Uitlaat boutjes oplassen of uitboren

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Ik heb een GS500 blok uit de motor gehaald omdat er 3 afgebroken bouten in zitten. 1x klepdeksel en 2x uitlaatbout. De eerste zal niet moeilijk zijn, over de uitlaatboutjes twijfel ik nog. Ze steken nog uit en hier en daar lees ik over de truc om er een moer op te lassen. Dat zou twee voordelen hebben; weer een kop om een dopsleutel op te zetten en de bout is direct heet gestookt.

Nu heb ik geprobeerd er een moer op te lassen maar helaas zijn mijn las skills niet-bestaand. Ik heb een elektrode lasapparaat geleend maar ik krijg geen hechting tussen bout en moer. Of de moer smelt weg of de bout, jammer genoeg willen ze niet tegelijk :')

Ik vraag me af of het zin heeft om het blok mee te nemen naar iemand die het trucje wel kan of dat ik ze beter vlak af kan slijpen en dan uitboren. Budget om dat te doen is ook zeer beperkt.
Ik heb op zich geschikte boren; centreerboren, cobalt boren, linksdraaiende boren.

kutklus.jpg


uitlaatboutjes.png
 
Vandaag bij ALEXELA geweest. Netjes moeren opgelast, nog een keer heet gestookt maar helaas, geen enkele beweging in te krijgen en het spul brak langzaam af. Ook met een gat door de draadeindes en een tapeind verwijderaar ging het niet. Uiteindelijk zijn we aanbeland bij helicoils en die zitten er nu netjes in. Hier met wat willekeurige M8 boutjes voor de show:

nieuwebouten.jpg


Dus bij deze nogmaals lof voor ALEXELA en alle moeite die erin ging zitten :}
 
Laatst bewerkt:
Even een tip voor wie bij een ander project het oplassen van moeren overweegt.

Als je de ruimte hebt, leg er dan eerst een dikke stalen ring op. Zo groot mogelijk, met een zo klein mogelijk gat. Las die ring rondom goed vast op je overgebleven stompje draad. Neem dan een moer die ruim over de las valt en las deze op de ring vast.
 
Bij bovenstaand klusje heb ik er M10 moeren opgelast. (TIG)
Bewust om óók de zijkant van de afgebroken bout te hechten en niet alleen de kop.

Het idee van een ring is zeker het proberen waard.
Bij een (heel) kort stompje past dat beter en is het gemakkelijker te lassen.
En een passende ring is op de draaibank natuurlijk zo gemaakt. :)
 
Je kan idd bij een ring lekker goed rondom de stomp lassen. En de moer kan je weer heel goed op de ring lassen.
Desnoods in plaats van een ring een stalen plaatje met een gat erin geboord.
 
Terug
Bovenaan Onderaan