Uit het verkeer gehaalde fighter....

GSX-Lesley

MF'er
8 jun 2005
70
0
Amsterdam
Zaterdagochtend, heerlijk weer en mooi naar het werk aan het rijden.
Best netjes gereden.. 100 op de 100 weg maar iets te rap over het industrieterrein (geen gekkenwerk, 60/65)..
Aangekomen op werk, motor uit en toen kwam de politie de hoek om..
Elkaar netjes voorgesteld waarna ik werd aangesproken op het geluid dat de motor produceerde... (geheel terecht! want er kwam echt een hoop herrie uit)
Ik de agenten uitgelegd dat ik het helemaal met ze eens was en ook al sinds de dag ervoor een andere demper had liggen om die te gaan monteren. (geen geintje)
Helaas mocht dat niet baten en had ik zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen door er niet op te gaan rijden.. (best lastig met die paar mooie dagen in NL)
Vervolgens moest ik dus naar het bureau rijden voor een geluidsmeting.. Best indrukwekkend daar op het afgesloten pleintje achter het bureau.. veel scootertjes (ik voelde me weer 16) en enorm veel gestreepte auto's..
Ze hebben me uitgelegd dat mijn motor (een Suzuki GSX-R750 uit 88) volgens de typegoedkeuring 92 decibel mag maken. Met een beetje geluk zou dat dezelfde dag nog gechecked worden, ander zou het maandag de 3e of donderdag de 6e worden.. Wanneer hij meer dan 9 db teveel maakt zou het kentekenbewijs worden ingevorderd en krijg ik 28 dagen de tijd om hem weer fluisterstil te maken.. De motor moest ik dus achterlaten op het bureau... Diezelfde middag kwamen de agenten weer langs op m'n werk om te vertellen dat hij die dag niet gecontroleerd zou worden en dat het dus de maandag of donderdag zou worden..

Het echte probleem (denk ik) is dat het best opvalt dat ie volledig onder handen is genomen, en de agent zou ook graag zien dat ze niet alleen de db's gaan controleren maar de motor aan een volledig technisch onderzoek gaan onderwerpen.. in principe mooi, want ik weet meteen in welke staat de fiets is.. Hij noemde een paar dingen op die dan gecontroleerd zouden worden: banden, frame, balhoofd, verlichting, spatbordlengtes, draaiende delen, enz, enz.....

In hoeverre kan ik voor al deze dingen (die toch over het algemeen allemaal zijn aangepast of vervangen door iets anders) boetes of in beslagname verwachten?

bij deze wat foto's van de gixxer in kwestie:

full
 
Laatst bewerkt:
Mooie fiets :)

Ben alleen bang dat hij zo niet door een keuring komt. Alle onderdelen moeten een E-keur hebben, ik mis minimaal één spiegel, een reflector aan de achterzijde, hoek kentekenplaat etc.

Is je nieuwe demper street-legal? Je zou misschien kunnen proberen om te vragen of je bij de geluidsmeting mag zijn, na meting nieuwe demper erop zetten en meteen opnieuw laten meten. Bonnetjes enzo meenemen om te laten zien dat je die demper echt net gekocht hebt. Met een beetje geluk zijn zij daarmee tevreden en krijg je hooguit een bon voor het geluid, maar nemen ze je kentekenbewijs niet in.

Veel succes!
 
Man je koopt voor weinig een originele uitlaat of je leent hem ff.

hoppa keuren en thuis ram je hem er weer af.
 
of je haalt voor 24 euro een dbkiller bij www.optitune.nl

en je douwt ff een paar originele knippers erop en een megaspiegel en dan moeten ze niet zeiken.

blijf het allemaal beetje regelnichtengedoe vinden.

Koekwauserij of een paar regeltjes en zelf laten ze het kabinet vallen van onze zakcenten.
 
Laatst bewerkt:
of je haalt voor 24 euro een dbkiller bij www.optitune.nl

en je douwt ff een paar originele knippers erop en een megaspiegel en dan moeten ze niet zeiken.

blijf het allemaal beetje regelnichtengedoe vinden.

