uitboren lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

lynx84

MF veteraan
8 nov 2008
2.439
11
Zuid Holland
Hoi

Titel zegt het al. Bij de vorkpoot onderop is mn bout gebroken. Ik kan er niet bij met een griptang. Nu wil ik m uitboren en heb er een puntje in geslagen met een pons. Begonnen met een 2,5 mm boortje. Probleem is: hij maakt een klein holletje in t boutje en daarna niets meer. Hij heeft gewoon geen grip en draait rond in het kuiltje. Ik heb nieuwe piranha boren en niet teveel toeren. Hoe moet ik dit verder aanpakken?
 
je begint al verkeert. dunne boortjes hebben een hoog toerental nodig. en als je recht achter je boor drukt door de machine goed vast te houden kan je op een 2,5 boor ook best kracht zetten. en waarschijnlijk is je boor al bot. kijk eens goed naar de snijkanten of die nog scherp zijn. als je licht in de snijkanten ziet spiegelen zijn ze al rond en dus bot.
en mocht je met een T-grip schoeftol bezig zijn geef dan met je zwakke hand gas en druk met je sterke hand recht achter de boorkop.
en piranha ligt niet voor niks bij de gamma / elke andere willekeurige bouwmarkt in het schap. en dat is niet omdat de kwaliteit super is maar omdat ze het goedkoop kunnen inkopen.
 
Laatst bewerkt:
Het was wel een hss boortje. Boor is een black en decker. Wd40 en iets meer druk erop did the job! Iets te bang dat t boortje brak. Thnx! Mag slotje op

Hoe harder mensen schreeuwen dat je prutskwaliteit gebruikt en dat het daardoor niet werkt hoe minder serieus je ze moet nemen. Door jouw spullen als slecht te bestempelen voelen ze zichzelf weer beter met hun wolframcobalt-diamantanium boortjes die ze nooit durven te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Frustrerend of niet de realiteit.
Hoe harder mensen schreeuwen dat je prutskwaliteit gebruikt en dat het daardoor niet werkt hoe minder serieus je ze moet nemen. Door jouw spullen als slecht te bestempelen voelen ze zichzelf weer beter met hun wolframcobalt-diamantanium boortjes die ze nooit durven te gebruiken.
 
Zo slecht is een boor van de bouwmarkt ook weer niet. Een gaatje in metaal moet nog wel lukken hoor ;)

Wat mij wel eens opvalt is dat ze niet altijd goed zijn geslepen dus vaak dat even nakijken en bijslijpen. Is ook een vak apart, dat dan weer wel :)
 
Hoe harder mensen schreeuwen dat je prutskwaliteit gebruikt en dat het daardoor niet werkt hoe minder serieus je ze moet nemen. Door jouw spullen als slecht te bestempelen voelen ze zichzelf weer beter met hun wolframcobalt-diamantanium boortjes die ze nooit durven te gebruiken.

Goed gereedschap is het halve werk en een boor van piranha valt daar zeker niet onder

(ooit voor nood bij de bouwmarkt een paar boren gekocht omdat ik door moest, deze waren van piranha en zouden veel beter zijn dan de "gewone" HSS boren, Echter kreeg je hier nog geen gat geboord. Dat was achteraf ook niet gek als je de hoek waarmee deze geslepen was vergeleek met een HSS boortje)
 
Beetje mosterd na de maaltijd.
De meeste boortjes HSS eventueel zijn wel hard maar breken ook snel, de gamma kwaliteit.
De (professionele) boren zijn naast hard ook taai en zullen niet zo snel breken.

Dus om uit de hand te boren met een boormachientje kan je beter de duurdere boren kopen bij een speciale gereedschapszaak.

Gewoon staal boren is meestal geen probleem. Een bout doorboren kan anders uitpakken. Het materiaal kan plaatselijk hard worden waardoor de boor er niet meer doorheen komt. Van begin af aan langzaam toerental boren met desnoods water als koelmiddel.
 
Frustrerend of niet de realiteit.

Heb zelf professionele boortjes, daarnaast had je zin voor de leesbaarheid zo moeten luiden: frustrerend of niet, de realiteit?

Moet je eens voorstellen dat TS alles had aangenomen wat er tegen hem gezegd is. Had hij er meteen paar hondert euro tegenaan kunnen gooien, waarvoor? Het is hem toch gelukt of niet dan.

Frustrerend, of niet de realiteit!
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik vaak boortjes van de Lidl 9,95 per doosje en dat is echt geen rommel.
Als je niet weet hoe je er mee om moet gaan gaan alle boren kapot.
 
Ach, ook eens meegemaakt bij een klant.
Een knulletje was met een klopboormachine in metalen strips van een scheidingswand aan het boren.
De boormachine stond op kloppen en draaide met een hoog toerental en er was geen vooruitgang.
Mijn collega adviseerde om de machine niet op kloppen te zetten, een lager toerental te gebruiken en harder te duwen.
Later kwamen we weer voorbij en hij was weer lekker volgas aan het kloppen.
Ach, zeiden we tegen elkaar : "Laat maar."
 
Beetje mosterd na de maaltijd.
De meeste boortjes HSS eventueel zijn wel hard maar breken ook snel, de gamma kwaliteit.
De (professionele) boren zijn naast hard ook taai en zullen niet zo snel breken.

Dus om uit de hand te boren met een boormachientje kan je beter de duurdere boren kopen bij een speciale gereedschapszaak.Gewoon staal boren is meestal geen probleem. Een bout doorboren kan anders uitpakken. Het materiaal kan plaatselijk hard worden waardoor de boor er niet meer doorheen komt. Van begin af aan langzaam toerental boren met desnoods water als koelmiddel.


Even verbeteren: je kan je boortjes beter kopen bij een goede gereedschapszaak, vaak zijn de professionele boortjes ook nog goedkoper dan de gamma meuk. :P


En Piranha boortjes zijn meuk is mijn ervaring.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan