Uitlaat dempen XV1900

Steentjuh

MF'er
26 jul 2010
158
14
Eindhoven
Beste allemaal,

Ik heb 6 jaar geleden een Yamaha midnight star xv1900 cfd gekocht. Omdat ik het originele geluid echt niet vond passen heb ik toen 3" DG Hard Krome uitlaten geïmporteerd uit amerika.

Toen ik ze gemonteerd had en de eerste keer startte had ik eigenlijk al spijt. Op filmpjes leken ze redelijk luid, maar in het echt zijn ze ECHT luid. 117db heb ik laatst gemeten op 2250rpm.

Nu wil ik kijken of ik ze extra kan dempen. Ik zag op internet universele dempers. Zou ik die in combinatie met wol kunnen gebruiken? Op de einddempers na zijn ze volledig open 3"
 

Bijlagen

  • 0512_la_18600611_001.jpg_deepzoom_8.jpg
    0512_la_18600611_001.jpg_deepzoom_8.jpg
    23 KB · Weergaven: 53
  • 20230430_153829.jpg
    20230430_153829.jpg
    564,1 KB · Weergaven: 53
Meet de binnendiameter van je pijp, koop een stel db killers (met verstelbare plug of gewoon dicht aan de voorkant) van die diemater en wat glasvezel mat en probeer het uit. Hoeft niet veel te kosten. Heb ik gedaan met m'n Vulcan 900 toen die nog leefde en scheelde echt best wel veel, ik was voor 40 euro materiaal kosten klaar.

Let wel, hoe korter de db killers (afstand tussen plug en achterkant) hoe meer het dempt, maar ook hoe meer power je kwijt raakt. Let wel dat je misschien je ECU ook moet aanpassen om goed te blijven lopen, maar daar kan ik je niet mee helpen.
 
Als het nog wat mag kosten even informeren bij Mille Pajic.

Uit alle windstreken zag ik mensen op afspraak als een soort drive-in daar komen en ze lassen er direct een oplossing voor. :}
(En geen bedenkelijke oplossingen)

Bij een Harley hadden ze de complete lange uitlaat open gemaakt en een donkerder geluid gegeven. :9
Ik heb nu een tussendemper in een compleet nieuwe linkpijp.
 
Wil je als je langs bent geweest nog een update geven hoe je bent beholpen door Pajic en hoeveel geluid het scheelt?
Ik zit namelijk ook nog met een te luide uitlaat......
Ik ga er aan denken om hier nog op te reageren. Sowieso gaat het originele spruitstuk terug met een E-keur einddemper. Dus ik neem aan dat ik min of meer binnen de norm ga vallen. Volgens rdw mag ik max 92db maken.

Ik ben alleen benieuwd hoeveel keuze uit dempers ik heb , aangezien het een chopper is wil ik ook niet gezien worden met een akrapovic demper oid ;)
 
Ik ga er aan denken om hier nog op te reageren. Sowieso gaat het originele spruitstuk terug met een E-keur einddemper. Dus ik neem aan dat ik min of meer binnen de norm ga vallen. Volgens rdw mag ik max 92db maken.

Ik ben alleen benieuwd hoeveel keuze uit dempers ik heb , aangezien het een chopper is wil ik ook niet gezien worden met een akrapovic demper oid ;)
Akrapovic maakt ook dempers voor cruisers 🤓
 
Ik ga er aan denken om hier nog op te reageren. Sowieso gaat het originele spruitstuk terug met een E-keur einddemper. Dus ik neem aan dat ik min of meer binnen de norm ga vallen. Volgens rdw mag ik max 92db maken.

Ik ben alleen benieuwd hoeveel keuze uit dempers ik heb , aangezien het een chopper is wil ik ook niet gezien worden met een akrapovic demper oid ;)
Waarom het originele spruitstuk?
Is de andere niet mooier?
Dat systeem kunnen ze aanpassen zodat het ook binnen de norm valt en beter klinkt. :)
 
Waarom het originele spruitstuk?
Is de andere niet mooier?
Dat systeem kunnen ze aanpassen zodat het ook binnen de norm valt en beter klinkt. :)
Ik vind het zonde om die te verzagen. Zeker aangezien ze verchroomd zijn en er dan ineens een overgang komt naar een gelaste uitlaat met demper (anders krijgen ze deze niet binnen de norm aangezien ze geheel open zijn). Ik verkoop deze liever.
 
Ik vind het zonde om die te verzagen. Zeker aangezien ze verchroomd zijn en er dan ineens een overgang komt naar een gelaste uitlaat met demper (anders krijgen ze deze niet binnen de norm aangezien ze geheel open zijn). Ik verkoop deze liever.
Klinkt plausibel. :Y
Ik weet niet of het binnenwerk van de verchroomde uitlaten aan te passen is.
Vorig jaar bij Pajic hadden ze ook de hele lange pijpen op een Harley aangepast voor een donkerdere sound.
Maar je krijgt inderdaad wel een orbitale lasnaad op de kopse kant.
Het zag er wel heel netjes uit.
Maar het kan anders zijn wat jij wil of mogelijk is en hebt besproken. :Y
 
Klinkt plausibel. :Y
Ik weet niet of het binnenwerk van de verchroomde uitlaten aan te passen is.
Vorig jaar bij Pajic hadden ze ook de hele lange pijpen op een Harley aangepast voor een donkerdere sound.
Maar je krijgt inderdaad wel een orbitale lasnaad op de kopse kant.
Het zag er wel heel netjes uit.
Maar het kan anders zijn wat jij wil of mogelijk is en hebt besproken. :Y
We gaan het zien, ik neem heel de zooi mee. Op de aanhanger. Dan kan hij wellicht vertellen wat het beste zal gaan. Het liefst hou ik de looks van de huidige uitlaten , maar aan de andere kant vallen deze grotendeels weg onder de koffer
 
Nou.. vandaag bij Mile Pajic geweest.

Het meeste werk was het demonteren van de bestaande uitlaten, op het originele spruitstuk is hij verder gaan bouwen. Wel is de uitlaatklep en sensor eraf geslepen omdat deze al overbrugd zijn bij het plaatsen van de 1e uitlaten. Ook is het zo mooier omdat alle gelaste delen nu achter het verchroomde sierkapje zitten.

Uiteindelijk is er een Freedom performance demper achter gekomen. Het geluid is nu gereduceerd naar 98~99db. Net iets hoger dan mag (92db) maar voor mij zeer acceptabel.
 

Bijlagen

  • 20230628_150046.jpg
    20230628_150046.jpg
    417,6 KB · Weergaven: 35
  • 20230628_113717.jpg
    20230628_113717.jpg
    274,3 KB · Weergaven: 35
De master himself. 8-)
Al zal Timo het uiteindelijk wel overnemen.
En die is ook bepaald geen prutser.
Zeker niet , wat meer van de nieuwere techniek waarschijnlijk. Het vakmanschap bij Mile straalt er vanaf, je ziet dat die man alle apparatuur perfect beheerst. Zoiets is tegenwoordig in de wegwerpmaatschappij een zeldzaamheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan