Uitlaat berekenen

Frank#11

Die hard MF'er
8 feb 2008
338
0
Voor een Yamaha SZR 660 wil ik de uitlaten uit gaan rekenen.
het blok is al getuned en heeft rond de 75 pk maar nou is het zaak dat er een perfecte uitlaat onder komt.

Nou is mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft of informatie heeft over het berekenen van de uitlaat voor een, een cilinder.
Alle informatie is welkom!
 
Ok, ik heb ook niets ontworpen!
Ben naar Kwik Fit gegaan een heb daar bochten en pijpen opgehaald uit de oud ijzerbak en ben aan het slijpen en lassen gegaan, met verasssende resultaten door het hele toeren gebied heen.
En af en toe weer wat anders proberen...

Ik heb trouwens nooit kunnen merken dat door die verschillende uitlaten de powerband anders werd door het toerengebied heen, begon altijd direkt onderin te trekken en hoe meer toeren hoe harder ie begon te trekken.

[afbeelding]

DR500 (1981)


dat kan kloppen omdat het een vreselijk tam blokje is.
 
Als ik alle bovenstaande theorieen zo lees mag ik hopen dat daar geen bal van klopt, maar ik vrees van wel.

Ik ben een streetfighter op basis van een FZR1000 aan het bouwen. Standaard carbs, loopt wel redelijk rijk omdat de carbs wat versleten zijn wat niet vreemd is bij een FZR1000, maar aangezien ik open BMC luchtfilters heb neem ik dat ongemak voor lief omdat hij dan toch al wat armer zou gaan lopen (beredeneer ik waarschijnlijk iets te naief...)

Het ding heeft een Wiseco 1040 kit met een compressie van 12:1

Uitlaatcollector is standaard inclusief exup klep, maar daarna komt een eigenbouw up-pipe naarboven naar de seatpipe's. Alleen de diameter van deze uppipe is een mm of 5 kleiner dan origineel omdat dat nou eenmaal zo uitkwam.

Seatpipe's zijn ingekorte originele R1 units. De voorzijde is met een 8 cm afgezaagd maar dit was het absorptiegedeelte. Wat overblijft is het reflectiegedeelte met de schotten en pijpjes.

Ik heb dus een motor met een grotere cilinderinhoud dan standaard, maar een kleinere uitlaat diameter. Verder zitten er reflectiedempers op van een ander type motor.

Hij loopt verder goed stationair en als ik wat gas geef, maar hoe hij gaat trekken onder belasting weet ik nog niet, maar ik ben er een beetje bang voor dat het niet goed gaat.

Sorry als ik de vraag van de TS wat ondersneeuw, maar zou iemand een idee hebben wat ik in de praktijk kan verwachten met deze setup?

O ja, ik weet niet veel van carburatie, maar dat was al duidelijk denk ik.... :X
 
Laatst bewerkt:
ff voor t idee, n beetje moderner calculatortje (java)........ dekt nog niet alles, maar ......

http://www.kamware.com/vtr1000f/exhaust.htm

thnx voor deze link super handig om een mooie basis te maken.
maar ze hebben het niet over de lengte en doorlaat van de demper
of kan ik dan zo'n beetje uitgaan van de grootste maat van de collector?

nu ik toch aan het vragen ben.
in die calculatie hebben ze het niet over het dikker worden van de bocht.
mijn ervaringen op de test bank zijn dat als er onderweg in de bocht een verdikking zit dat een mono hier vreselijk goed op reageerd.

Frank: ik heb ook een szr met een gekieteld blok en ben ook met dikke bochten bezig
en heb zo me ideeen. Wat ga jij met de szr doen heb jij nog geluids eisen waar je aan moet voldoen?
 
Ik zit inderdaad op de HTS en kan daar ook veel doen, maar was is benieuwd of ik hier wat info kon krijgen leuk dat er een beetje een discussie komt. en bedankt voor die scans wel leuk om is te lezen
Als je op de HTS-A zit zou ik eens de bieb in duiken en oa de boeken van prof. Blair zoeken, daarna een computer met GT Power oid en daar een paar dagen mee gaan stoeien.

Dan kom je er al heel snel achter dat je heeeeeel veel parameters van je blok op kunt gaan meten.


Oftewel: have fun en laat ons weten hoe het gaat :Y
 
Als je op de HTS-A zit zou ik eens de bieb in duiken en oa de boeken van prof. Blair zoeken, daarna een computer met GT Power oid en daar een paar dagen mee gaan stoeien.

Dan kom je er al heel snel achter dat je heeeeeel veel parameters van je blok op kunt gaan meten.


Oftewel: have fun en laat ons weten hoe het gaat :Y

Dankje, ik ben er al mee bezig zal wel wat tijd in gaan zitten want moet een hoop uit zoeken. maar als ik wat resultaat heb laat ik het weten :)
 
Dankje, ik ben er al mee bezig zal wel wat tijd in gaan zitten want moet een hoop uit zoeken. maar als ik wat resultaat heb laat ik het weten :)

;)
http://www.supermono.org/docs/HTS-AMT-2006.pdf

flink wat aan die cil.kop veranderd, nu nog nokkenas gegevens (grossewachter tornado racing cams staan wat 265gr(bij 1mm) nokken?)

nog steeds microsquirt inj. met 42mm bodies + LC1 lambda?

De meeste uitlaat proggies op i-net, zijn voor 4 cilinders, wat wel weer een ander verhaal is kwa pulse timing......
GT power, ricardo wave....kosten n vermogen/tijd, in de tussentijd maar ff spelen met lotus (1cil trail versie)
http://www.lesoft.co.uk/index1.html

bij de supermono's is men dr volgens mij ook nog niet uit O-)
kwa megafoons of niet, gescheiden syst., pijp diam....
full
 
Als een uitlaat aan allemaal bepaalde eisen moeten voldoen volgens de meesten hier, waarom zitten op motoren met écht veel vermogen dan praktisch geen uitlaat??
Neem een topfuel dragracer, heeft praktisch geen uitlaat, perst wel zo'n 9000pk uit 8,2 liter!
Een F1 auto heeft ook praktisch geen uitlaat, zal toch een reden hebben...
Korte uitlaat geeft hoog topvermogen.

full


Dat is een pagina uit dit boek:

full



Over die F1 uitlaten, vergis je daar niet in! Daar wordt ontzettend veel aan gerekend, gesimuleerd en geexperimenteerd.
De uitlaten die ze gebruiken tijdens een wedstrijd mag je absoluut niet aanraken als ze witheet zijn, dan vallen ze gewoon uit elkaar. Zo dicht op de grens van wat mogelijk is zitten die dingen.
 
in het HRT archief moet genoeg te vinden zijn over uitlaatberekeningen(kant en klaar voor de szr als je goed zoekt)...heb ze zelf gezien en ook erin gestopt (techniekmap) zoek ook eens op de pc die er staat, moet ook genoeg op staan. ook in 1 van de boeken van building a ricing motorcycle moet genoeg staan...
ik zal thuis eens kijken wat er nog over op mn harde schijf staat.
het meeste vermogen is gehaald bij de mono's met een conus en erna een kleine tegenconus (waarna jammergenoeg nog een demper erop moet) dit zie je ook terug bij de moto-GP machines als je goed kijkt.....
bij de mono wordt dus het meeste vermogen gehaald met twee losse pijpen, 1 per uitlaatklep, wil je een kleinere lichte fiets bouwen is het overwegen waard om voor 1 uitlaat/demper te gaan maar dit gaat wel weer ten koste van vermogen :]
succes ermee
 
Laatst bewerkt:
in het HRT archief moet genoeg te vinden zijn over uitlaatberekeningen(kant en klaar voor de szr als je goed zoekt)...heb ze zelf gezien en ook erin gestopt (techniekmap) zoek ook eens op de pc die er staat, moet ook genoeg op staan. ook in 1 van de boeken van building a ricing motorcycle moet genoeg staan...
ik zal thuis eens kijken wat er nog over op mn harde schijf staat.
het meeste vermogen is gehaald bij de mono's met een conus en erna een kleine tegenconus (waarna jammergenoeg nog een demper erop moet) dit zie je ook terug bij de moto-GP machines als je goed kijkt.....
bij de mono wordt dus het meeste vermogen gehaald met twee losse pijpen, 1 per uitlaatklep, wil je een kleinere lichte fiets bouwen is het overwegen waard om voor 1 uitlaat/demper te gaan maar dit gaat wel weer ten koste van vermogen :]
succes ermee

Oke dat zou mooi zijn ik ga is zoeken in het archief hoop dat ik wat nuttige informatie kan vinden. dat zou een hoop werk schelen :)
 
75pk is wel genoeg...ik zou de motor eens wat af laten vallen ;)
en die dikke papzak die erop komt moet ook wat minder bier drinken :P

is het woensdag nog klusavond bij jullie? anders kom ik woensdag wel ff langs, tegen die tijd moet ik wel zooi hebben gevonden....
 
breek even in hier..
@mightymark, jij hebt bij het HRT gezeten?.. Ben zelf bezig met het ontwerpen van een motorframe (stageopdracht), nu had week of 2 terug mailtje gedaan naar het HRT met de vraag of zij ooit onderzoek hadden gedaan naar het krachtenspel/FEM-berekeningen/etc. hier heb ik nog niets op gehoord......... nu weet ik niet of dit een bevestiging is van het feit dat ze hier niets aan hebben gedaan, of mijn mail niet nog hebben beantwoord, of niet scheutig zijn met het delen van informatie..... :+ ....
 
Terug
Bovenaan Onderaan