U-buis voor 4 cilinders synchroniseren?

2 sep 2007
164
9
Steenwijk
Hallo Allemaal,

Ik heb o.a op dit forum gelezen dat mensen zeer tevreden zijn over het synchroniseren met het u-buis principe met rode olie bvb versnellingsbak olie of 2 takt olie.

Ik gebruik zelf al erg lang de Carbtune wat redelijk werkt maar heb wel mijn bedenkingen.
Danst al een gek en met kraantjes ertussen knijp je de zaak af waardoor de meters wel rustiger worden maar je niet weet wat het verschil is in luchtstroom onderling door het afknijpen..
Onderling verschillend afknijpen zie je gelijk terug in foute waardes
Hetzelfde als je verschillende lengtes slangen gebruikt dan krijg je ook verschil.
Na ijken met een zuigpomp zat er ook kleine verschillen in de carbtune...
Heb dat enigszins kunnen verminderen door de staafjes met wat olie in te smeren.

Ik kon alleen voor 2 cilinders vinden met de jam potjes (niet onbelangrijk), de links voor 4 cilinders waren niet geldig meer.

Nu weet ik wel dat je ook 4 cilinders met een 2 cilinder u-buis kunt synchroniseren d.m.v. cil. 1 als referentie gebruiken dus 1-2, 1-3, 1-4

Maar wilde wel eens weten wat de ervaringen zijn met een u-buis voor 4 cilinders tegelijk.

Dat gehele u-buis principe werkt perfect wat ik zie en lees.

Kon daar zelf zo geen voorbeelden van vinden.

Groetjes uit Steenwijk
 
Er staat hier op het forum ook een hele uitleg hoe je zelf zo'n kastje kunt bouwen. Dat is weliswaar elektronisch, maar wellicht ook nog een leuk alternatief. Je zal het wel zelf in elkaar moeten knutselen. De software ervoor is ook openbaar beschikbaar. Werkt met een microcontroller. Moet je even zoeken op CarbOnBal
 
Ik denk ook dat je even moet bedenken wat je doel is. Wil je het zo synchroon dat het goed rijdt en je er niks van merkt, of wil je het theoretisch helemaal dichttimmeren?
 
Zoiets bedoel ik voor een 4 cilinder.

Slangetjes kunnen dunner zodat het geheel niet te groot word.
 

Bijlagen

  • 703C5026-065B-4459-8383-7456633B7D47.jpeg
    703C5026-065B-4459-8383-7456633B7D47.jpeg
    146,1 KB · Weergaven: 70
  • EEA0E71B-5733-47AE-BEEE-E7E616B59FBA.jpeg
    EEA0E71B-5733-47AE-BEEE-E7E616B59FBA.jpeg
    102,1 KB · Weergaven: 72
Er staat hier op het forum ook een hele uitleg hoe je zelf zo'n kastje kunt bouwen. Dat is weliswaar elektronisch, maar wellicht ook nog een leuk alternatief. Je zal het wel zelf in elkaar moeten knutselen. De software ervoor is ook openbaar beschikbaar. Werkt met een microcontroller. Moet je even zoeken op CarbOnBal
De CarbOnBal heb (ook) ik nagebouwd. Wat zag ik zeggen? Ik wil niet meer terug naar iets anders. Heel erg niet meer terug.
 
Die CarbOnBal is ook een stuk kleiner dan die opstelling. Ik heb inmiddels ook bijna alle componenten binnen. Kastje waar alles in komt is ter grootte van een broodtrommel. Leuk klein knutsel projectje, waar je toch lange tijd plezier van kan hebben.
 
Nee niet dichttimmeren haha.
Zijn gewoon leuke projecten om mee bezig te zijn.
Dan vooral uitproberen ja.

Zoiets bedoel ik voor een 4 cilinder.

Slangetjes kunnen dunner zodat het geheel niet te groot word.
Dunnere slangen zal er voor zorgen dat het een en ander juist weer rond gaat dansen wat je nu ook met de carbtune hebt. Denk alleen dat dit inderaad wat veel ruimte in beslag neemt. Hoewel dat geen probleem hoeft te zijn als je het tegen de muur van je garage kan schroeven.
 
heb nog nooit iets anders gebruikt dan 1 U-buis. ook vele vloeistoffen geprobeerd, maar er is er maar 1 die ik goed vind, en dat is kwik (kwik danst nauwelijks op en neer, schuimt niet, geen "begrenzingen" nodig, ...).
ook 4-cylinders met maar 1 U-buis : enige manier voor mij om zeker te zijn dat ze alle 4 gelijk zuigen is door ze tegen mekaar te laten zuigen. dan is er geen enkele variabele die iets aan de meting kan veranderen : even lange darmpjes en beide nivo's gelijk wil 100% zeker zeggen dat beide evenveel onderdruk hebben. 4-in-lijn gewoon eerst 1-2, dan 3-4 en dan of 1 of 2 tegen 3 of 4.
 
mijn ervaring met olie is dat die teveel op en neer gaat en zelfs schuimt, en de cohesie tussen olie en darm is te groot waardoor er een film op de buisjes blijft hangen. exacte hoogte wordt dan moeilijk afleeesbaar.
 
en als je kolommen teveel dansen helpt het om een vaste restrictor erin te bouwen. Ik heb nu een CarbonBal gebouwd maar daarvoor gebruikte ik ook de carbtune. De slangen allemaal op 20 cm van het eind doorgeknipt en een nylon buisje ertussen gezet met een geboord gat van 1 mm. Dit maakt de uitlezing veel rustiger en reproduceerbaar. Slangen wisselen gaf geen grote afwijkingen dus de demping was er.

Je wilt niet elke individuele puls meten maar het gemiddelde en dat bereik je met deze demping.

benno
 
Een luchtdebiet meter kan ook een alternatief zijn. Deze gaat direct in de kelk. Airbox moet er dan dus af. Heb er zelf een van SK ‘synchrometer’.

Of afstellen op gevoel..
 
heb nog nooit iets anders gebruikt dan 1 U-buis. ook vele vloeistoffen geprobeerd, maar er is er maar 1 die ik goed vind, en dat is kwik (kwik danst nauwelijks op en neer, schuimt niet, geen "begrenzingen" nodig, ...).
ook 4-cylinders met maar 1 U-buis : enige manier voor mij om zeker te zijn dat ze alle 4 gelijk zuigen is door ze tegen mekaar te laten zuigen. dan is er geen enkele variabele die iets aan de meting kan veranderen : even lange darmpjes en beide nivo's gelijk wil 100% zeker zeggen dat beide evenveel onderdruk hebben. 4-in-lijn gewoon eerst 1-2, dan 3-4 en dan of 1 of 2 tegen 3 of 4.
Gewoon nieuwsgierig, waar haal je kwik? Ik zou niet weten waar ik dat kan vinden..
 
Debietmeter
Een luchtdebiet meter kan ook een alternatief zijn. Deze gaat direct in de kelk. Airbox moet er dan dus af. Heb er zelf een van SK ‘synchrometer’.

Of afstellen op gevoel..
flowmeter worden vaker gebruikt bij voertuigen met heel lage gasstromen waar het vacuum moeilijker meetbaar is of bij CV carbs waar vacuum ook niet zalig makend is en de flow belangrijker is voor de afstelling. Veel klassieke motoren werken prima met de vacuummeters, ook moderne gaskleppen met omloopschroeven werken daar goed. Een flowmeter zal daar minder werken.

Benno
 
Een zelfbouw U-buis met olie is veel nauwkeuriger als met kwikvulling, daar kwik een soortelijk gewicht heeft dat ruim 13,5 x zo groot is olie. Een cm verschil bij een oliebuis zijn slechts enkele millibars. Ik zelf gebruik er gewoon slaolie in, kan geen kwaad als daar een drup van in een cilinder komt. Gebruik nooit water in de buis, want als dat in de cilinder komt wordt er het een en ander vernield. (water neemt enorm toe in volume als het waterdamp wordt)

grtz,

Cees
 
Een zelfbouw U-buis met olie is veel nauwkeuriger als met kwikvulling, daar kwik een soortelijk gewicht heeft dat ruim 13,5 x zo groot is olie. Een cm verschil bij een oliebuis zijn slechts enkele millibars. Ik zelf gebruik er gewoon slaolie in, kan geen kwaad als daar een drup van in een cilinder komt. Gebruik nooit water in de buis, want als dat in de cilinder komt wordt er het een en ander vernield. (water neemt enorm toe in volume als het waterdamp wordt)

grtz,

Cees
Klopt. Het voordeel van een lichtere vloeistof zoals bijvoorbeeld sla olie is dat het een veel grotere uitslag in centimeters geeft bij dezelfde onderdruk.
Waar ik nog over nadenk is om halverwege in de slangen een buffervat (jam potje) op te nemen zodat de uitlezing gedempt wordt en je nooit vloeistof kunt aanzuigen.
(jam potje groter dan de totale voorraad vloeistof)
Vloeistoffen zijn amper comprimeerbaar. Als je even volgas geeft gebeurt er misschien nog niet zoveel maar bij vervolgens gas dicht krijg je ineens een groot vacuüm en wordt de vloeistof aangezogen. Hopelijk op alle cilinders evenveel. Anders slobbert 1 cilinder alles naar binnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan