uit grootmoeders doos..

Status
Niet open voor verdere reacties.
STOP


Azijn is een zuur,
zuur en alu vinden elkaar niet leuk eerder ECHT niet leuk,het zuur tast het alu onherstelbaar aan. Dus eigenlijk een slechte tip.
Maar wel mooi schoon.

dan mag je ook wel binnenblijven als het regent.
het is geen salpeter.
vier uurtjes in de azijn zal echt geen significante afname van het aluminium betekenen :N
 
Op zich is een beetje zuur niet noodzakelijk een probleem, het etst een klein laagje van het alu af waardoor het in ieder geval goed schoon wordt. Wat je daarna wel wil is een beschermende coating over dat schone alu want elk beetje vocht zal het alu doen beslaan en das niet wat je wil. Deze coatings zijn in de handel, ik zelf gebruik dit:

http://www.elpe-motoproducts.nl/alucure.html
 
is volgens mij een kont-amin-atie.
het is óf uit grootmoeders tijd, óf uit de oude doos...

sicko's... -O-
ik heb laatst mn carb met benzine (van de auto...solexcarb) gecleaned...ging ook prima :)
 
Voor zover ik weet, zijn er speciale carburateurreiningers, die behoorlijk zuur zijn. Ik heb nog een oud setje carbs liggen, waar ik eens speciale sanitair ontkalker op los zal laten, kijken wat dat doet. Ik heb nl ook een setje carbs die weer bling bling gemaakt moeten worden.
 
dan mag je ook wel binnenblijven als het regent.
het is geen salpeter.
vier uurtjes in de azijn zal echt geen significante afname van het aluminium betekenen :N
AZIJN heeft best een hoge zuurgraad hoor, sta je van te kijken.
Maar het zal ook geen gevolgen hebben als je het wel schoonmaakt met azijn maar alu en zuur gaan gewoon niet samen.
Het alu is gewoon aangetast door de azijn,zichtbaar of niet.
 
Op zich is een beetje zuur niet noodzakelijk een probleem, het etst een klein laagje van het alu af waardoor het in ieder geval goed schoon wordt. Wat je daarna wel wil is een beschermende coating over dat schone alu want elk beetje vocht zal het alu doen beslaan en das niet wat je wil. Deze coatings zijn in de handel, ik zelf gebruik dit:

http://www.elpe-motoproducts.nl/alucure.html

het is voor mij vaag wat dit product doet :?
op mijn werk heb ik wel goed spul dat een zuurstofdicht laagje op aluminium vormt.
prima spul maar het staat stijf van de chromaten en andere kankerverwekkende zooi.
dat zou ik niet even vernevelen op mijn carbs :N (spul heet alodine trouwens)
gewoon WD40 is goed zat, motorfietsen zijn toch gemaakt voor water zuur en zout?
 
ik heb morgen weer een missie 8-) m'n carbs van m'n wrak in de azijn dopen :P


denk niet dat de hele batterij carbs erineens in past (in het bakkie chinees) dus zal het moeten herhalen :P
 
Pff, gedoe, bus remmenreiniger of carburateurreiniger er overheen, kun je ze zelfs op de motor laten zitten. Wat je niet ziet hoeft ook niet schoon 8-) .
 
Mooie 'oplossing'.... ;) , en wat betreft de etswerking op alu met azijn,....enige "schade" is verwaarloosbaar!
Als de boel maar schoon wordt.En dat wordt't....
En voor een echt optimaal "herstel", van je carbs., is het uiteraard raadzaam om je carbs dus geheel te demonteren voordat je dit gaat doen en na de reiniging je carbs. te monteren met nieuwe onderdelen.

zoals o.a. dit spul==>
full

en bij de 4-in-lijn carbs., dus ook de rubbers van de verbindingen onderling e.d.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan