Uitlaat boutjes oplassen of uitboren

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Ik heb een GS500 blok uit de motor gehaald omdat er 3 afgebroken bouten in zitten. 1x klepdeksel en 2x uitlaatbout. De eerste zal niet moeilijk zijn, over de uitlaatboutjes twijfel ik nog. Ze steken nog uit en hier en daar lees ik over de truc om er een moer op te lassen. Dat zou twee voordelen hebben; weer een kop om een dopsleutel op te zetten en de bout is direct heet gestookt.

Nu heb ik geprobeerd er een moer op te lassen maar helaas zijn mijn las skills niet-bestaand. Ik heb een elektrode lasapparaat geleend maar ik krijg geen hechting tussen bout en moer. Of de moer smelt weg of de bout, jammer genoeg willen ze niet tegelijk :')

Ik vraag me af of het zin heeft om het blok mee te nemen naar iemand die het trucje wel kan of dat ik ze beter vlak af kan slijpen en dan uitboren. Budget om dat te doen is ook zeer beperkt.
Ik heb op zich geschikte boren; centreerboren, cobalt boren, linksdraaiende boren.

kutklus.jpg


uitlaatboutjes.png
 
als je nog zoveel draad hebt zou ik er een koppelmoer op zetten die kan je dan weer prima gebruiken als geleiding om hem uit te boren. gewoon een passende boor in de schroefdraad van de koppelmoer en de draadresten verwijder je met een blindtap (dan komen de krullen mooi naar buiten).
 
als je nog zoveel draad hebt zou ik er een koppelmoer op zetten die kan je dan weer prima gebruiken als geleiding om hem uit te boren. gewoon een passende boor in de schroefdraad van de koppelmoer en de draadresten verwijder je met een blindtap (dan komen de krullen mooi naar buiten).

Als je dan bij het eind van de koppelmoer bent dan is de bout daar weg en zit die koppelmoer ook niet meer vast of zie ik dat verkeerd?
 
Als je er nu iets op last moet je voorzichtig zijn dat je geen las spatten in je uitlaatkanalen krijgt, en daarbij de kleppen of zo kunnen beschadigen ...

Er een moertje op brasseren lijkt mij beter, ook die hitte zal er dan voor kunnen zorgen dat je met een dopsleutel op de op gebrasseerde moer de bout er snel uithebt.

Ik heb eens uitlaat bouten uitgeboord ... niet simpel, die zijn echt heel hard :X
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er een moertje op brasseren lijkt mij beter, ook die hitte zal er dan voor kunnen zorgen dat je met een dopsleutel op de op gebrasseerde moer de bout er snel uithebt.

Weet niet of dat een goed idee is. Zal mij net gebeuren dat het spul de draad van het blok in vloeit en alles extra vast komt te zitten :+
 
Ik dacht precies hetzelfde.. Sleuteladvies-blunder dit, of missen we iets?
stukje draad wat de moer op zijn plek houd zal inderdaad breken en dan komt de koppelmoer los. maar op dat moment zit de punt van de boor al netjes precies in het midden en heb je een keurig net gecentreerde deuk in de stud in het blok. en het begin in het midden krijgen van de stud is het moeilijkste stuk van het uitboren. zit je daar een beetje scheef dan is de draad in het blok vernaggeld en dat wordt erg lastig om dat te herstellen en de nieuwe stud weer op het juiste plekje te krijgen. heb je de beschikking over een draaibank kan je ook even een gaatje in het midden van een stuk draadeind boren en dat draadeidje dan in de koppelmoer draaien. dan kan je voorboren met een dunnere boor en goede geleiding die niet afbreekt maar daar heeft niet iedereen de beschikking over.
 
Bij mijn k7 gsxr waren alle imbus bout kopjes dolgedraaid. Heb ze allemaal met een goede griptang verwijderd. 2 braken de kopjes af. Echter het lukte gelukkig wel om de draadeinden met de griptang los te draaien. Heb alles eerst enkele dagen herhaaldelijk ingespoten met IMAL. Geen idee of dit daadwerkelijk geholpen heeft.

Oja, met een dremel had ik de draadeindjes bewerkt zodat ze minder rond waren.
Ging om m8 boutjes.

Succes iig!
 
Je hebt een goed stukje over, heetstoken is niet afdoende?

Ik betwijfel het. Wat bij de rechter bout wel was gelukt (ding was nog was nog een cm langer) was troep-oplassen. Ik had er een flinke klodder staal op zitten waardoor ik prima grip had met de griptang. Boutje was dus flink heet maar wilde nog steeds niet. Ik heb niet doorgetrokken want ik was bang dat hij zou afscheuren bij het blok. De linker bout is afgebroken terwijl inbus kop heel bleef.
 
Eerst proberen er iets op te lassen en losdraaien, als dat niet lukt alles glad slijpen en uitboren. ALs die dingen M6 schroefdraad hebben niet groter boren dan 5mm. Dan schroefdraad opnieuw tappen. Als dat niet wil er een M6 Helicoil in zetten.
 
En een sleufje erin zagen en dan met een flinke schroevendraaier of slagschroevendraaier proberen?
Anders een klein gaatje boren en met een linkse tap het draadeind eruit draaien?
Dit werkte voor mij tot nu toe altijd.
 
Eerst proberen er iets op te lassen en losdraaien, als dat niet lukt alles glad slijpen en uitboren. ALs die dingen M6 schroefdraad hebben niet groter boren dan 5mm. Dan schroefdraad opnieuw tappen. Als dat niet wil er een M6 Helicoil in zetten.

:^

Ik zou echt als allerlaatste redmiddel het uitstekende stuk bout er af slijpen om te gaan boren. Dat uitstekende stuk is het enige wat je nog hebt om niet te hoeven gaan boren. Moeren er op lassen of een flinke griptang of tapeindklem er op zetten heeft de voorkeur.
 
:^

En las de moertjes er op met een mig-mag apparaat, dit gaat veel beter dan met elektrodes.

Als je de griptang methode gebruikt, draai de boutjes rustig heen en weer, en dan steeds ietsje verder om ze er uit te krijgen, kost veel geduld maar als je ze in een keer uitdraait breken ze of je draait de draad uit het blok.
 
stukje draad wat de moer op zijn plek houd zal inderdaad breken en dan komt de koppelmoer los. maar op dat moment zit de punt van de boor al netjes precies in het midden en heb je een keurig net gecentreerde deuk in de stud in het blok. en het begin in het midden krijgen van de stud is het moeilijkste stuk van het uitboren. zit je daar een beetje scheef dan is de draad in het blok vernaggeld en dat wordt erg lastig om dat te herstellen en de nieuwe stud weer op het juiste plekje te krijgen. heb je de beschikking over een draaibank kan je ook even een gaatje in het midden van een stuk draadeind boren en dat draadeidje dan in de koppelmoer draaien. dan kan je voorboren met een dunnere boor en goede geleiding die niet afbreekt maar daar heeft niet iedereen de beschikking over.

Duidelijk, thanks!
 
En een sleufje erin zagen en dan met een flinke schroevendraaier of slagschroevendraaier proberen?
Anders een klein gaatje boren en met een linkse tap het draadeind eruit draaien?
Dit werkte voor mij tot nu toe altijd.

Uitlaat tapeinden zitten vastgerot, linkse tap breekt af. Ben je nog verder van huis want die dingen zijn kneiterhard.
 
Met TIG kun je (nog) meer hitte inbrengen en de lasdraad voeg je zelf naar behoefte toe.
Laat de opgelaste moer goed afkoelen alvorens er een sleutel op te zetten om het geheel te lossen. (beginnen met links- en rechtsom te wrikken)

Als penetratie-middel voor de schroefdraad kun je kaarsvet gebruiken. (in de schroefdraad laten smelten als deze nog heet is)
Om het kaarsvet gemakkelijk in de schroefdraad te krijgen moet je de moer niet strak op de uitlaatflens vastzetten. (spleetje van 1 mm open laten om kaarsvet te kunnen toevoegen)

Vele keren met succes uitgevoerd.

Maar soms ook moeten uitboren en daarna HeliCoil's plaatsen.
En dat uit boren is een minder leuk "klusje" en vergt een heel andere aanpak.
 
Zoals meerdere mensen hier schrijven, moer er op lassen en rustig af laten koelen.
Door de warmte van het lassen zet het tapeindje wat uit, waardoor de oxidatie tussen tapeind en alu kop een beetje verpulverd.
Na het afkoelen zou je dus wat minder klemming gecreëerd moeten hebben :)
Mocht dit toch niet lukken, kun je altijd nog boren.
Om jezelf een hoop ergernis te voorkomen, zou ik boren als aller laatste optie houden.
 
Altijd weer die linkse tappen. Die zijn alleen leuk als je met het vastzetten een bout breekt. Als je met het losdraaien een bout breekt, pieker dan niet over een linkse tap want die breekt 100% gegarandeerd.

Het komt overigens veel voor met motoren en zeker als het nog nooit eerder werd losgehaald.

Uitlaatspruitstukken van bepaalde automotoren zitten vast middels tapeinden met moeren van messing er op. Gaat altijd moeiteloos los. Misschien een idee als alles er uit is, tapeinden met koperen of messing moeren.
 
Laatst bewerkt:
Beetje kopervet doet ook wonderen in dit geval. Voor het lossen van uitlaatbouten laat ik de motor altijd warmlopen waar mogelijk. Enige doel van 1e keer starten gsx500f na 10 jaar was ook puur om de boutjes ff lekker op te warmen (en het starten zelf was ook wel fijn om te weten).

Geen garantie maar beter dan koud.
 
Beetje kopervet doet ook wonderen in dit geval

Klopt, de uitlaatboutjes van mijn andere GS gaan er elke beurt (6000km) even uit, schoonmaken en nieuw vet erop en dan weer terug erin. Klein werk en scheelt een hoop gezeur maar deze heb ik zo gekregen helaas.

Linkse tappen heb ik liggen maar ga ik niet aan beginnen wegens afbreek risico en als je toch al aan het boren bent kan je dat net zo goed doorzetten en alles uitboren.

Mede MFer ALEXELA heeft mij een aanbod gedaan om op te lassen maar die zit nog best ver weg. Als iemand een adres weet in omgeving Hilversum & omstreken houd ik mij aanbevolen.
 
Overigens zijn tapeinden voorzien van messing of koperen moeren ook geen garantie want het schroefdraad voor de moer roest door de warmte snel waardoor je de boel alsnog kapot draait. Beter is gewoon lossen, nieuwe bouten en lekker invetten. Dan hoef je het ook niet perse elke xxxx aantal km los te halen, dat loopt wel los :)

Maar heet stoken en griptang werkt niet?
Ik kan niet lassen maar heb wel een butaanbrander en een griptang vanuit Almere.
Tot nu toe maar 1 ding niet los gekregen en dat was een lambdasensor uit een vergaan spruitstuk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan