uitlaat blauw

yohannes

MF'er
4 mrt 2012
86
0
Kaatsheuvel
Hallo

Ik wil een Yamaha virago 535 kopen van 1996, met weinig kmeters.
Voor 1700 euro en 3 maanden garantie
In vergelijking met andere advertenties is hij niet duur.
Maar de voorste uitlaat het gedeelte wat bij de voorste cilinder zit is blouw.
Is dat een teken dat hij warm is geweest, kan dat kwaad??
is maar op 1 uitlaaat
bedankt Hans
 
Zijn er soms andere uitlaatdempers gemonteerd of de uitlaat open geboord voor een vette sound?
Dan zijn er gewoon te hete uitlaatgassen langs de uitlaatkleppen gegaan. Misschien heeft hij daardoor ook wel te arm gelopen. Anders is er behoorlijk mee gereden en minder gepoetst als de andere Virago's die je gezien hebt.
Ik zou twee keer nadenken voor ik deze kocht.

Een sportmotor met blauwe bochten kan je verwachten, maar een custom en dan maar 1 bocht is vreemd.
 
Giro Blauw ... (blouw? ;) )

Maar dat blauwe wil inderdaad alleen zeggen dat 't metaal gewoon goed heet is geweest.... Ik zou niet weten waarom dat bij een Virago niet zou mogen gebeuren :o

En bij customs shoppers cruisers áf fabriek..... zit de koeling van de "bochten" vaak wat vreemd in elkaar ;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Ik wil een Yamaha virago 535 kopen van 1996, met weinig kmeters.
Voor 1700 euro en 3 maanden garantie
In vergelijking met andere advertenties is hij niet duur.
Maar de voorste uitlaat het gedeelte wat bij de voorste cilinder zit is blouw.
Is dat een teken dat hij warm is geweest, kan dat kwaad??
is maar op 1 uitlaaat
bedankt Hans

Blauw,

De blauwe kleur komt doordat er een dun laagje oxide opkomt.
Er intstaat een heel scala aan kleuren door deze dunne lagen.
De kleur is afhankelijk van de laagdikte. Hoe heter het metaal is geweest hoe dikker de laag. Als je een plaatje met een brandertje verhit zie je de kleur (ringen ) als een olievlek op het metaal uitbreiden.

Uitlaten worden warm, heet, en zullen dus blauw, bruin, goudgeel worden, afhankelijk of je chromen of RVS uitlaten hebt.

full
 
zo te zien heeft die achterste pijp een mantel er omheen zitten zodat je niet ziet dat de eigenlijke (binnen)pijp ook zo blauw is.

mijn theorie/inschatting:

de voorste pijp is origineel ook dubbelwandig geweest, is beschadigd, en is vervangen door een enkelwandig replica/merkloos bochtje.
Je ziet het ook een beetje aan de dikte, de pijp met mantelbuis oogt een stuk dikker.
 
ja hij is warm geweest maar niet extreem. achterste zal onder de afdek kap nog erger zijn want die heeft nog veel minder koeling gehad. ik zou me er geen zorgen om maken. je kan het wegkrijgen met poetsen maar als je weer een lekker stuk heb gereden is het weer terug. niks om je druk over te maken gewoon lekker mee doorrijden. als de kleur je niet bezalt is de enige goede oplossing het plaatsen van een dubbelwandige pijp die dus niet heet genoeg wordt om te verkleuren net als de achterpijp.
 
Allemaal bedankt voor je reacties.
Ik ga hem nemen denk ik.
De prijd tenopzichte van andere motoren van dat type scheelt honderden euro,s dus ik dacht eht is te goedkoop wat is er mee. Maar ik heb 3 maanden bovag garantie dus zal wel snor zitten.
bedankt Allemaal
 
Terug
Bovenaan Onderaan