Uitlaat berekenen

Frank#11

Die hard MF'er
8 feb 2008
338
0
Voor een Yamaha SZR 660 wil ik de uitlaten uit gaan rekenen.
het blok is al getuned en heeft rond de 75 pk maar nou is het zaak dat er een perfecte uitlaat onder komt.

Nou is mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft of informatie heeft over het berekenen van de uitlaat voor een, een cilinder.
Alle informatie is welkom!
 
Een uitlaat is niet gauw te dik.

Ik had op mijn DR500 een 50mm dikke pijp zitten. (vergeleken met standaard was dat behoorlijk dik)
Toen heb ik van het laatste stuk uitlaat de diameter steeds een stukje op laten lopen, ik heb pijp gebruikt wat net in elkaar paste.
Dat doe je met zo'n stukken van zo'n 10cm lang, een keer of 4.
Je staat denk ik nog raar te kijken wat dat met je vermogen doet...
 
Op mijn GSXR400r heb ik een MIVV demper laten lassen.
Eerst zat er een super stille demper op. Wel absorbtie, circuit uitlaat.
Nu een open pijp, die eigenlijk voor een Honda CBR 600f is.
Gaat prima.
Mooi later TIG lassen.
Niks geen last van vermogens verlies in lage toeren oid.
Vermogen in lage toeten heeft die zowiso nooit, en hoog in toeren kan volgensmij die pijp nooit groot genoeg zijn haast.
Correct me if I'm wrong.
 
om n eerste basis te bereken om verder me te kunnen testen, heb je wel wat meer gegevens nodig.
-waar word het voor gebruikt straat/race.........powerband
-wat voor tuning aan kop, zitten er grotere kleppen in, kanaal diam etc
-gegevens nokkenas, duratie en opening/sluit tijden
........
..
 
Maar ik wil niet proberen ik wil het uitrekenen is er niemand die daar wat ervaring mee heeft of info over heeft
Begin maar eens met de boeken van prof Blair op te zoeken. Hij heeft een aantal boeken geschreven over onder andere 2-takt en 4-takt tuning.

Vergis je trouwens niet in het aantal parameters dat je moet weten om zo'n berekening fatsoenlijk te kunnen maken.
 
full
 
Ik ben met mn off roadje aan het expirimenteren geweest met een uitlaat, ook op aanwijzingen van iemand die aan Supermotard doet.
Mijn conclusie; Je uitlaat moet vrij kort zijn en een behoorlijke diameter, en hij moet naar het eind toe steeds verder in diameter oplopen, en absoluut geen reflectiedemper hebben.

Ik had op het laatst een niet al te mooie uitlaat die dichtbij aardig geluid produceerde maar als de motor een blok huizen van je af was hoorde je hem bijna niet meer.
Ook kreeg ie daardoor echt serieus meer vermogen!!
Ik durfde toen in het begin niet het gas vol los te trekken op een natte weg in de eerste 3 versnellingen...
 
Begin maar eens met de boeken van prof Blair op te zoeken. Hij heeft een aantal boeken geschreven over onder andere 2-takt en 4-takt tuning.

Vergis je trouwens niet in het aantal parameters dat je moet weten om zo'n berekening fatsoenlijk te kunnen maken.

TS zit op de HTS dus als ie geluk heeft kan ie makkelijk aan SAE papers komen, dees van Blair is wel interessant
Exhaust Tuning on Four-Stroke Engine; Experimentation and Simulation
EXHAUST TUNING ON A FOUR-STROKE ENGINE; EXPERIMENTATION AND SIMULATION

daarnaast zullen ze op de HTS toch ook wel leuke simulatie/calculatie software hebben zoals GT power, blair of lotus softw

ander leesvoer van Blair
Prof Blair & Associates Home Page - Published Articles
 
Terug
Bovenaan Onderaan