Uitgebreide onderhoud beurt aan mijn BMW R1100S.

BMW Freak1963

Rookie
27 dec 2020
3
5
Goede Dag Mede BMW R1100S rijders ik ben nieuw op dit forum en ben bezig om Mijn R1100S een uit gebreide onderhoudsbeurt te geven.
en dat blijft niet beperkt tot de bekende olie en bougie wissel maar dit gaat verder.
Verder dan de dealer wil doen omdat dit anders aardig in de papieren gaat lopen.
het gaat om een BMW R1100S van het Bouwjaar 1998 met nu 65000KM dus nog met het ABS2 en niet met de integrale systeem (dit is nog zonder bijzondere meetapparatuur te repareren is mij gelukt).
de werkzaamheden die al gedaan zijn : Remschijven voor en achter vervangen uiteraard met nieuwe remblokken (ik zit nog op nieuwe staal omvlochten remleidingen te wachten) de startmotor gedemonteerd en schoongemaakt en de bewegende delen ingevet (belangrijk onderdeel wordt altijd vergeten kassa dealer).
Wat ik nog moet doen: is de Krukas olie kering vervangen dit is wel het meeste werk aan een R1100 blok en met name een R1100S bij een R1100RS RT iets minder werk.
maar toch nog steeds een flinke klus ik heb gelukkig wat sleutel ervaring aan een R1100RS dus dan blijf je een beetje in het zelfde gebied.
Hoe ik er achter kwam dat ik de Krukas Olie kering moest vervangen?
Omdat ik de startmotor er af had gehaald en zag dat het daarbinnen bagger vet was en ik vroeg mij ook af waarom ik in een korte periode olie bij moest vullen.
ik merkte niks met rijden meestal gaat de Koppeling slippen (slaat vet) maar dat was niet het geval. ik heb deze motor nu langer dan een jaar voorheen een R100RS
gehad tot 130000km gereden op een koppeling vervangen na probleemloos maar een lekkende Krukas kering is een bekende R1100 modellen kwaal met die RS trouwens niet gehad.
Heeft iemand daar ook wel eens mee te maken gehad en zelf dit op gelost en nog wat Tips and Tricks voor mij heeft laat het me maar weten. 20200105_102024 (5).jpg
 
Krukas/ vliegwielkeerring lekkage komt bij deze modellen niet veel voor. Wel lekkage van pris as keerringen (voor en achterzijde bak) en ingesleten pris as op pasvlak achterste keerring.

Olieverbruik is bij deze modellen heel gewoon.
 
nou ja bak moet er toch af en zag toch achter het vliegwiel zover ik het kon zien olie sporen op de prise as niet zo overtuigend maar ik zeg al zoveel vette bagger is ook niet gezond olie pijl blijf gelijk in de versnelling bak nooit wat bij hoeven vullen.
het blijft altijd een verrassing
 
Terug
Bovenaan Onderaan