Uitgebrande achterrem

Stroming

Rookie
27 aug 2006
5
0
Helsinki
Hoi,

zo'n twee maanden geleden rook ik tijdens het rijden een brandlucht, bleek dat mijn achterrem een rookscherm aan het leggen was. Vervolgens is er door een monteur geconstateerd dat de gehele achterremcilinder (73.000 km oud) verbrand was (plastic kap weggesmolten, cilinder vastgebrand en de remblokjes gesmolten), m.a.w. er moest een nieuwe remcilinder besteld bij Yamaha (motor is een Yamaha XJ 900S Div. uit 1997) en geïnstalleerd worden.

Enfin, de monteur heeft de oude remcilinder uit elkaar gehaald en zat (en zit) nog steeds met vraagtekens over hoe dit heeft kunnen gebeuren. De motor had 5.000 km daarvoor een grote beurt van EUR 700,- gehad en daarbij is alles nagekeken en schoongemaakt. Vuil in de cilinder is een van de dingen die door Yamaha als mogelijke oorzaak werd genoemd, maar dat lijkt mij vrij onlogisch gezien het feit dat de motor en continue bereden wordt en regelmatig schoongemaakt wordt.

Nu zou je denken 'het zou toch niet', maar ja, toch zou het :X . Ook de tweede remcilinder is twee weken geleden begonnen te roken (inmiddels opgehouden ;) ). Wederom het plastic afdekkapje weggesmolten en een tijdelijke blokkage van de remschijven (achterwiel draaide zeer stroef), maar na de motor een tijdje te hebben gestaan bleek het achterwiel weer normaal te draaien. Ik ben terug gegaan naar de motorzaak, maar daar kon de monteur niks anders dan te concluderen dat alles normaal werkte. De opgebouwde druk zou veroorzaakt kunnen zijn door oude remvloeistof, maar die is nu de afgelopen 6000 km al twee keer vervangen net als alle andere zaken die met de achterste remcilinder te maken hebben :? .

Toch voel ik mij hier niet helemaal *D mee en vraag ik mij af of er wellicht iemand anders is die enige tips heeft betreffende mogelijke oorzaken.

Thanks.
 
Kromme schijf kan ook dit effect veroorzaken. Of dat de remklauwgeleiders niet goed gangbaar zijn, Dan loopt 1 van de twee remblokken continue tegen deschijf aan. Waarna de beol heet wordt gaat uitzetten en blokkeren.
 
vervang je rubber remslang maar eens, gebeurt wel eens dat er wat vuil in de leiding zit, die je wel druk op laat bouwen als je remt, maar de druk niet makkelijk meer terug laat stromen, en werkt dus als een soort terugslagklepje.
laat je hem dan weer een tijdje staan, dan neemt de druk weer af, omdat het langzaam terug kan vloeien.
 
Is je rempedaal / remcylinder gangbaar ?

De Kale

Yep,

er zit voldoende speling in het rempedaal, m.a.w. ik voel tijdens het rijden ook geen 'inhouding' gevoel meer en ook op de middenbok bij het draaien van het wiel draait het wiel normaal.

M.b.t. vervangen remkabel; dat zou ik na moeten vragen, klinkt plausibel, thanks. M.b.t. remschijf en remblokken; de remschijf is nog recht en de remblokjes zijn beide ook 'gloed'nieuw.
 
Het lijkt erop dat het ontluchtingsgaatje in het remvloeistofpot dicht zit. Op die manier kan het druk op de remvloeistof niet terug in het rempotje en blijft er restdruk in het systeem.

ik heb het nog nooit meegemaakt, maar dit lijkt me stug hoor. Het retourgaatje van de remcylinder naar het potje kan bijna niet dicht zitten, daar staat toch een flinke druk op.
en als het ontluchtingsgaatje dicht zit, moet je wel heel erg lang je rem ingeknepen houden voor je daar problemen mee krijgt

ik heb het een keer gehad dat mijn zuigers bleven hangen vanwege vuil, maar ik denk dat dat in elk geval de vorige keer wel is opgelost. :?

mijn gevoel zegt me dat je je remcylinder moet nakijken, dus bij je voet, en het probleem niet zoeken bij de remklauw.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt erop dat het ontluchtingsgaatje in het remvloeistofpot dicht zit. Op die manier kan het druk op de remvloeistof niet terug in het rempotje en blijft er restdruk in het systeem.

kan niet, lucht is samendrukbaar, en als het dicht zou zitten,zou er met remmen een vacuum in het potje ontstaan , dat zich weer automatisch vult met remvloeistof als je de rem los zou laten
 
Volgens mij ontstaat er een misverstand........ Onder in het rempotje zitten twee gaatjes en als één van deze twee (ik noem het ontluchtingsgaaje?!?) verstopt zit kan de oliedruk niet weg en ontstaat er een restdruk in het remsysteem waardoor de remmen niet vrijkomen.
 
Het lijkt erop dat het ontluchtingsgaatje in het remvloeistofpot dicht zit. Op die manier kan het druk op de remvloeistof niet terug in het rempotje en blijft er restdruk in het systeem.

Idd , heb hetzelde meegemaakt . Rem plots warm gelopen , schijfrem krom , blokken kapot , plastiek gesmolten , enz ..
Remklauw gereviseerd , weekje later opnieuw vast . Nog eens gereviseerd ,opnieuw vast .
Ander remklauw opgezet , hetzelfde probleem , warmlopen .
Dan de rempomp ertussen uitgehaald , eens mee geschut , uitgegoten , eens in geblazen
opgevuld en terug geplaats , sindsdien al 2000 km geen probleem meer .
In die pomp zitten twee gaatjes , eentje die de druk naar de remcylinder doorgeeft en
een heel fijn gaatje die de druk aflaat . Dit laatste kan verstroppen
 
Volgens mij ontstaat er een misverstand........ Onder in het rempotje zitten twee gaatjes en als één van deze twee (ik noem het ontluchtingsgaaje?!?) verstopt zit kan de oliedruk niet weg en ontstaat er een restdruk in het remsysteem waardoor de remmen niet vrijkomen.
Idd een misverstand... Naar je achterrem loopt 1 slangetje vanaf het reservoir en het rempotje is verder luchtdicht.

Dat ik het verhaal las van TS moest ik eigenlijk ook gelijk aan de pomp zelf denken... Ik zou de plunjer toch eens grondig bekijken. De gehele pomp schoonmaken en misschien allemaal nieuwe verse onderdelen erin :) . Het pomphuis ook goed schoonmaken...
 
Terug
Bovenaan Onderaan