Uitlaat blijft zo schoon????

Polite

MF'er
29 nov 2006
248
0
Ben dus in het bezit van een CBR 600 F bouwjaar '97 met slechts 8800 KM op de teller.

Onlangs een Bos demper gemonteerd. Ik heb hier nu ongeveer 500 KM mee gereden. Maar de uitlaat blijft inwendig zo schoon. Staat de motor nu te arm? Of moet ik gewoon nog wat meer rijden.

En is het schadelijk wanneer ik hiermee door rij?

Ik hoor graag van de experts. :)
 
...... het blijft schoon en je klaagt????

ben je diesel gewend ofzo???
.... aan een schone uitlaat na 500km kun je weinig problemen herleiden imho :S

maaruh maak eerst meer kilometers voordat je je zorgen maakt om niks :P
 
...... het blijft schoon en je klaagt????

ben je diesel gewend ofzo???
.... aan een schone uitlaat na 500km kun je weinig problemen herleiden imho :S

maaruh maak eerst meer kilometers voordat je je zorgen maakt om niks :P

kijk asjeblieft naar je boegies om te bepalen of ie te arm staat, en niet naar je uitlaat...

edit: oeps, had een edit moeten wezen...
 
Laatst bewerkt:
...... het blijft schoon en je klaagt????

ben je diesel gewend ofzo???
.... aan een schone uitlaat na 500km kun je weinig problemen herleiden imho :S

maaruh maak eerst meer kilometers voordat je je zorgen maakt om niks :P

Oeps!!! wist niet dat je boos werd!!

Maar ben (erg) zuinig op mijn motortje en voorkomen is beter dan genezen is mij wel eens verteld.

Maar moet dus nog eerst wat meer rijden begrijp ik. Nou dat is met zo'n Bos demper geen straf.
 
Oeps!!! wist niet dat je boos werd!!

Maar ben (erg) zuinig op mijn motortje en voorkomen is beter dan genezen is mij wel eens verteld.

Maar moet dus nog eerst wat meer rijden begrijp ik. Nou dat is met zo'n Bos demper geen straf.

als je écht zuinig was, had je de motor weggebracht naar een testbank om de motor daar meteen tiptop af te laten stellen, nadat je die demper erop had gezet.......

of is dat nu net zuinigheid? O-)
 
Laatst bewerkt:
als je écht zuinig was, had je de motor weggebracht naar een testbank om de motor daar meteen tiptop af te laten stellen, nadat je die demper erop had gezet.......

of is dat nu net zuinigheid? O-)

Tja dat is inderdaad zuinigheid :9 en komt voort uit het feit dat de meningen hierover verschillen. En bij bosdempers geven ze duidelijk aan dat er geen modificatie(lees afstellingen) aan de carburateurs hoeft plaats te vinden. Tja en wie ben ik dan om daar aan te twijfelen.
;)
 
Tja dat is inderdaad zuinigheid :9 en komt voort uit het feit dat de meningen hierover verschillen. En bij bosdempers geven ze duidelijk aan dat er geen modificatie(lees afstellingen) aan de carburateurs hoeft plaats te vinden. Tja en wie ben ik dan om daar aan te twijfelen.
;)

Behalve als je de dempers eruit schroeft. Dan moet het dus wel.

Buiten dat staat een motor in NL sowieso altijd erg arm ivm de milieu eisen van de NL overheid.
Dus afstellen kan sowieso geen kwaad.
 
Laatst bewerkt:
Oke!! Ik heb inderdaad de DB killer eruit gehaald. Tja alles voor het geluidje he :9


Dan zou ik em maar af laten stellen. Een (door milieu-eisen) arm afgestelde motor gaat nog armer lopen door open uitlaatdempers.

Met alle gevolgen van dien op langere duur. Gaten in zuigers zijn dan ook geen uitzondering in de motorwereld.

Dan is goedkoop rijden toch duurkoop geworden.
 
En voor jou te hopen dat die tellerstand ook echt klopt.

Ja dat is waar. Maar daar hebben we het in een ander topic als eens eerder over gehad. En als je de motor zou zien, zou je hem/haar ook echt geen 11 jaar geven. Zelfs de ori bandjes zitten er nog onder. Ja ja weet het waarschijnlijk ook verkeerde zuinigheid. Maar bandjes zijn nog in prima staat. Maar goed nu dwalen we wel heel erg af.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is waar. Maar daar hebben we het in een ander topic als eens eerder over gehad. En als je de motor zou zien, zou je hem/haar ook echt geen 11 jaar geven. Zelfs de ori bandjes zitten er nog onder. Ja ja weet het waarschijnlijk ook verkeerde zuinigheid. Maar bandjes zijn nog in prima staat. Maar goed nu dwalen we wel heel erg af.

Orginele banden zitten er nog op en zijn nog goed?? 11 jaar oud??

Weet het niet hoor mare heb je een deadwish ofzo? banden drogen uit door natuurlijke uitdroging of er nou op gereden word of niet. maakt dus niet uit of er nog veel profiel op zit. waarom denk dat je altijd caravans langs de weg ziet staan met verrot gereden banden. Weinig kmers per jaar maar wel 5 jaar oude bandjes want het profiel is nog zo goed _O-
 
Orginele banden zitten er nog op en zijn nog goed?? 11 jaar oud??

Weet het niet hoor mare heb je een deadwish ofzo? banden drogen uit door natuurlijke uitdroging of er nou op gereden word of niet. maakt dus niet uit of er nog veel profiel op zit. waarom denk dat je altijd caravans langs de weg ziet staan met verrot gereden banden. Weinig kmers per jaar maar wel 5 jaar oude bandjes want het profiel is nog zo goed _O-


Na 5 jaar zijn ze nog niet echt gevaarlijk, maar wordt het wel aangeraden ze te vervangen. En wat dacht je van allerlei auto's, met banden van tot wel meer dan 10 jaar oud. Alleen het profiel wordt echt bekeken bij de apk. Banden gaan onder personen auto's tot 60.000 km mee, dus tel maar uit hoe lang ze er onder zitten bij iemand die maar 5000 km per jaar in een boodschappenkarretje rijd. En bestelwagenbanden heb ik al op 150.000 gereden, voordat ze op waren. (Gaat met 50.000 per jaar best rap overigens :X |( ) ) maar de plaatselijke loodgieter die zijn dorp nooit uit komt, haalt de 50 k soms nog niet in 10 jaar. Naast de uitdroging is vooral de stilstand een probleem bij caravans. Ze staan het grootste deel van het jaar in de stalling met het volle gewicht steeds op dezelfde plek, dus vervormen ze op den duur.

Maar 11 jaar oude bandjes onder een motor, daar kom ik de weg niet mee op. :o
Ze kunnen door uitdroging klappen, maar wat nog veel vervelender is, ze verliezen hun grip op het asfalt, doordat het rubber langzaam maar zeker verhard. Rem je rustig en ga je toch op je bek :X
 
Met de APK letten ze op de profieldiepte maar ook de algemene staat van de banden hoor. Droogtescheurtjes en dingen.

11 jaar oude banden is wel een beetje oud ja. Maar als het rubber nog goed voelt en er geen droogtescheurtjes enzo in zitten zou ik me met een gewone motor niet zo druk maken met een band van een paar jaartjes oud.

Kijk, meer richting de high performance motoren gekeken, daar kan het natuurlijk niet.
 
Hoe zat het met je oude demper? was die ook schoon of gewoon bruin doorgeroest.
Wel vreemd, een 11 jaar oude motor met 8000 km......
Is ie al toe aan zijn eerste onderhoud? (jaja, hijs flauw) _O-
 
Met de APK letten ze op de profieldiepte maar ook de algemene staat van de banden hoor. Droogtescheurtjes en dingen.

11 jaar oude banden is wel een beetje oud ja. Maar als het rubber nog goed voelt en er geen droogtescheurtjes enzo in zitten zou ik me met een gewone motor niet zo druk maken met een band van een paar jaartjes oud.

Kijk, meer richting de high performance motoren gekeken, daar kan het natuurlijk niet.


Je kan aan oude motorbanden heel goed voelen, dat het rubber glad begint aan te voelen en het wordt ook een stuk minder soepel. Op een cbr 600 heb ik toch liever redelijk vers rubber, je kan knap hard op die dingen.
 
Ik kan je uit ervaring wel vertellen dat oude banden het niet goed doen in bochten. :X

De verbaasde eigenaar zei nog: "Maar het profiel is nog goed"! :X :X |( |(

Zou me drukker maken over die banden dan die uitlaat die niet vies wordt.

Mijn uitlaat is na 47000km nog steeds droog en schoon aan de binnenzijde. Hoe vies moet die dan worden met loodvrije benzine en een goede afstelling??? ;)
 
Laatst bewerkt:
Yep. 11 jaar oude banden? Meteen er af, is gewoon bloedlink.

In moderne banden zit heel veel neprubber, dat blijft onder meer soepel door een weekmaker. Na 11 jaar is die weekmaker er wel aardig uit verdwenen......

Dat betekent dat je banden nauwelijks grip hebben, al helemaal niet bij nat weer en omdat ze nauwelijks flexibel meer zijn, spontaan uit elkaar kunnen klappen.

Vervangen die hap en wel meteen, als je prijs stelt op je veiligheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan