Uitdaging in bedrading uitdunnnen GPZ500S

magnamaniac

MF fossiel
25 jul 2002
29.229
3.507
land van maas en waal
Ik ben met een projectje bezig waarbij een GPZ500S blokje wordt gebruikt in een soort mini-trike, zonder verlichting oid.
Hierbij wil ik alles wat niet noodzakelijk is voor het starten en laten lopen van het blokje uit de bedrading weg hebben, zo ook de diverse start/ontstekingsbeveiligingen als koppeling, neutraal en zijstandaard. Die laatste is natuurlijk sowieso niet nodig bij een driewieler.
Zoiets heb ik al ooit eerder gedaan bij een ouf Suzuki GS750 blok en dat was vrij eenvoudig, maar hier verdwijnt er vanalles in een voor mij magisch doosje, de "Junction box", ook heeft de koppelingsschakelaar en de zijstandaard ineens ieder 3 draden ipv de 2 die in verwachtte/gewend ben.
Met het motorisch deel/carburatie en mechanisch kom ik allemaal best uit, sterker nog dat is zo goed als klaar.
Maar elektra is minder mijn ding en schema's lezen al helemaal. Verlichtingsmeuk is allemaal al weg, da's makkelijk, een kwestie van draadjes/kleurtjes volgen en wat niet nodig is weghalen. Maar waar vanalles in een kastje verdwiijnt en ik niet kan zien wat het daarbinnen doet, daar houdt het voor mij op.
Hierbij hulp gevraagd dus. Kan iemand op of met behulp van de schema's aangeven waar ik kan/moet doorknippen of doorverbinden om zowel het startsyteem als de ontsteking werkend te houden, maar de beveiligingen en de junctionbox weg te hebben? Als er ergens nog wel diodes terug moeten komen, geef dat svp ook aan.
Op de 1e afbeelding zijn btw de tekten van sidestand en lockout omgewisseld volgens mij

ontsteking.jpg
startcircuit.jpg
schakelaars.jpg
 
Eerste tekening zo te zien gaan die 3 met diode draadjes uit de junction box allemaal apart schakelen via massa. Ik zou denken dat als je vanuit de IC Ignition de BK/Y en W/R beide aan een massapunt vastmaakt je goed zit en al die beveiligingen omzeilt.

Tweede tekening als je de junctionbox weglaat het draadje BK van je start knop verbinden aan Y/R van het start relais. BK/Y zit al aan massa voor het start relais dus dat zit goed. Lijkt me dat je dan de beveiliging omzeilt.
 
Laatst bewerkt:
Beide heren, bedankt zover. v'h weekend kijken of ik er uit kom. bedrading komt wat kleuren betreft nl. niet helemaal overeen met alles in de boeken. Er zit aan de diverse schema's te zien die her en der te vinden zijn best e.e.a. verschil tussen de diverse bouwjaren en landen. En oorsprong van de motor is niet bekend.
 
Beide heren, bedankt zover. v'h weekend kijken of ik er uit kom. bedrading komt wat kleuren betreft nl. niet helemaal overeen met alles in de boeken. Er zit aan de diverse schema's te zien die her en der te vinden zijn best e.e.a. verschil tussen de diverse bouwjaren en landen. En oorsprong van de motor is niet bekend.
Even een klein tipje tussendoor: als je hier aan begint, pak het stukje voor stukje aan. Hoe kleinere stapjes hoe beter. Na elke kleine aanpassen terug testen en laten lopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan