U vervoert uw koter met een spanband. Mag dat?

Kees Den Haag

MF veteraan
28 apr 2005
4.909
110
Den Haag
Naar aanleiding van een topic op Geenstijl: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/06/u_vervoert_uw_koter_met_een_sp.html#comments

a4hoofddorp1700.jpg


Waarschijnlijk met de beste intenties, maar passagiers nooit vast maken aan de motor of de bestuurder. Bij een val moet iedereen vrij kunnen rollen.

Kinderen moeten bij de steuntjes kunnen voordat ze achterop mogen. (Desnoods de steuntjes verhogen) Zo te zien is dat hier net nog niet het geval.
 
Laatst bewerkt:
Kinderen achterop kan prima, mits zij instructies als goed vasthouden goed kunnen uitrvoeren. Met een spanband laat de bestuurder zien dat hij daar al niet veel vertrouwen in heeft. Verder Vind ik zonder volledig pak en met een "potje"niet verstandig. Ik mis een kinstuk. Ik zou zo niet rijden...
 
hij kan maar amper met zen tenen aan de stepjes!

totaal onveilig! waarschijnlijk wou die koter niet eens, en moest hij van pa; die om de "angst" wat weg te nemen die bandjes liet aanrukken...
kijk eens hoe geforceerd hij zen pa vasthoud...
Plaats dat kind bij een pleeggezin!
 
Kinderen moeten bij de steuntjes kunnen voordat ze achterop mogen. (Desnoods de steuntjes verhogen) Zo te zien is dat hier net nog niet het geval.



Achterop de motor

De wet geeft voor het vervoer van kinderen op de motor geen informatie. Geen eisen over de leeftijd, lengte of het gebruik van kinderzitjes. Wel is het gebruik van een helm verplicht. U moet zelf beoordelen of het veilig is om het kind te vervoeren.


Achterop de brommer

Kinderen onder de acht jaar moeten een doelmatige zitplaats hebben. Dit betekent voldoende steun voor rug, handen en voeten. Daarbij is het verplicht om een helm te dragen. Deze moet voorzien zijn van een keurmerk.


Achterop de (snor)fiets

Kinderen onder de acht jaar moeten net als bij de bromfiets op een doelmatige zitplaats zitten. Dit betekent voldoende steun voor rug, handen en voeten. Zowel voor fiets als snorfiets is een helm niet verplicht.

bron ANWB

Vwb de voetjes geldt dit alleen bij brommer en snorfiets.
 
Mijn vrouw zou me vermoorden als ze me ooit zo zou betrappen. Wat een gek.

Het is meer onwetendheid. Mensen denken vaak dat het vastbinden beter is. Hij zal de beste intenties gehad hebben. Maar dit is niet handig. Het woord "gek" vindt ik dan ook niet helemaal gepast.
 
Het vervelende is hij valt gewoon in slaap achter op _O- _O-


Dan ben jij te lang onderweg...je moet beter opletten om dit te voorkomen. Voordat jullie weg gaan overleg je met hem dat hij aangeeft wanneer hij moe gaat worden. Rij nooit verder weg dan dat je weer op tijd thuis kunt zijn voordat hij in slaap valt.
Pak, helm je hebt het inderdaad nodig als ze achter je in slaap zijn gevallen, verslappen en er af kukelen..
 
Het is meer onwetendheid. Mensen denken vaak dat het vastbinden beter is. Hij zal de beste intenties gehad hebben. Maar dit is niet handig. Het woord "gek" vindt ik dan ook niet helemaal gepast.
Als je goed kijkt, zie je dat die bestuurder een IQ van 73 heeft... "gek" is misschien wat grof, maar niet ver bezijden de waarheid!
 
Het is meer onwetendheid. Mensen denken vaak dat het vastbinden beter is. Hij zal de beste intenties gehad hebben. Maar dit is niet handig. Het woord "gek" vindt ik dan ook niet helemaal gepast.

Heb je op zich gelijk mee.

Aan de andere kant ziet een blinde nog dat het jochie zo helemaal niet goed/veilig zit. Ik heb hier ook wel eens vragen van mensen gelezen of een kind van 6 achterop mocht. Dan breekt toch mijn klomp een beetje..... dat risico doe je een kind toch niet aan?
 
Dan ben jij te lang onderweg...je moet beter opletten om dit te voorkomen. Voordat jullie weg gaan overleg je met hem dat hij aangeeft wanneer hij moe gaat worden. Rij nooit verder weg dan dat je weer op tijd thuis kunt zijn voordat hij in slaap valt.
Pak, helm je hebt het inderdaad nodig als ze achter je in slaap zijn gevallen, verslappen en er af kukelen..
Dat heb ik ook met hem af gesproken.
Maar ik voel het ook.
Op het moment dat hij z'n hoofd op mijn rug legt.
Weet ik dat ik moet stoppen.
 
Heb je op zich gelijk mee.

Aan de andere kant ziet een blinde nog dat het jochie zo helemaal niet goed/veilig zit. Ik heb hier ook wel eens vragen van mensen gelezen of een kind van 6 achterop mocht. Dan breekt toch mijn klomp een beetje..... dat risico doe je een kind toch niet aan?
Ik heb aan gehouden.
Kan je niet bij de stepjes.
Dan kan je ook niet achter op.
 
Heb je op zich gelijk mee.

Aan de andere kant ziet een blinde nog dat het jochie zo helemaal niet goed/veilig zit. Ik heb hier ook wel eens vragen van mensen gelezen of een kind van 6 achterop mocht. Dan breekt toch mijn klomp een beetje..... dat risico doe je een kind toch niet aan?

Ach... Er is vindt ik best een verschil tussen een rondje door de buurt en een reis naar de Noorkaap. Bij het eerste is 6 jaar misschien wel oud genoeg, en bij het laatste waarschijnlijk niet. Het ligt helemaal aan de ontwikkeling van het kind.

Ik vindt het ontbreken van een leeftijdsgrens en de eis dat iemand goed moet kunnen zitten nog niet zo slecht. Wat hebben we aan ingewikkelde regels die in de praktijk toch niet goed te handhaven zijn.
 
Dat heb ik ook met hem af gesproken.
Maar ik voel het ook.
Op het moment dat hij z'n hoofd op mijn rug legt.
Weet ik dat ik moet stoppen.

Ik ben zelf een keer achterop in slaap gesukkeld op de terugweg van een dagje strand. Had manlief toen van een spanband geweten, had ie hem zeker om mn nek gedraaid ;)

juist die angst dat ie in slaap zal vallen, of bij een flinke drempel zn handjes los zal laten zorgt ervoor dat mijn zoontje (9) nog niet verder achterop is geweest dan 7 km naar opa en oma, met zwaar aangepaste snelheid.
 
Laatst bewerkt:
Das ook nog eens een idee voor rugprotectie, gewoon je koter achterop binden.

Geeft vast een zachte landing, zon 30 kg babyvet.
 
Mijn dochter van bijna 8 gaat ook wel eens achterop. Bij mijn man op de sjoppert met sissybar. Komt goed bij de stepjes en heeft een goede helm op, Motorjas en broek aan (difi) en hele stevige schoenen. En dan nog gaat ie niet verder dan 30 min totaal en niet harder dan 80km wegen, liefst rustiger... Als ie dit zou doen..... Was het meteen de laatste keer...
 
Als zijn vrouw die foto ziet op GS of op MF dan sloopt ze hem ook echt wel.
Maar ik persoonlijk vind het een baas, puur omdat die waarschijnlijk goede bedoelingen had en een (beetje) achterlijk is.
 
Ach... Er is vindt ik best een verschil tussen een rondje door de buurt en een reis naar de Noorkaap. Bij het eerste is 6 jaar misschien wel oud genoeg, en bij het laatste waarschijnlijk niet. Het ligt helemaal aan de ontwikkeling van het kind.

Ik vindt het ontbreken van een leeftijdsgrens en de eis dat iemand goed moet kunnen zitten nog niet zo slecht. Wat hebben we aan ingewikkelde regels die in de praktijk toch niet goed te handhaven zijn.

Ik vind van niet. Een kind met z'n voet tussen de spaken kan ook bij een ritje van 5 meter al gebeuren. Is dat kind 12 en gebeurt het bij een kort ritje, okee. Dat kind kon je uitleggen/zelf weten wat de gevolgen zijn van een zwaaivoetje. Jongere kinderen snappen dat nog helemaal niet.

Ik vind dat bij kinderen, die immers zelf geen goede afweging kunnen maken, de bescherming tegen ouders met een laag verantwoordelijkheidsbesef voorop moet staan.
Het is dan ook merkwaardig dat er bij auto's en bromfietsen wel nadere regels zijn gesteld en bij motoren niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan