Ucca verwijderen

KawaKip

MF'er
28 okt 2014
75
10
Poortugaal
Dit zal vast een domme vraag zijn.

Maar is het slecht om de accu voor een lange tijd uit de motor te halen m.b.t tot de boardcomputer?

Ik heb de motor in de garage gezet en verwacht dat ik een paar maandjes niet meer ga rijden. Dus wil de accu aan de druppelader gooien. Geen aansluiting in de garage, dus wil hem in huis zetten aan de lader.

Edit: Het gaat om een Z800 uit 2013.

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Zoals gezegd, je verliest bij moderne motoren hooguit enkele basisgegevens die worden ingeleerd tijdens het rijden, maar dit kan geen kwaad en die gegevens komen er vanzelf weer in zodra je gaat rijden.

Als je sluipverbruikers hebt is het in mijn ogen zelfs beter om de accu er uit te halen, warm neer te zetten en aan een druppellader te hangen.
 
Mijn RSV4 gaat wel een heel programma af als de accu er weer voorhet eerst ingezet is en je de contactsleutel omdraait.
Als je hem dan onderbreekt is het hommeles. _O-
 
Zoals gezegd, je verliest bij moderne motoren hooguit enkele basisgegevens die worden ingeleerd tijdens het rijden, maar dit kan geen kwaad en die gegevens komen er vanzelf weer in zodra je gaat rijden.

Als je sluipverbruikers hebt is het in mijn ogen zelfs beter om de accu er uit te halen, warm neer te zetten en aan een druppellader te hangen.



Welke basis gegevens???? :? :? :?
 
Ik denk dat ie long term / short term fuel trim bedoelt, maar dat heb je alleen bij motoren met een lambdasonde.
Op zich niet zo'n ramp als die kwijt zouden raken inderdaad.


Bij motoren niet zo'n probleem in de meeste gevallen, bij auto's kan het knap irritant zijn. Het vorige koekblik van vrouwlief: 5 minuten om de accu te wisselen, vervolgens een dik uur werk, om het goed stationair lopen weer in te leren, inclusief het gasklephuis reinigen. Bij auto's kan je bij accu wissel beter zorgen, dat er een extra spanningsbron is, om de gegevens te behouden. Bij de bestelbus heeft de motor na een stukke accu ook flink wat tijd nodig gehad, voordat hij weer lekker liep.

Ik ga er vanuit, dat bij motoren met het strenger worden van de milieu eisen, dit soort problemen ook meer gaan voorkomen. Om gedurende langere termijn de milieu eisen te halen, zal een zelflerend systeem steeds belangrijker worden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan