Uitlaat CBR600

SP1R

MF veteraan
11 apr 2002
10.176
2.409
Veenendaal
Ok, hier mijn 'plan'... Ik zou graag een demper onder mn blok hebben, zoals de Xaxis ook heeft. Ik heb er al aardig lang over na lopen denken en doen, maar ik kom toch steeds problemen tegen en heb totaal geen benul van de theorie die erbij hoort.

Alvast eerst een picje van de Xaxis waarbij te zien is hoe de demper onder het blok zit, en hoe kort de voorbocht wel niet is.
moto01_xaxis_2_.jpg


Nou zit er onder mijn CBR een 4 in 1 uitlaatsysteem, met de collector enigzins uit het midden aan de rechterkant. De aansluiting voor de demper zit ongeveer onder het rechter stepje. Dat zou dus betekenen, als ik de uitgang(en) in mijn Xaxis demper aan de achterkant wil hebben, de collector drastisch moet veranderen/weglaten.

Nou was mijn idee om het een 4 in 2 uitlaatsysteem te maken, de linker 2 bij elkaar, en de rechter 2 dus. De begin bochten zoals ze nu zijn, afkappen bij het begin van de Xaxis demper, ze daarin vervolgens samen voegen tot halverwege en dan over laten lopen in een demper. Maar dit betekend dat je allereerst de collector mist, en dat de totale lengte van de uitlaat heel erg veranderd.

Tweede idee is om de beginbochten in te korten, waardoor de collector verder naar voren komt te zitten en de demper links van de collector te plaatsen. Voordeel hiervan is dat je vrij weinig aan de lengte van de uitlaat doet, en de collector behoud. Nadelen zijn alleen dat het stukken moeilijker uitvoerbaar is, en dat het in mijn ogen minder mooi is.

20-07-2004%20002.jpg

Hier is denk ik wel redelijk te zien hoe de originele pijp eronder zit, en hoe lang die is. Bij idee 1 wou ik dus de voorbochten inkorten net voorbij waar ze nu onder het kuipje verdwijnen.

Image200.jpg

En hier even duidelijk de collector.

Wie kent er (de) theorie achter 4t uitlaat systemen? Wie heeft er anderen ideen, tips, of wat dan ook? :)
Ik ben zo ie zo al van plan om vrijdag even langs Startwin te gaan en daar eens te babbelen, maar ik heb echt het geld niet om zoiets daar te laten maken dus het is niet echt een optie hem daar te laten maken....


Nouja, barst maar los wat mij betreft ;)
 
4T ademhaling: http://www.2stroke-tuning.nl/media/artikelen/4t_ademhaling/index.htm

Wat wil je bereiken, vermogen.. of mooiïgheid?

Ik zou trouwens eens gaan overwegen om een soort reflectie demper te bouwen, zo kun je de uitlaat drastisch inkorten (Zegmaar het punt waar de uitlaten elkaar tegen komen op de zelfde afstand houden, zul je ws ook wel moeten doen anders verleg je je toerental een beetje) en die naar het uiteinde van je demper brengen, vervolgens de gassen weer terug etc..

Leuk projectje, ben benieuwd hoe dit gaat worden! (btw, in rvs doen, ook je voorbochten!!)
 
Wat ik wil bereiken... Mooïgheid zonder al te veel verlies van vermogen het liefst, winst is altijd mooi maar dat zal wel niet lukken :P

Ik heb net een beetje gemeten...
Totale uitlaatlengte (incl demper) is nu ongeveer 160cm.
Met mijn idee (1) wou ik de voorbochten ongeveer 40cm laten, deze vervolgens bijelkaar laten komen (balanspijp/collectorachtig idee) (cilinder 1&2 bijelkaar en 3&4 dus). Voor de collector en demper houd ik dan ongeveer 50cm over onder mn blok, waarmee de totale lengte dan op ongeveer 90cm komt.

Maar ik ben dus vooral benieuwd hoe na-/voordelig dit is voor de prestaties.
 
Ik ben een beetje aan het rekenen gegaan met de formules die in die JPEGs worden genoemd. Uitgaande van deze gegevens...:

Motortoerental in RPM             8500
Geluidssnelheid in m/sec            680
Hoek van openen uitlaatklep tot BDP      211
Cilinderinhoud in liters            0,15

Kom ik uit op een lengte van 46,8cm, en een binnendia van 35,7mm.

De gegevens zijn gegokt/gemiddelde genomen dus het zou nog kunnen veranderen maar ik ben iig blij dat ik op de 'vrij korte' (in mijn ogen dan) uitlaatbochten kom. Dat zou betekenen dat het misschien wel gaat passen... :)

Iemand een idee of de balanspijp btw hierbij in moet zitten, of dat hij hierna nog moet komen?

Edit: De juiste hoek ff opgezocht in WPHB, en de post dus ff aangepast.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels de originele bochten nagemeten, en na het narekenen met de formule kwam ik erachter dat deze waarschijnlijk gemaakt is voor 7k rpm. Ik houd nu dezelfde lengte aan als origineel, tot aan de collector omdat ik nog niet zeker weet wat ik erna mee doe. 1 demper is waarschijnlijk wel het compacts, maar ook het moeilijkst te maken (omdat je dan ook een collector moet maken).

Anyway, ik ben ff met ACAD bezig geweest en heb dus al een tekeningetje.

Witte lijn is de hartlijn, 569mm lang
Blauwe lijn is ongeveer de buitenmaat, ik heb hem beetje ruim genomen.. 40mm
Groene ding is de 'uitlaat'
Rode lijnen stellen uitlaatkanaal voor in de kop

full
 
En hoe ga je met je sound om?(tís een geweldige klankkast)
Wanneer je je Explosie grens hebt kunnen bepalen moet je met een verwijding beginnen(lees:conisch verloop)ook een 4 takter vindt tegendruk lekker hetzij minder dan een 2takter hierin moet je een balans vinden ook kun je spelen met wil je onderin vermogen of midden of toch boven hierop moet je je uitlaat samen stellen weet wel dat het niet 1,2,3 klaar is .....maar zeker leuk om mee te spelen

(zie mijn hp maar eens bij foto's, site is niet klaar maar er staan wel een aantal foto's)

Suc6 ermee
 
Ben bezig geweest om de 'demper' zoveel mogelijk uit te tekenen zodat ik de delen uit kan laten snijden/jetten.

Hier een paar GIFjes uit ACAD, weet niet of iemand er moeite mee zal hebben om het in te beelden, maar alleen bovenkant en het achterste vlak is recht, de rest zal bol geklopt worden.

demper3d.GIF

demper3d1.GIF

demper3d2.GIF


Dave: Het duurt nog wel een paar maanden voordat deze af is hoor ;)
 
Laatst bewerkt:
Kon nergens een vinden (maatvoering te groot of te duur)
je zit met beperkte maatvoeringen dus je meeloop wielen moeten niet te groot zijn denk daar aan als je iets gaat aanschaffen

Heb'm zelf gemaakt en is super in gebruik geen wals randen dus heel weinig nawerk en zeker voor een demper van dat formaat moet je met minder geen genoegen nemen........
 
Denk eens aan't YAMAHA exup systeem soortgelijk iets...........
Exup is best een leuk en inventief systeem...

Wat het dus eigenlijk doet is de negatieve pulsen tegenhouden bij lage toeren, zodat de stroomsnelheid niet te laag wordt, en je cilindervulling vervuilt wordt.

Ik vraag me trouwens af of de druk in je pijp veel zal veranderen met een dergelijk systeem, aangezien er in lagere toeren een veel grotere tijd is om de gassen te lozen dan bij hogere toeren... Het oppervlakte van de doorgang zorgt gewoon voor de ideale doorstroming, en bovendien houdt het die negatieve pulsen ook nog eens tegen.
Maargoed, waar het eigenlijk mee begon:

Ik bedoel er eigenlijk mee te zeggen dat mensen te vaak de term tegendruk gebruiken, terwijl ze eigenlijk weerstand bedoelen. (Ik doe het een en ander met 2t uitlaten enzo.. en dan krijg je elke keer maar weer mensen met tegendruk theorieën)
 
Lude: Ongeveer 200 euri...

Kees van Startwin was btw niet echt behulpzaam voor mijn uitlaat, hij wou er nou niet echt wat moois van maken (gewoon een ovale titatium demper onder het blok). En dat moest 700 euri kosten. Nee dankje. :)
 
Autsj... 200 vind ik wel veel voor 4 bochten (2 pijpen) en 2 lasnaadjes :|

700 is wel erg duur (of is dat incl demper?), waarom wil hij niet meedenken aan dit project... of is hij te conservatistisch voor zoiets? :)
 
700 was wel incl demper. Maar zoiets wil ik niet, en kost mij veel te veel geld.

Ik ga misschien wel nog een keer navragen wat het kost om de pijpen te laten buigen, dat ik de rest zelf maak.
Hij heeft me btw wel op een goed idee gebracht, de 4 pijpen als een vierkant op-, en naast elkaar leggen. En daar vervolgens een soort 'trechter' oplassen die de goeie diameter heeft voor je demper. Kost vrij weinig moeite, en is erg compact :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan