Typfoutje van het CBR of snap ik het niet??

Darcy

Rookie
25 jul 2004
20
0
Krimpen aan de Lek
Hoi,

Zit ik net even te kijken op de CBR website zie ik het volgende staan:
(Mijn verbazing zit in de 35 kw melding)
lichte of zware motor

Twee categorieën
Het praktijkexamen voor de motor is er in twee categorieën, een lichte categorie (‘A beperkt’) en een zware categorie zonder beperkingen (‘A’). Als je jonger bent dan 21 jaar, moet je het examen afleggen op een lichte motor met een vermogen van minder dan 35 kW.
De cilinderinhoud van deze motor moet meer dan 120 cc zijn en hij moet minstens honderd kilometer per uur kunnen rijden.

Ben je 21 jaar of ouder, dan mag je kiezen of je het examen wilt afleggen op een lichte motor of een zware. Zo’n zware motor moet een vermogen hebben van 35 kW of meer. Voor beide categorieën geldt dat de motor moet zijn voorzien van spiegels, richtingaanwijzers en een L-bord achter op de motor.
en dan daaronder :
Examen met een lichte motor
Als je slaagt voor een examen op een lichte motor, krijg je (ongeacht je leeftijd) een rijbewijs A met een beperkte bevoegdheid. Je mag dan twee jaar lang alleen rijden met een motor met een vermogen van hoogstens 25 kW en hoogstens 0.16 kW ‘per kilo ledig gewicht van de motor’. Pas na twee jaar mag je overstappen op een zwaardere motor; daar hoef je niet opnieuw examen voor te doen.

Weet iemand hoe dit zit? Is dit een tikfoutje of snap ik iets niet goed ? :?
 
Wat is het probleem ? Als je afrijdt op een motor van <35 kW krijg je een beperkt A rijbewijs en mag je gedurende 2 jaar niet zwaarder dan 25 kW rijden. Als je onder de 21 bent MOET je op een lichte motorfiets afrijden.
 
Is mij duidelijk, wat snap je niet? :?
Ik heb op mijn 38ste :o pas afgereden voor A-beperkt, dus mocht ik ook 2 jaar alleen 25 kw rijden.
Heb binnen het jaar het zware nog gedaan B| foutje
 
Als je op een 35KW je examen kunt halen, kun je zeker op 25KW alleen door het verkeer ??

Gewoon een extra zekerheidje ingebouwd :?


Iig geen typfoutje CBR, tekst hoort idd zo.
 
Oh nou sorry hoor, maar ik las het als <35kw maximaal, dus waarom dan 25kw om 2 jaar te rijden...?
Ik dacht te begrijpen dat je dan dus tot tot max 35kw zou mogen rijden en vroeg me alleen maar af waar die 2 jaar 25 kw dan vandaan kwam.

Ik ben nogal nieuw in dit wereldje met dergelijke nummers, benamingen en begrippen en ik heb een (lichte) handicap waardoor dergelijke stof lezen niet meteen door mij begrepen wordt, vandaar mijn vraag.
Ik ben niet blond ofzo maar heb sinds een auto ongeluk 10 jaar geleden, een lichte vorm van hersenletsel. Dat heb ik dan nu wel geaccepteerd maar wel met als resultaat ("domme") open vragen van mijn kant om dingen tócht te willen begrijpen.

Nu na die 10 jaar dat ik nu met die handicap leef, heb ik mezelf aangeleerd dat het béter is dat ik vraag om uitleg (hoe dom dat dan ook mag overkomen) dan doen alsof ik 't begrijp... DAT vindt ik namelijk dommer !
Maar nogmaals sorry als er mensen zijn die dat niet begrijpen, ik wilde er niemand mee uit de tent lokken, 't was echt gewoon een vraag van mij en verder niets.
 
Oh nou sorry hoor, maar ik las het als <35kw maximaal, dus waarom dan 25kw om 2 jaar te rijden...?
Ik dacht te begrijpen dat je dan dus tot tot max 35kw zou mogen rijden en vroeg me alleen maar af waar die 2 jaar 25 kw dan vandaan kwam.

Ik ben nogal nieuw in dit wereldje met dergelijke nummers, benamingen en begrippen en ik heb een (lichte) handicap waardoor dergelijke stof lezen niet meteen door mij begrepen wordt, vandaar mijn vraag.
Ik ben niet blond ofzo maar heb sinds een auto ongeluk 10 jaar geleden, een lichte vorm van hersenletsel. Dat heb ik dan nu wel geaccepteerd maar wel met als resultaat ("domme") open vragen van mijn kant om dingen tócht te willen begrijpen.

Nu na die 10 jaar dat ik nu met die handicap leef, heb ik mezelf aangeleerd dat het béter is dat ik vraag om uitleg (hoe dom dat dan ook mag overkomen) dan doen alsof ik 't begrijp... DAT vindt ik namelijk dommer !
Maar nogmaals sorry als er mensen zijn die dat niet begrijpen, ik wilde er niemand mee uit de tent lokken, 't was echt gewoon een vraag van mij en verder niets.

ik vind je vraag niet dom.
ik heb geen hersenletsel of iets wat erop lijkt en had hetzelfde kunnen vragen.
dat heb ik dus ook gedaan toen ik begon met lessen.
het is gewoon een gegeven melde mijn rijinstructeur hij heeft b.v. een motor van 35 kw verlaagd en daar lessen dus jonge mensen (die voor 25 kw moeten) en korte mensen op (die wel voor een zwaar motorrijbewijs gaan) (ik ben zo'n kort mens en wilde zeker weten dat ik op de goede motor leste omdat ik wel voor mijn "grote"rijbewijs ga}

ben wel blond ;)
 
Laatst bewerkt:
Oh nou sorry hoor, maar ik las het als <35kw maximaal, dus waarom dan 25kw om 2 jaar te rijden...?
Ik dacht te begrijpen dat je dan dus tot tot max 35kw zou mogen rijden en vroeg me alleen maar af waar die 2 jaar 25 kw dan vandaan kwam.

Ik ben nogal nieuw in dit wereldje met dergelijke nummers, benamingen en begrippen en ik heb een (lichte) handicap waardoor dergelijke stof lezen niet meteen door mij begrepen wordt, vandaar mijn vraag.
Ik ben niet blond ofzo maar heb sinds een auto ongeluk 10 jaar geleden, een lichte vorm van hersenletsel. Dat heb ik dan nu wel geaccepteerd maar wel met als resultaat ("domme") open vragen van mijn kant om dingen tócht te willen begrijpen.

Nu na die 10 jaar dat ik nu met die handicap leef, heb ik mezelf aangeleerd dat het béter is dat ik vraag om uitleg (hoe dom dat dan ook mag overkomen) dan doen alsof ik 't begrijp... DAT vindt ik namelijk dommer !
Maar nogmaals sorry als er mensen zijn die dat niet begrijpen, ik wilde er niemand mee uit de tent lokken, 't was echt gewoon een vraag van mij en verder niets.

PPPfftt...ik ben al VEEEEL dommere vragen tegengekomen hier op MF :P

Gewoon doorgaan met vragen, gaan "wij" door met antwoorden, je hebt groot gelijk !!! :} :}
 
Welja niks aan de hand hoor. Ik snap best dat je de tekst zo opvatte. En domme vragen bestaan niet. Pas als een vraag 10x gesteld wordt omdat mensen te lui zijn de zoekfunctie te gebruiken vind ik het dom worden.
 
Toen ik aan het lessen was gold die regel nog niet zolang en heb het daar ook eens met mijn instructeur over gehad. Hij vond het ook een beetje raar dat je tijdens je lessen op een motor met maximaal 35kw mag rijden, maar na het behalen van je rijbewijs niet meer vermogen mag hebben dan 25kw. Maar wat er staat klopt dus wel, eerst 2 jaar op een 25kw motor.

En het is zeker geen domme vraag, want ik zou ook het antwoord op "waarom" niet weten, maar de vraag was niet helemaal duidelijk...

mzzl

ps: volgens mij is 35kw ca. 47pk en 25kw ca. 33pk (1 kw ca. 1,35 pk)
 
Dan kunnen de rijscholen veel van hun normale lesmotoren gebruiken zoals de GS500e, ER-5 enz.
Op deze motoren mag je afrijden als je "licht" moet rijden.
 
Je lest dus op 35kw, je leert het vermogen en afstand in te schatten voor een inhaalpoging. Dan rijdt je af, gata op een 25kw machine zitten en binnen 1 km zit je tegen de voorruit van een aanstormende vrachtwagen geplakt, omdat je te weinig vermogen hebt om de auto voor je in te halen.

Oops.
 
Terug
Bovenaan Onderaan