Hoi,
zo'n twee maanden geleden rook ik tijdens het rijden een brandlucht, bleek dat mijn achterrem een rookscherm aan het leggen was. Vervolgens is er door een monteur geconstateerd dat de gehele achterremcilinder (73.000 km oud) verbrand was (plastic kap weggesmolten, cilinder vastgebrand en de remblokjes gesmolten), m.a.w. er moest een nieuwe remcilinder besteld bij Yamaha (motor is een Yamaha XJ 900S Div. uit 1997) en geïnstalleerd worden.
Enfin, de monteur heeft de oude remcilinder uit elkaar gehaald en zat (en zit) nog steeds met vraagtekens over hoe dit heeft kunnen gebeuren. De motor had 5.000 km daarvoor een grote beurt van EUR 700,- gehad en daarbij is alles nagekeken en schoongemaakt. Vuil in de cilinder is een van de dingen die door Yamaha als mogelijke oorzaak werd genoemd, maar dat lijkt mij vrij onlogisch gezien het feit dat de motor en continue bereden wordt en regelmatig schoongemaakt wordt.
Nu zou je denken 'het zou toch niet', maar ja, toch zou het . Ook de tweede remcilinder is twee weken geleden begonnen te roken (inmiddels opgehouden ). Wederom het plastic afdekkapje weggesmolten en een tijdelijke blokkage van de remschijven (achterwiel draaide zeer stroef), maar na de motor een tijdje te hebben gestaan bleek het achterwiel weer normaal te draaien. Ik ben terug gegaan naar de motorzaak, maar daar kon de monteur niks anders dan te concluderen dat alles normaal werkte. De opgebouwde druk zou veroorzaakt kunnen zijn door oude remvloeistof, maar die is nu de afgelopen 6000 km al twee keer vervangen net als alle andere zaken die met de achterste remcilinder te maken hebben .
Toch voel ik mij hier niet helemaal mee en vraag ik mij af of er wellicht iemand anders is die enige tips heeft betreffende mogelijke oorzaken.
Thanks.
zo'n twee maanden geleden rook ik tijdens het rijden een brandlucht, bleek dat mijn achterrem een rookscherm aan het leggen was. Vervolgens is er door een monteur geconstateerd dat de gehele achterremcilinder (73.000 km oud) verbrand was (plastic kap weggesmolten, cilinder vastgebrand en de remblokjes gesmolten), m.a.w. er moest een nieuwe remcilinder besteld bij Yamaha (motor is een Yamaha XJ 900S Div. uit 1997) en geïnstalleerd worden.
Enfin, de monteur heeft de oude remcilinder uit elkaar gehaald en zat (en zit) nog steeds met vraagtekens over hoe dit heeft kunnen gebeuren. De motor had 5.000 km daarvoor een grote beurt van EUR 700,- gehad en daarbij is alles nagekeken en schoongemaakt. Vuil in de cilinder is een van de dingen die door Yamaha als mogelijke oorzaak werd genoemd, maar dat lijkt mij vrij onlogisch gezien het feit dat de motor en continue bereden wordt en regelmatig schoongemaakt wordt.
Nu zou je denken 'het zou toch niet', maar ja, toch zou het . Ook de tweede remcilinder is twee weken geleden begonnen te roken (inmiddels opgehouden ). Wederom het plastic afdekkapje weggesmolten en een tijdelijke blokkage van de remschijven (achterwiel draaide zeer stroef), maar na de motor een tijdje te hebben gestaan bleek het achterwiel weer normaal te draaien. Ik ben terug gegaan naar de motorzaak, maar daar kon de monteur niks anders dan te concluderen dat alles normaal werkte. De opgebouwde druk zou veroorzaakt kunnen zijn door oude remvloeistof, maar die is nu de afgelopen 6000 km al twee keer vervangen net als alle andere zaken die met de achterste remcilinder te maken hebben .
Toch voel ik mij hier niet helemaal mee en vraag ik mij af of er wellicht iemand anders is die enige tips heeft betreffende mogelijke oorzaken.
Thanks.