ik weet dat ik concrete vragen stel, maar dat het niet zo zwart-wit is zoals ik stel, ik weet dat het ook afhankelijk is van onderhoud en rijgedrag van de vorige gebruiker(s). Toch hoop ik wat meer houvast te vinden en wat wijzer te worden, dus als jullie eventueel andere dingen willen toevoegen, heel graag!

Alvast hartstikke bedankt en ik kijk uit naar jullie antwoorden!
 
Een hele lange startpost, zou ook hele lange antwoorden moeten opleveren

Welkom op MF. Mooie introductie :t

Je Vstrom is een allroad
Over bijvoorbeeld de CBR, dat die niet lekker aanvoelt is helemaal niet gebruikelijk, een CBR op oude banden, onjuiste bandenspanning en slechte veren is net zo moeilijk te besturen als een vierspan paarden. Een CBR moet aanvoelen als een klontje boter in de koekepan..
 
In de klasse naked van de bandit 650 kun je Verder nog denken aan
Honda cb600f
Yamaha fazer
Kawa z750

Begin 2000
 
In Motoplus 23 een artikel met de loftrompet over het Suzuki 650 V-twin blok. Dit blok gaat al 20 jaar mee en met wat periodieke updates is het
nog steeds een topper van Suzuki. Wordt toegepast in de V-strom en in de SV 650 naked (soort van Suzuki interpretatie op de Ducati Monster).

De Honda CBR 600 uit 1993 is bijna 28 jaar oud. Hard op weg om een oldtimer te worden.

Voor 2000-3000 Euro kan je best een leuke gebruikte motor scoren. De V-strom is een "allroad", de Bandit een "naked".
50.000km is niet persé te veel, maar dan moet je wel een overzicht hebben van de onderhoudshistorie. Heeft de bike z'n beurtjes gehad?
Mijn Ducati kocht ik bij km-stand 52.000. Alle rekeningen van het gepleegde onderhoud zaten erbij, net als de 3 boekjes, 3 sleutels.
Dat zijn aanwijzingen dat de vorige eigenaar zuinig op z'n bike geweest is.

Ik zou zoeken op (verzamel)websites waar 2e hands motorfietsen worden aangeboden en dan filteren op max. 3000 Euro. Dan kan je zien wat je voor dat bedrag zoals kunt kopen. Als er een motor is die je aanspreekt dan kan je een proefrit maken. De Suzuki V-strom is een goed referentiekader, want dat is een prima motorfiets!!

Nog een tip: voorkom dat je een opgelapt wrak koopt. "Gwiedert" kocht een Yamaha Tracer 900 die een schadeverleden bleek te hebben. Lees (en huiver) als je dit verhaal doorneemt. Hij heeft daarna een topic geopend "Research my bike" met nuttige tips om niet in de val van een schademotor te lopen. In het TV programma Opgelicht uitgebreide aandacht voor de handel in schademotoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan