Uitlaat demontage probleem ER-5

Nap

MF'er
11 dec 2003
71
0
Rotterdam
Dag alwetenden,

Sinds een paar maanden heb ik een irritant piepend geluid uit de uitlaat van m'n ER5. Een motorzaakmeneer wist mij te vertellen dat dit in de demper zat, en verder geen problemen opleverde. Maar na een tijdje wordt dit wel HEEL irritant. Ik heb dus een vervangingsdempertje besteld (gelijk goed excuus) Om deze te monteren moet m'n uitlaat eraf (afzagen, en kon ik um gelijk weermooi zwart maken). Bij het losschroeven van de uitlaat bij de cilinder ging het alleen mooi mis.

Een moer zat zo goed vastgeroest (en ik kende zo slecht m'n eigen krachten :P ) dat het draadeind dus afgebroken is. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Hieronder ff een plaatje

oops.JPG


Dan mijn tweede vraag. Dit hieronder ziet er ook nog al oud en versleten uit. is het nuttig om het te vervangen of maakt het weinig uit?

oud.JPG



En als laatste: Nu mijn uitlaat eraf ligt kon ik het natuurlijk niet laten om um even te starten. Uiteraard een hoop herrie :9~ , maar ook een soort "blubbend" geluid.. net of er water inzit ofzo, is dit normaal? Geen id, maar het klonk vaag. (De kinderen in de straat vonden het ook maar "vreemde herrie") :Y

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, ik ben nog lerende wat techniek enzo betreft.


P.s. Uit de threads gevonden met de search kon ik niet heel veel wijzer worden, dus ik heb wel gezocht ja :Y
 
Dag alwetenden,

Sinds een paar maanden heb ik een irritant piepend geluid uit de uitlaat van m'n ER5. Een motorzaakmeneer wist mij te vertellen dat dit in de demper zat, en verder geen problemen opleverde. Maar na een tijdje wordt dit wel HEEL irritant. Ik heb dus een vervangingsdempertje besteld (gelijk goed excuus) Om deze te monteren moet m'n uitlaat eraf (afzagen, en kon ik um gelijk weermooi zwart maken). Bij het losschroeven van de uitlaat bij de cilinder ging het alleen mooi mis.

Een moer zat zo goed vastgeroest (en ik kende zo slecht m'n eigen krachten :P ) dat het draadeind dus afgebroken is. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Hieronder ff een plaatje

http://stud.cmd.hro.nl/0758436/misc/mf/oops.JPG ((Afbeelding))

Dan mijn tweede vraag. Dit hieronder ziet er ook nog al oud en versleten uit. is het nuttig om het te vervangen of maakt het weinig uit?

http://stud.cmd.hro.nl/0758436/misc/mf/oud.JPG ((Afbeelding))


En als laatste: Nu mijn uitlaat eraf ligt kon ik het natuurlijk niet laten om um even te starten. Uiteraard een hoop herrie :9~ , maar ook een soort "blubbend" geluid.. net of er water inzit ofzo, is dit normaal? Geen id, maar het klonk vaag. (De kinderen in de straat vonden het ook maar "vreemde herrie") :Y

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, ik ben nog lerende wat techniek enzo betreft.


P.s. Uit de threads gevonden met de search kon ik niet heel veel wijzer worden, dus ik heb wel gezocht ja :Y

Geluid is normaal.
Veel kruipolie en een griptang als je er bij kunt.
Heetstoken.
Een moer er op draaien en vastlassen.
En die halve maantjes zou ik ook vervangen, en uiteraard de pakkingringen ook.
 
1: moer er op lassen en met hobby brander aluminium warm maken.
maar het zal wel n helicol worden.

2: ringen met staalbostel ff schoonmaken en hitte bestendige verf uit spuitbus
er op (mototip gamma)

3: geen zorg als dat geluid zo klinkt.
 
Kijk eens of je er 2 moertjes op kunt draaien de voorste dan als contra moer vast tegen de achterste draaien en kijken of je dat tapeind eruit krijgt(dus 2 moeren erop en als ze erop zitten tegen elkaar in draaien,als ze vast zitten steeksleutel op de achterste en draaien maar) :Y
 
Jazeker, anders kun je draaien wat je wilt, en komt de voorste er zo weer af :9

2 moeren is hetzelfde als een moer erop lassen, alleen makkelijker. Mits je er de ruimte voor hebt natuurlijk.

Doordat je die achterste moer losdraait, tegen de voorste moer, moet er toch iets draaien: je draadeind dat vastzit in je blokkie! Wel kruipolie gebruiken, anders breekt het weer :X

Succes!
 
Bedankt voor alle reacties allen *O*

Ik had wel een vermoede dat het er uitgedraaid kon worden, maar zeker weten deed ik het niet (zoveel technisch verstand heb ik _O- _ Zal um is flink verwennen met kruipolie en dan proberen los te draaien, hoop dat het werkt.

Nieuw stukkie kan ik bij de plaatselijke motorboer halen? Of is het gewoon standaard draadeind, mede verkrijgbaar bij de bouwmarkt o.i.d.?
 
Bedankt voor alle reacties allen *O*

Ik had wel een vermoede dat het er uitgedraaid kon worden, maar zeker weten deed ik het niet (zoveel technisch verstand heb ik _O- _ Zal um is flink verwennen met kruipolie en dan proberen los te draaien, hoop dat het werkt.

Nieuw stukkie kan ik bij de plaatselijke motorboer halen? Of is het gewoon standaard draadeind, mede verkrijgbaar bij de bouwmarkt o.i.d.?
is geen standaard draadeind :N
speciale hardheid :Y
hebben ze hiet bij n bouwmarkt. :N
ff naar n ijzerwinkel gaan of motorboer. :Y
 
geef er eerst eens een paar tikken op (schriktie ff )
dan voor zichtig proberen met due 2 moeren........

wil dat niet............moer er oplassen (de hitte van het lassen zorgt voor een beetje meer ruimte rond het draadeind, dat zet nl. uit als het warm word en krimpt weer bij afkoelen.

suc 6 verzekerd
 
Nou, met de 2 moeren gaat dus niet lukken :N (niet genoeg ruimte voor 2 denk ik .. ik draai de voorste er gewoon af door het draad heen Een las apparaat heb ik niet in de kast liggen, en heb ik ook nog nooit gedaan .. dus wordt ff langs de motorzaak ofzo hier in de buurt

maar dan nog iets.. het draadeind wat ik ken is en en al draadeind zegmaar, dit houdt op (daarom kan ik de 2 moeren erook niet goed opdraaien) Is dit normaal, of heb ik een probleem? -O-
 
Wat er nu in zit is een origineel draadeind. Op de plek waar die schaaltjes de pijp vast klemmen zit geen draad omdat daardoor de schaaltjes alleen maar vast zouden "vreten". (vandaar mijn advies, en ook vanwege de juiste treksterkte, koop weer een origineel draadeind).
 
Nou, met de 2 moeren gaat dus niet lukken :N (niet genoeg ruimte voor 2 denk ik .. ik draai de voorste er gewoon af door het draad heen Een las apparaat heb ik niet in de kast liggen, en heb ik ook nog nooit gedaan .. dus wordt ff langs de motorzaak ofzo hier in de buurt

maar dan nog iets.. het draadeind wat ik ken is en en al draadeind zegmaar, dit houdt op (daarom kan ik de 2 moeren erook niet goed opdraaien) Is dit normaal, of heb ik een probleem? -O-
dat wat bij jou afgebroken is dat noemen ze geen draadeind
maar n tapeind.
je kan het is proberen bij werf ambacht om er n moer op te lassen.
zit naast de brug alblasserdam.
 
Als het goed is heb ik de oplossing! PSMotoren in Zevenbergen kwam met dit briljante Idee (zie image). Als het goed is heb ik nog genoeg draad over .. En aangezien ik daar in het koekblik was, en zelf uit de buurt van Rotterdam kom mocht ik het stukkie gereedschap zo meenmen als ik het weer eerlijk terug kwam brengen *O* *O* Hulde voor deze zaak. Ik laat wel weten of het is gelukt.

full
 
Als het goed is heb ik de oplossing! PSMotoren in Zevenbergen kwam met dit briljante Idee (zie image). Als het goed is heb ik nog genoeg draad over .. En aangezien ik daar in het koekblik was, en zelf uit de buurt van Rotterdam kom mocht ik het stukkie gereedschap zo meenmen als ik het weer eerlijk terug kwam brengen *O* *O* Hulde voor deze zaak. Ik laat wel weten of het is gelukt.

(Afbeelding)
werkt goed heb ik op mijn werk ook :Y
alleen als je hem afgedraait hebt zit die dus te vast en zul je
of warm moeten stoken of uitboren
volgens mij dan
 
nou ... Dat was leuk.

Vanmiddag geprobeert, bleek te weinig ruimte te hebben om hem er volledig op te zetten. Ik, eigenwijs en nog niet te sleutel-snugger toch proberen natuurlijk .. Wat denk je, Roller-puller kapot -O- Arghh .. Schaamde me dood toen ik um terug moest gaan brengen naar die man, gelukkig was ie niet heel boos. *O*

Morgen toch maar lassen dus .. Of eerst nog even griptang proberen, denk niet dat tie erbij komt, maar we zullen zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan