Uh...Wat voor motor moet ik nou?

Easy Frankie

Die hard MF'er
21 aug 2003
552
0
Amsterdam
Ik ben al een aardig eind op weg richting het A-stempeltje in mijn rijbewijs. Vreemd genoeg heb ik nooit verder durven denken dan het rijbewijs halen. Wat voor motor erna moet volgen weet ik niet.
Ik ben lang, 2,00 meter. Dus het moet iets groots worden. Ik denk aan BMW. Ik kan toch kwalijk met mijn knieën naast mijn oren op een Ducati gaan zitten *D

Het type uitzoeken is nog niet eens zo'n probleem, maar ik heb echt geen reet verstand van technische zaken. Noem al het 'toffe' aan jou motor. Ik zou niet weten waar je het over hebt.
Hoe kan ik nou zo een motor gaan kopen? Verder dan: 'die is wel mooi' kom ik denk ik niet :P

Is er niet ergens een boek: 'Motoren voor dummy's' of zo?
Of heeft er iemand tips/adviezen voor oenen als ik?
 
Een Ducati Monster ? :+

edit
pocketbike.gif
 
Ik ben al een aardig eind op weg richting het A-stempeltje in mijn rijbewijs. Vreemd genoeg heb ik nooit verder durven denken dan het rijbewijs halen. Wat voor motor erna moet volgen weet ik niet.
Ik ben lang, 2,00 meter. Dus het moet iets groots worden. Ik denk aan BMW. Ik kan toch kwalijk met mijn knieën naast mijn oren op een Ducati gaan zitten *D

Het type uitzoeken is nog niet eens zo'n probleem, maar ik heb echt geen reet verstand van technische zaken. Noem al het 'toffe' aan jou motor. Ik zou niet weten waar je het over hebt.
Hoe kan ik nou zo een motor gaan kopen? Verder dan: 'die is wel mooi' kom ik denk ik niet :P

Is er niet ergens een boek: 'Motoren voor dummy's' of zo?
Of heeft er iemand tips/adviezen voor oenen als ik?

Een goede motorzaak binnenstappen, 5 verschillende motoren op een rij laten zetten waarvan jij zoiets hebt "die is mooi" en dan lekker op allemaal proefrijden.

Volgende dag hetzelfde bij een andere motorzaak.

Niets leuker dan net je rbw gehaald te hebben *D
 
Ik denk dat het belangrijk is, dat je eerst voor jezelf op een rijtje zet waar je de motor voor wilt gaan gebruiken. Dus wil de motor gebruiken voor woon-werk verkeer of alleen op zonnige zondagen. Wil je rustig toeren of zie je jezelf liever over de snelweg jakkeren. Bovendien is het ook belangrijk wat je uit wilt geven aan een motor (+helm, beschermende kleding e.d.). Op die manier weet je ongeveer of je voor een racer, all/offroad, toerfiets, chopper e.d. moet gaan. Daarbij speelt je budget natuurlijk ook mee.
 
ik ben 2.06 (met lange benen) en ik heb een half jaar op een yamaha xj600 gereden.. Vandaag heb ik een Diversion gekocht en daar pas ik prima op hoor.
 
Ik geloof best dat er zat motoren zijn waar ik gewoon op pas. Ik les op een Kawasaki ER5, is eigenlijk te klein, maar het kan ook wel weer.
Maar voor het comfort denk ik eerder aan een toermotor.
Grijp jullie kans om hier pics van de, in jullie ogen geschikte, motoren te posten :+ Namen zeggen me zelfs nog vrij weinig namelijk.

Ik ben wel blij dat er meer mensen zijn die dus niet zo technisch aangelegd zijn. Ik bedoel, ik vind rijden leuk, maar ben ook geen type dat met een kloppende wortel naar allerlei motoronderdeeltjes staat te kijken.
 
volgens mij zitten suzuki's over het algemeen redelijk groot


verder kun je kijken naar de all-roads, of de tdm
 
Tsja, ik vond/vind mijn ZZR-600 een redelijk ideale beginnersmotor. Rustig genoeg onderin de toeren om niet verrast te worden, maar een beest boven de 8000 toeren. Kun je toch nog lekker raggen :)

De zit is redelijk 'toer' achtig. Je kunt er makkelijk een flinke tijd opzitten zonder enige pijn waar dan ook. Maar je kunt er ook 220 mee rijden zonder problemen. Beetje voorover, maar niet genoeg om pijn in de poslen te krijgen. Vriendin heeft ook niks te klagen achterop.

Ik heb ook het idee dat een persoon van 2 meter niet echt in de problemen komt op dat ding. Als ik zo eens denk hoe mijn knieen passen, dan moeten die van jou ook wel passen.

Nadelen? Uhhh, hij kan niet offroad. En ik vind persoonlijk de vering niet alles, maar daar hebben wel meer motoren last van.

Allroads zijn ook een goede optie voor jou, alleen zul je dan wel iets aan het windscherm moeten doen. De kans is groot dat jij met je lengte precies op de verkeerde hoogte zit; veel herrie en turbulentie dus.
 
Misschien is het een idee om voor een mooi brik te gaan kijken, eentje met meer dan 750 cctjes. Dan kan je en lekker ervaring opdoen, is het niet erg als je (heel misschien) valt ofzo, en je kan wat van de techniek leren (omdat je hem niet voor elke scheet bij de dealer hoeft te brengen)

Ik ben zelf 1,98 en rijd op een Bandit 1200, maar bijvoorbeeld een Bandit 600 zit al goed.
Maart wat ik wil zeggen is je eerste motor hoeft toch niet gelijk perfect te zijn? (en reete duur)
 
Als je aan een gunstig geprijsde toermotor denkt:

BMW K75RT (de K100RT bestaat ook)
K75RT-007.jpg


Kawasaki GTR1000
XPQ860763203BE38CB4206ZKU.jpg


Honda PC800
PC800a.jpg


Honda Pan European (relatief duur tweedehands)
80_normal.jpg


Yamaha FJ1200
iansfj.jpg


Suzuki GSX1100F
93gsx1100f_30.jpg
 
Misschien is het een idee om voor een mooi brik te gaan kijken, eentje met meer dan 750 cctjes. Dan kan je en lekker ervaring opdoen, is het niet erg als je (heel misschien) valt ofzo, en je kan wat van de techniek leren (omdat je hem niet voor elke scheet bij de dealer hoeft te brengen)

Ik ben zelf 1,98 en rijd op een Bandit 1200, maar bijvoorbeeld een Bandit 600 zit al goed.
Maart wat ik wil zeggen is je eerste motor hoeft toch niet gelijk perfect te zijn? (en reete duur)


Dat vind ik een hele zinnige opmerking. Ik heb dan altijd de neiging om meteen even wat leuks te kopen. Heb ik net mijn B-rijbewijs, moet er meteen een Volvo aangeschaft worden. Toegegeven...hij scheurt wel als een beer :)

Maar een wat goedkoper motortje voor de eerste tijd is misschien geen gek idee.
 
kloppende wortel :?

Welke criteria vind jij belangrijk, wat is je budget en wat vind je mooi.

Vertel daar eens wat meer over.

Persoonlijk koos ik gewoon voor een GS O-) ;)
 
Ik ben 2.00 mtr en reed (tot ie frontaal in een motorkap tot stilstand kwam) op een Suzuki GSX 1100f, past goed, ideaal voor vakantie of lange ritten als je ook een beetje uit de wind wil blijven, al weet ik niet of het de ideale beginnersmotor is met die bak pk's die eruit komen (top op de teller 270kp/h, ervaringsdeskundige :) ) maar dat hoef je natuurlijk niet meteen de eerste dag uit te proberen. Al met al een hele fijne motor. En niet meer zo duur, en ook moeilijk kapot te krijgen bij fatsoenlijk onderhoud, (alhoewel dat tegenwoordig natuurlijk normaal is)
 
Koop een motor met 500 of 600 cc inhoudt een honda ntv of zo iets en doe een VRO cursus.
Leer eerst motor rijden.
90% van de motorrijders is zijn motor niet de baas, laat iemand de speciale verrichtingen maar eens doen die jij net heb gedaan.
Oja tdm is ook wel fun.
 
Terug
Bovenaan Onderaan