Uitbalanceren nieuwe band

B2

MF veteraan
Donateur
4 jul 2001
2.242
496
Belgie (Gent)
Gisteren dus nieuwe BT10 achteraan laten steken maar deze werd nu niet uitgebalanceerd door loodjes op de velg te plakken. Gewoon opsteken en klaar. Toen ik ernaar vroeg, werd me verteld dat er op recentere banden een merkteken staat (aan de binnenkant) dat als je het rechttegenover je ventiel plaatst bij montage, er geen balanceren meer nodig is. Als er natuurlijk nog geen loodjes op je velg hangen.
Klopt dit ?
 
nou ehhh, eergister met raul banden laten monteren (hij BT010's en ik Sportec M1) en die werden gewoon gebalanceerd hoor...

Lijkt me ook gewoon nodig want GEEN velg is hetzelfde, en GEEN band is hetzelfde....dus niet balanceren lijkt mij bijzonder gevaarlijk.
 
Er staat meestal aan de buitenkant van je band een teken (geel rondje bv) wat bij je ventiel moet zitten, om niet onnodig veel lood te hoeven plakken bij het balanceren.

Ik zou volgende keer een andere dealer/bandenboer proberen, want praatjes vullen geen onbalans.
 
gele stip zit tegenover zwaartse punt van de band, zodat, als je die gele vlek ter hoogte doe van je ventiel, hij al redelijk in balans is.
Natuurlijk blijft balanceren nodig, echter, je hoeft er echt niet veel van te merken als het niet gebeurd.

Ooit een nieuwe band gekocht tijdens vakantie, kerel had geen goede adaptor om wiel uit te balanceren, dus niet gebeurd, nou, weinig van gemerkt.
 
laat je niets wijsmaken B2, ik zou toch maar eens teruggaan!

en waar heb je je band gehaald?
naar het schijnt kun je in ertvelde heel goedkoop aan banden geraken
Oosterzele. VRA-motors.

Heb het ook ergens anders nog eens rondgevraagd en blijkt:
- bij voorwiel moet het !
- bij achterwiel is -als de gele stip goedzit- balanceren meestal niet meer nodig (blijkt na het balanceren)
- en als het niet gebeurd is, en je merkt niets (vering die trilt of zo) was het ook niet zo nodig.

maar ik ga het wel nog eens laten doen.
 
Ik heb (omdat ik een tijdje zonder IT werk zat)
bij continental banden gemonteerd en uitgebalanceerd...

- Na nieuwe banden moet je opnieuw uitbalanceren
(banden zelf zijn nl ook niet 100%)

Aan beide kanten van de band maakt de balanceermachine een stip (de ene kant geel de andere wit) als de band aan beide kanten in onbalans is.

Een stip aan 1 kant betekend onbalans aan 1 kant...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan