Uitlaat bout wil niet los

modady

MF veteraan
16 jul 2005
2.351
0
Leeuwarden
1 van de uilaatbouten van de uitlaat op de katalysator(BMW R1100S)zit muurvast,het is een imbus die nu behoorlijk beschadigd is,en de imbussleutel
schiet er steeds uit,ik heb van alles geprobeert doch hij zit vast als een huis en moeilijk bij te komen het is de bovenste imbusbout.Misschien afslijpen met een Dremel,wie kan mij een goede tip geven.
 

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.119
64
Noord Holland
Veel kruipolie erop spuiten en laten inweken, met een slagschroeverdraaier los laten schrikken , het vervelende is dat de inbus al beschadigd is dus misschien past een engelse maat nog goed erop. Anders word het uitboren en met linkse tappen werken en daar word je niet blij van. :N
 

modady

MF veteraan
16 jul 2005
2.351
0
Leeuwarden
Veel kruipolie heb ik al gebruikt,ik heb de motor warm gedraaid en toen proberen
los te draaien,de reden is dat ik de katalysator wil verwijderen,het vervelende is je komt er haast niet bij.
 

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
45
Luttenberg
Een nachtje in kruipolie laten weken (wd40 kan maar is niet echt geweldig daarin, liever imal) , volgende dag een torxbitje pakken die net te groot is, die goed strak in de imbus slaan, en dan met slagschroevendraaier los draaien.
 

modady

MF veteraan
16 jul 2005
2.351
0
Leeuwarden
Ja,Cola,kruipolie alleen grof geweld zal helpen,die imbus zit al 5 jaar muurvast
en inderdaad zelf zet ik ook alles met kopervet vast,maar dat heeft de fabriek niet gedaan,maar wie weet komt de oplossing nog.
 

Hulzie

MF veteraan
10 nov 2002
9.321
2
57
Staphorst
Het je geen brander? Met vuur warm stoken, zo'n soldeerbrander, ik gebruik zelf een loodgieters brander, met spitse vlam, zo kun je gericht gloeiend heet maken
Moet werken, matriaal van dat stuk kat zet meer uit dan de imbus, dat is een 8,8 n.l.
 

Hulzie

MF veteraan
10 nov 2002
9.321
2
57
Staphorst
Ja,Cola,kruipolie alleen grof geweld zal helpen,die imbus zit al 5 jaar muurvast
en inderdaad zelf zet ik ook alles met kopervet vast,maar dat heeft de fabriek niet gedaan,maar wie weet komt de oplossing nog.
Dat bedoeld ie niet als geintje hoor, Cola is agresiever dan kruipolie, doet het werk veel beter
 

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
45
Luttenberg
Cola heeft zeker ook die werking, ik ben alleen geneigt te denken dat het niet zo goed in de schroefdraad kruipt als speciaal daarvoor gemaakt producten, wellicht geheel onterecht.

In ieder geval werkt bij mij de torx-truc 9 van de 10 keer, ook bij bouten die al 20 jaar of langer vastzitten. Uitgesleten imbussen zijn echt krengen, maar een torxbitje indien goed erin geramt en niet te klein, biedt vaak uitkomst. Het enige nadeel is, dat je er een bitje voor moet opofferen. Maar daarvoor heb ik altijd van die bitjes uit de grabbelbak bij de bouwmarkt, mijn goede torxen uit mijn 1/4e ratelsetje spaar ik liever.
 

modady

MF veteraan
16 jul 2005
2.351
0
Leeuwarden
Die cola drink ik op,maar dat met die brander is niet zo'n gek idee,dat ga ik proberen,mocht de motor in de fik vliegen dan start ik wel een nieuwe topic onder
"gezocht".
 

Hulzie

MF veteraan
10 nov 2002
9.321
2
57
Staphorst
Leren lap erboven leggen, of een plaat ijzer, belet de doorstromong van de warmte.


Dit heb ik daarvoor, kost wat, maar dan heb je ook wat (een copy and paste van mijn eigen sleutelforum)

Het gebeurd overal wel eens dat een jaren vastzittend draadeind afbreekt.
Dan hebben we een probleem -had ik gister nu niet meer- want het moet er weer uit.

Nou heb naast een set links draaiende boren welke in duitsland te koop zijn, een srew extractor van Ridgid

Over linksdraaide boren hoef niks te zeggen denk ik, dat spreekt voor zich, normale draad is rechts, dus boor je er linksom om in, springt in 9 van de 10 gevallen het draadeind door de trilling los
Echter linksdraaiende boren zijn er pas vanaf M6, en slechts 4 in totaal, te weten 8 , 10 en 12 mm

Maar hier mijn middel wanneer het gat kleiner is;

De handleiding voor wie dat duidelijk vindt



Het zit in een doosje en stinkt niet



Dit zie als je het doosje optrekt, een set boren, en set stiften met uitstekels, en opzetmoeren en een glimmend iets waarvan ik de doelstelling ook niet weet danwel nog niet nodig ben geweest



Hier boor, boor het gat, stift, die sla je in het gat, de ribbels geven grip en dan schuif je de opzetmoer daar over het geribbelde uiteind en je kan zowel links als rechts draaien



En het werkt ook nog (draadeind wat sinds 1972 vast zat had ik)




Zoeken op Inet?? tik in bij google : screw extractor +ridgid en zoek nr 10

Gewoon in binnenland hier kopen is ongeveer 50% goedkoper dan op de amerikaanse site's

105 euro incl. all

Bij het uit halen, zorgen dat er goed gesmeerd is, een paar dagen, en indien mogelijk, verwarmd matriaal, dat werkt vlotter, echter je kan niet overal warmte geven, denk aan cyl. koppen wat krom gaat trekken etc, dan alleen IMAL of remmenreiniger
 

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
45
Luttenberg
Komt erg veel overeen met de torx methode :Y

Maar je hebt dat setje dus al gebruikt? Hoe zit dat met die stiften, blijven die mooi heel?
 

Hulzie

MF veteraan
10 nov 2002
9.321
2
57
Staphorst
Ja, is loeihard staal
En je kan ze bestellen, deze heb ik besteld bij mijn auto garage houder, tegen inkoopsprijs, kleine garage op het dorp hier, de linkse boren haal ik daar ook wel, 25 euro per set
 

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.321
105
Soest
Naast alle andere goede tips...

Als je de ruimte hebt. Pak dan de buitenkant van de kop met een griptang of een waterpomptang en gebruik de imbussleutel tegelikertijd.
 

modady

MF veteraan
16 jul 2005
2.351
0
Leeuwarden
Met al de tips die ik gelezen heb,moet het toch lukken lijkt mij,alleeen wat ik eerder schreef,en de R1100S rijders zullen dat beamen,er is weinig ruimte daar de uitlaat bocht in de weg zit.Maar zeker een moer er op lassen of warm stoken is een optie,ik hou jullie op de hoogte,alvast een ieder bedankt voor het reageren.
 

modady

MF veteraan
16 jul 2005
2.351
0
Leeuwarden
Nee,de uitlaat zit niet in de weg,de uitlaatpijp die zit tussen de cilinder en katalysator en juist dat is het probleem en als niets lukt zet ik er een beitel op en ram die boutkop eraf.
 

Bennie L

MF veteraan
2 feb 2006
1.416
0
42
De Wijk
Ik heb op het werk (autobedrijf) ook vaak problemen met inbusbouten die muur vast zitten of door vorige reparaties de inbusjes al lekker uitgehoond zijn.

Ik gebruik dan een setje linksetappen speciaal voor inbus,is van Snap-On en werkt echt waar 10 van de 10 keer.
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Nog maar weer: ga je iets doen met boren/tappen gebruik dan alleen LINKSdraaiende boortjes want in een niet onaanzienlijk percentage van de gevallen komt dan het bouteindje al los en hoef je niet eens meer een (duur en kwetsbaar) tapje in te zetten; die keren dat dat lukt is het mooi meegenomen.
 

modady

MF veteraan
16 jul 2005
2.351
0
Leeuwarden
Inmiddels ziet de imbus er zo uit,tappen en boren werkt niet meer,voorlopig nog geen krimp,een beitel durf ik niet zo goed te gebruiken,gezien de flens die er om heen loopt.[gietijzer?].

Bijlage: IMG_1011.JPG
 

pretpiloot

MF veteraan
8 dec 2004
24.636
1
35
Heerhugowaard
moer oplassen, niets houdt beter vast als een zeskant.
Door de warmte inbreng zal ie ook ff lekker uitzetten en krimpen, kan ook welllicht alweer wat schelen.

Ik had het zelf laatst een keer heel vaag met een bout van me middenbok.
DAt kreng wilde met geen mogelijkheid los, zelfs de 6kant kop was helemaal vertiefd.
Ik was er helemaal klaar mee, boutkop eraf geslepen met een dun slijpschijfje, ging perfect.
Bok eronderuit gewrikt en gepield.
Kon ik het resterende stukje draadeind er notabene gewoon met de hand uitdraaien :? :? :? :? :?

heel vaag, iemand daarvoor een verklaring? :9