Koekwauserij of een paar regeltjes en zelf laten ze het kabinet vallen van onze zakcenten.


dat moeten dan 5 hele kleine db killertjes worden...kijk maar eens naar zijn uitlaat.
maar wat een gezeur zeg, kunnen ze niet beter een harley met verlengde voorvork en ape hanger en open pijpen aan gaan houden ofzo...die laten ze waarschijnlijk angstig lekker doorrijden... stelletje zeikwijven.
waarschijnlijk is jou fiets gezien de tijd en aandacht die je er aan besteed in betere conditie/technische staat als de gemiddelde woonwerkfiets.
mischien moeten we die agent ook maar van de weg af halen, hij mankeert waarschijnlijk zelf ook iets.... })
 
Een motor uit '88 hoeft iig geen rechter-spiegel te hebben en ook geen knippers.
Wél een rode reflector.
 
dat moeten dan 5 hele kleine db killertjes worden...kijk maar eens naar zijn uitlaat.
maar wat een gezeur zeg, kunnen ze niet beter een harley met verlengde voorvork en ape hanger en open pijpen aan gaan houden ofzo...die laten ze waarschijnlijk angstig lekker doorrijden... stelletje zeikwijven.
waarschijnlijk is jou fiets gezien de tijd en aandacht die je er aan besteed in betere conditie/technische staat als de gemiddelde woonwerkfiets.
mischien moeten we die agent ook maar van de weg af halen, hij mankeert waarschijnlijk zelf ook iets.... })

geweldig, vingerwijzerij en dat zelfs als onder motorrijders onderling.. |( :N :N ....Kleuterschoolnivo !!









Er zijn door oa de ombudsman uitspraken gedaan over wat een redelijke termijn is om een voertuig "uit het verkeer" te nemen voor technisch onderzoek.
Mede omdat het een "controlebevoegdheid" is en er dus zelfs bniet bij voorbaat als zeker is dat er een strafbaar feit uitkomt heeft men ingezien dat 1 a 2 dagen redelijk is, maar langer zal men zelden in orde kunnen bevinden!!
Oftewel..als de politie wil controleren, dan hebben ze daar het recht toe, maar aangezien je iemand toch behoorlijk onthand moet je dan wel zorgen dat die controle binnen afzienbare tijd ook uitgevoerd word.

Van zaterdag t/m donderdag zal dus absoluut niet de bedoeling zijn, het lijkt me verstandig dat je eea dus even gaat besproken op het plaatselijke politieburo en verzoekt om zsm teruggave.


Nu mag je zelf uitmaken waar je meer aan hebt, een normaal verwoord en onderbouwd advies of zo'n stemmingmakerijmakend maar niets om het lijf hebbende reply als daarboven.
 
Andere demper heb ik al liggen, want ik vond het geluid zelf ook al iets teveel van het goede..
Ik wacht de maandag af en mocht er dan nog geen controle zijn geweest, dan zal ik verzoeken om de teruggave.. want het is en blijft mijn woon-werk fietsje...

@baksteen
bedankt voor de reactie.. ik ga het nog even verder uitzoeken..
 
Een motor uit '88 hoeft iig geen rechter-spiegel te hebben en ook geen knippers.
Wél een rode reflector.

:^

Spiegels:

Artikel 3.4.32
1. Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 16 juni 1999 moeten zijn voorzien van spiegels die voldoen aan en zijn gemonteerd overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG.
2. Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 26 november 1975 doch voor 17 juni 1999, moeten zijn voorzien van:
a. een rechterbuitenspiegel indien de maximum snelheid van het voertuig 100 km/h of meer bedraagt en het voertuig na 31 december 1994 in gebruik wordt genomen.
3. De spiegels van motorfietsen die in gebruik worden genomen na 31 december 1994 doch voor 17 juni 1999, moeten voor wat betreft constructie, plaatsing, verstelbaarheid, afmetingen en gezichtsveld op de weg voldoen aan het bepaalde in richtlijn 80/780/EEG.
4. De linkerbuitenspiegel van motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975 doch voor 1 januari 1995, moet voor wat betreft afmetingen, plaatsing, verstelbaarheid en gezichtsveld voldoen aan de door Onze Minister gestelde eisen.


Lichten:

Artikel 3.4.41
1. Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 16 juni 1999, moeten zijn voorzien van grote lichten, dimlichten, stadslichten, richtingaanwijzers, achterlichten, remlichten, een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat en niet-driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG.
2. Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 31 oktober 1995 doch voor 17 juni 1999, moeten zijn voorzien van:
a. grote lichten en dimlichten, die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG of richtlijn 76/761/EEG;
b. stadslichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG;
c. richtingaanwijzers die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG of richtlijn 76/759/EEG;
d. achterlichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG;
e. remlichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG;
f. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat, die voldoet aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG;
g. niet-driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG.
3. Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 31 december 1994 doch voor 1 november 1995, moeten zijn voorzien van:
a. een groot licht en een dimlicht, die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG of richtlijn 76/761/EEG;
b. richtingaanwijzers die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG of richtlijn 76/759/EEG;
c. een achterlicht dat voldoet aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG;
d. een remlicht dat voldoet aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG;
e. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat, die voldoet aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG;
f. een niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig, die voldoet aan het bepaalde in richtlijn 76/757/EEG.





Die richtlijnen moet je niet zo hard naar te kijken, als je het hebt zitten zoals het hier staat is het meestal al snel goed.
 
Sinaasappel of bosvrucht ?

Nickname kan je maar 1 keer wijzigen dus je hoeft nog maar een keer je best te doen, beloofd O-) :P

BTW. IJsblokjes en een rietje in je ranja ?

Heb er nog een met een parasolletje er op :Y
 
@ baksteen, heeft niks te maken met stemmingmakerij of vingerwijzen. iedereen mag van mij rijden dat wat hij leuk mooi of prettig vind. gaat meer om de muggenzifterij van zo'n agent. ze hadden ook kunnnen zeggen : goh kerel dat ding maakt een bak herrie...zorg ff dat dat in orde komt dan kom je er met een waarschuwing vanaf. zegt dus iets over die diender...het is me hier in zoetermeer al meerder malen opgevallen dat als je een overversleutelde harley rijd, je op de een of andere manier daar geen last van hebt. dan vinden ze dat ineens mooi en kijken ze nergens meer naar. de hele reply is een reactie vanuit m'n gevoel, waarmee ik gedupeerde alleen maar wil kenbaar maken dat ik met hem meeleef, het klote vind voor hem en hoop dat hij zo snel mogenlijk zijn fiets weer terug krijgt. volgens mij hebben mensen ook wel eens behoefte aan een soort van empathie. verder houd ik van humor en denk ik dat dat ook in serieuze gesprekken de boel wel eens kan ontladen. dat relativeert soms een stuk makkelijker.

je eigen reply zal zonder enige twijfel waardevoller voor hem zijn als die van mij. heeft ook een serieuze inhoud dat geef ik toe,
maar wat betreft kleuterschool niveau....ja hoor, en daarna de lagere, de middelbare en ook nog een hbo opleiding afgerond....dus ga het nou niet hebben over vingerwijzen...of neersabelen van motorrijders onderling want dat doe je op deze manier zelf namelijk ook.
 
bij mij gingen ze nog een preek geven over tekleine spiegels en knipperlichten.
verder waren het zelf ook motorrijders en dat scheelt meestal
 
Hey les, ik lees net je verhaal man. Mooi klote :( ... en helemaal omdat je er de afgelopen winter vreselijk hard aan gesleuteld hebt. En weer dezelfde agent die je met de auto ook al een paar keer moest hebben ... die lacht vreselijk hard in zijn vuistje nu ... eindelijk iets wat ie van je kan afpakken. -O-
 
les ik vindt het echt kut voor je en als je je motor weer kan ophalen en je mag hem rijdend niet meenemen moet je me maar even bellen kan misschien een motor aanhanger lenen halen we hem gewoon zo op en brengen we hem naar je huis of werk

gr roger

p.s hoop dat ik die ...agent niet tegen kom
 
Sterkte Lesley..dit wil geen enkele Fighter bouwer mee maken,zelf ooit 1 keer mee gereden naar politie bureau...was geen pretje :X maar heel ander verhaal...


Gr Ron.
 
je moet ff bellen met de verkeerspolitie in heerhugowaard want ik mocht rijden van politieburo naar huis en van huis naar de herkeuring in heerhugowaard.

ze zijn er streng deze zomer,idd ook op auto,s.
 
Shit man.. Ik hoop niet dat je door een paar mieren neukers gepakt bent. Want eigenlijk is een fighter zoals wij ze kennen niet echt legaal en als ze op de regeltjes gaan letten krijg je dus je papieren niet.
Die uitlaat moet er sowieso af. Alles moet E keur hebben ook nog :/ Magoed, over het algemeen zijn ze in NL ook weer niet zo streng als andere landen (duitsland bijv).

Succes iig! Hoop voor je dat ze een beetje mild zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan