Uitgegleden op glad wegdek -> motor versneld niet netjes

1 apr 2010
85
0
Hoi,

onlangs is mijn motor (CB750F Bj. 1981) op glad wegdek onder mijn k... weggegleden (ong. 10 km/h) en op de linker zijkant blijven liggen. Daarna was het geen probleem, de motor weer op te starten en verder te rijden. Echter versneld de motor sinds dien niet meer netjes gelijdelijk, maar in fases. Dus hij versneld, dan stopt die even (halve seconde), versneld weer enzovoort. De topspeed was tot nu toe altijd rond de 165 km/h. Nu kom ik niet boven de 130 km/h want dan houdt die ermee op.
Bovendien heb ik sinds dien moeite met opstarten.

Iemand een idee??

Groeten,
Martin
 
Onder het linker deksel zitten de vervroeger en pickup spoelen . Zou daar eerst even een blik op werpen. Motor naar rechts laten overhellen en deksel eraf halen (3 schroeven). Spul draait in olie, dus er kan wat uit lekken.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Onder het linker deksel zitten de vervroeger en pickup spoelen . Zou daar eerst even een blik op werpen. Motor naar rechts laten overhellen en deksel eraf halen (3 schroeven). Spul draait in olie, dus er kan wat uit lekken.

Ik had die deksel onlangs eraf... aan wat zit je te denken dat ik daar zou kunnen zien? Als er iets duidelijk zichtbaar stuk is, dan zou die het toch helemaal niet meer doen?
 
Nou hij zou het volgende euvel kunnen vertonen bij het niet goed functioneren van deze:
Hij versneld, dan stopt die even (halve seconde), versneld weer enzovoort. De topspeed was tot nu toe altijd rond de 165 km/h. Nu kom ik niet boven de 130 km/h want dan houdt die ermee op.
 
Nou hij zou het volgende euvel kunnen vertonen bij het niet goed functioneren van deze:
Hij versneld, dan stopt die even (halve seconde), versneld weer enzovoort. De topspeed was tot nu toe altijd rond de 165 km/h. Nu kom ik niet boven de 130 km/h want dan houdt die ermee op.

Bedankt! Dan zijn we klaar, toch? :/
 
Onder het linker deksel zitten de vervroeger en pickup spoelen . Zou daar eerst even een blik op werpen. Motor naar rechts laten overhellen en deksel eraf halen (3 schroeven). Spul draait in olie, dus er kan wat uit lekken.

Kan mij vergissen hoor maar zit links niet de dynamo ?
Heb aardig wat motoren gezien en aan gesleuteld maar die hadden toch echt allemaal dynamo links en onsteking gebeuren rechts......
 
In het kader van een plaatje zegt meer dan 1000 woorden:
full
 
Laatst bewerkt:
Kan mij vergissen hoor maar zit links niet de dynamo ?
Heb aardig wat motoren gezien en aan gesleuteld maar die hadden toch echt allemaal dynamo links en onsteking gebeuren rechts......

Je hebt ook nog dynamo's achter de cilinders, dus je hebt ongetwijfeld aan veel motoren gesleuteld, maar er zijn er ook nog heel veel waar je niet aan gesleuteld hebt ;) ;)

De bol d'or van de TS heeft mechanische vervroeging met gewichtjes en veertjes en die heeft een klap gehad. Die is dus krom of afgebroken, of verschoven op de as... Anyway, haal aan de hand van een wph dat deksel maar eens los haal de vervroeger er maar eens voorzichtig af. Als ie niet meer 100% lijkt haal je bij van Lunteren hier op het forum een andere. Neem die oude vervroeger maar mee naar van Lunteren dan kun je daar gelijk zien wat er aan je oude mankeert.
 
De topspeed was tot nu toe altijd rond de 165 km/h. Nu kom ik niet boven de 130 km/h want dan houdt die ermee op.
Bovendien heb ik sinds dien moeite met opstarten.

Iemand een idee??

Groeten,
Martin

De CB750F schijnt rond de 200 te kunnen halen... Dus voordat je met de motor was gevallen is er ook al iets mis geweest, nu misschien erger geworden door de val?
 
Ok, bedankt voor de tips. Ik zal er in het weekend naar kijken.

De CB750F schijnt rond de 200 te kunnen halen...

Je hebt inderdaad gelijk. Op een specs pagina heb ik iets van 203 km/h gezien. Echter vraag ik me af, of ik dat echt zou willen proberen op een 30 jaar oude motor :?
Maar het lijkt er dan inderdaad op, dat het om hetzelfde probleem gaat. Ben benieuwd.

Groeten,
Martin
 
Ok, bedankt voor de tips. Ik zal er in het weekend naar kijken.Je hebt inderdaad gelijk. Op een specs pagina heb ik iets van 203 km/h gezien. Echter vraag ik me af, of ik dat echt zou willen proberen op een 30 jaar oude motor :?
Maar het lijkt er dan inderdaad op, dat het om hetzelfde probleem gaat. Ben benieuwd.

Groeten,
Martin


als de motor in orde kun je dat gerust proberen, ik zou niet weten waarom niet. (Op de duitse snelweg).
 
Omdat het frame niet zo stevig is, de motor bij die snelheid op/in de redline zit, en omdat je bij 150 al bijna van dat ding afwaait :P

Loopt de motor nog wel op alle vier de cilinders?

Pfff, mijn XJ900F heeft ook een frame van kauwgom, rotondes, minirotondes, lange doordraaiers laten allemaal weten dat het frame leeft. Maar recht-toe recht-aan geen centje pijn (wellicht klein beetje pendelen als je bijna op de top bent).
30 jaar geleden werd er ook mee op top gereden dus waarom nu niet?
Ik neem aan dat je zelf ook wel met een veilig vervoermiddel deel wilt nemen aan het verkeer en dat je er voor zorgt dat je fiets in orde is?
Nadeel betreffende het er vanaf waaien blijft wel een feit _O-
 
lol alsof ineens dat frame uit elkaar scheurt door een beetje wind? neen het vermogen van je blok heeft veel grotere invloed op je frame, en die kan hij ook gewoon aan..
Het frame scheurt niet uit elkaar, maar een monteur die ik sprak had op zo'n type fiets met één ritje naar de TT z'n band versleten doordat het wiel boen de 170 km/u alle kanten op danste. Is dus een wat dure hobby.
 
Wellicht ben je ook wel wat pk-tjes kwijt geraakt in de jaren, maar dat als je hem weer goed hebt lopen zeg ik:
Lekker blijven rijden, zo'n oud brikkie. Ik vind het mooi.
 
lol alsof ineens dat frame uit elkaar scheurt door een beetje wind? neen het vermogen van je blok heeft veel grotere invloed op je frame, en die kan hij ook gewoon aan..

Volgens mij heb jij nog nooit op een Bol d'Or gereden, dat frame scheurt inderdaad niet maar bij respectabele snelheden is dit door het veel te zwakke frame een aparte ervaring. In de seventies was men alleen op zoek naar pk's, frame was maar een ondergeschoven kindje, de geklonken Comstar wielen maakt het geheel ook niet echt beter. Mijn CB1100F heeft een topsnelheid die ruim boven de 200 ligt, heb ik echter nooit durven rijden, voor en achterwiel volgen dan elk een ander spoor. En dit is niet alleen merkbaar maar ook zichtbaar voor degene die erachter rijdt. Zeker als je ook nog een beetje bepakking mee hebt. Jouw GSXje is wat dat betreft al een heel stuk stabieler.
 
Pfff, mijn XJ900F heeft ook een frame van kauwgom, rotondes, minirotondes, lange doordraaiers laten allemaal weten dat het frame leeft. Maar recht-toe recht-aan geen centje pijn (wellicht klein beetje pendelen als je bijna op de top bent).
30 jaar geleden werd er ook mee op top gereden dus waarom nu niet?
Ik neem aan dat je zelf ook wel met een veilig vervoermiddel deel wilt nemen aan het verkeer en dat je er voor zorgt dat je fiets in orde is?
Nadeel betreffende het er vanaf waaien blijft wel een feit

Met een XJ900F is het heel goed te doen, rijd zelfs erg lekker op hoge snelheid !
Als ik met 200 kmh achter het kuipruitje duik heb je nergens last van, helemaal geen tegenwind en dan kun je heerlijk luisteren naar de 4-cylinder motor !
 
Heren,

het duurde even, maar nu heb ik er eens naar gekeken. De afgelopen week was het trouwens wel weer beter. Opstarten was nog wel moeilijk, maar het versnellen en ook de topsnelheid waren weer zoals daarvoor. Wel raar maar natuulijk ook prettig.

ik zou eerst even het luchtfilter controleren. Als die vol met olie zit krijg je dit gezeik ook.

Er zat niet veel olie in, maar flink wat benzine. Wellicht omdat die op zijn kant lag vanuit de carburateurs terug gevloeid?? Die is nu iig verwijderd en de luchtfilter is nu droog.

Wat de vervroeger betreft, zo denk ik niet, dat er iets aan de hand is. Die ziet er gewoon goed uit, toch?

Na het verwijderen van de linker deksel zag ik trouwens wat licht bruine meuk in het deksel.

Enig idee, wat dat is? Is dat gewoon olie, die door het draaien van de as als het ware opgeklopt is?

Groeten,
Martin
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan