uitlaat en vakantie.... mag alles????

Marijke

MF'er
13 apr 2004
174
0
Alphen aan den Rijn
Ik ga deze zomer voor het eerst met de motor op vakantie. We hebben Oostenrijk en Zwitserland uitgezocht en nou had ik een vraagje over de uitlaat. Mag je daar (eigenlijk überhaupt buiten NL) met elke uitlaat de weg op zonder een (hoge) boete te riskeren??? We gaan allebei met een ZX-6R op pad. Onder de een ligt een Two Brothers en onder de ander komt binnenkort een Akropovich.

Ik heb geen idee hoe streng ze in het buitenland zijn wat dat betreft, dus ik hoop dat iemand me kan helpen.

tnx!
 
Nope. Je uitlaat moet goedgekeurd zijn en niet teveel herrie maken. In het slechtste geval kunnen ze zlefs je uitlaat ter plekke in beslag nemen.
 
Nope. Je uitlaat moet goedgekeurd zijn en niet teveel herrie maken. In het slechtste geval kunnen ze zlefs je uitlaat ter plekke in beslag nemen.

:^

En dan mag je dus niet meer rijden (tenzij je de originele uitlaten in je rugzak meeneemt)..dus dat wordt dan een pittige wandeling vanuit Zwitserland.
 
tja, niet te veel herrie maken.... das nogal een wazige omschrijving. Ik vind niet dat mijn motor herrie maakt, maar ja, daar denkt justitie soms wat anders over. }) Hebben we het dan over een bepaald aantal db's??? En zijn die buitel NL hetzelfde als in NL?? Dan heb ik een beetje een richtlijn.
 
Heel simpel, als je iets anders hebt dan de originele of een andere voor weggebruik goedgekeurde demper maak je dikke kans dat je bij een controle verder kunt lopen.
En reken maar dat het regelmatig zo gaat daar!
 
daar was ik al bang voor. na lange tijd en veel sparen eindelijk een nwe uitlaat, moet die oude er weer op.... ;( is overigens geen orgineel, maar ik vind dat ie bedroevend weinig geluid maakt (de term demper komt zeer zeker overeen) dus dan zal ik wel goed door zo'n controle heen komen. En anders moet ik ff de db's laten meten.

zijn er trouwens veel van die controles??? Ik weet helemeel niet hoe het eraan toe gaat in andere landen....
 
ik ben net door de ander topics aan het gaan en heb nog een paar vraagjes, want overal staat weer wat anders....
- ik heb een E-keurmerk nodig, klopt het dat dit een E4 keurmerk moet zijn?
- mijn motor komt uit D vandaan. Ik weet niet of men de uitlaat hier in NL kent. Klopt het dat ik het bij de RDW kan laten keuren?? En wat kost zo'n grapje??
- enne, hoe werkt dat met die meetlat??? kijken ze daarmee of alle orginele delen nog in de uitlaat aanwezig zijn, of wat???

Ik bedenkt er vast nog meer, maar er wordt er een ongeduldig.... moet van de pc af....
 
ik ben net door de ander topics aan het gaan en heb nog een paar vraagjes, want overal staat weer wat anders....
- ik heb een E-keurmerk nodig, klopt het dat dit een E4 keurmerk moet zijn?
- mijn motor komt uit D vandaan. Ik weet niet of men de uitlaat hier in NL kent. Klopt het dat ik het bij de RDW kan laten keuren?? En wat kost zo'n grapje??
- enne, hoe werkt dat met die meetlat??? kijken ze daarmee of alle orginele delen nog in de uitlaat aanwezig zijn, of wat???

Ik bedenkt er vast nog meer, maar er wordt er een ongeduldig.... moet van de pc af....
nummertje achter de E maakt niet uit. Ieder land heeft z'n eigen nummertje. Vinden ze leuk.

Ga naar Frankrijk... Lekker herrie schoppen zonder probleem.
 
In het dagelijkse woonwerk gebeuren rijd ik ook met een enigzins opengewerkte uitlaat, maar op vakanties zet ik zelf altijd de stille pijp op mijn motor: Op lange stukken wel zo prettig voor jezelf (dat "mooie" geluid heb je na 8 uur in het zadel wel gehoord en vermoeit verder alleen maar). En als je b.v. door een mooi stil natuurgebied rijdt voel je je behoorlijk opgelaten wanneer je motor klinkt als een Krakatau-eruptie. Om van lawine-gevaar nog maar te zwijgen :+
 
Ik weet niet of het echt zo streng is hoor...
Ik heb zelf een SP1 met carbon dempers van 2 brothers..En geloof me, dat maakt muziek!!
Ik kom regelmatig in de eifel en ardennen. Ben op vakantie geweest naar de Pyreneeen, Spanje, Oostenrijk, Slovenie en Italie.
Heb er nergens problemen mee gehad, wel een enkele italiaan die kwam vragen hoe ik aan dat ducati-geluid kwam...
 
Als je er in Nederland mee mag rijden ,mag je er ook in het buitenland mee rijden. Laat je dus nix wijs maken door zogenaamde deskundigen die op dit forum antwoord geven. Die slaan de plank volledig mis.
 
Als je er in Nederland mee mag rijden ,mag je er ook in het buitenland mee rijden. Laat je dus nix wijs maken door zogenaamde deskundigen die op dit forum antwoord geven. Die slaan de plank volledig mis.

de grap is nou juist dat je met de meeste vervangingsuitlaten in nederland ook niet mag rijden |( maar in nederland zijn ze niet zo streng (hoogstens tijdens de TT en SBK, waar ik ook gewoon naartoe ga met mijn bleerpijp.). met mijn open Devil SB2 pijp (die echt de meest luide uitlaat is die ik ooit gehoord heb.. wat nou demping?) kreeg ik een tijdje terug nog een compliment op van een agent: "leuk geluidje, zeker niet standaard he?" en rijden maar weer..

in bijvoorbeeld Duitsland hoor je toch nog wel eens verhalen van mensen die ofwel een flinke boete kregen en meteen terug naar nederland moesten, ofwel de motor mochten laten staan tot er een 'legale' pijp onder zat.

ik zet dus voor duitsland ook mijn legale pijp eronder. kwestie van twee schroefjes.. big deal
 
de grap is nou juist dat je met de meeste vervangingsuitlaten in nederland ook niet mag rijden |( maar in nederland zijn ze niet zo streng...
Tja kwestie van prioriteiten he... geluidsoverlast wordt in Nederland gedoogd, terwijl ietsjes hardrijden meteen wordt afgestraft. In bijv. Duitsland hebben ze het niet zo op overlast (zijn ook mooie natuurgebieden waar de mooiste wegen liggen, dus ik kan me het voorstellen) maar daar mag je het gas weer wat verder opendraaien :) .

Zwitserland is op beide gebieden streng dus daar moet je echt oppassen.


En waarom zou je 1000-en km's door de mooiste (natuur)gebieden van Europa met een herriepijp moeten rijden? Weinig toegevoegde waarde heeft dat (behalve je eigen pijnlijke oren)... om maar weer m'n stokpaardje van stal te halen :P
 
Als je er in Nederland mee mag rijden ,mag je er ook in het buitenland mee rijden. Laat je dus nix wijs maken door zogenaamde deskundigen die op dit forum antwoord geven. Die slaan de plank volledig mis.

tja, daar gaan we dus al.... met mijn nwe pijp MAG ik in NL dus niet rijden (officilee gezien dan, maar KAN dus wel) maar dat ze hier niet zo streng zijn daarin, das natuurlijk wat anders... Dus ga mijn oude pijp maar eronder zetten met de vakantie. Hou liever het geld op zak voor andere leuke dingen.... :]

Heb overigens zojuist bedacht dat ik van mijn motor het keuringsrapport op ga vragen. Toen ik hem kocht stond ie nog niet op NL kenteken. Dit heeft de dealer geregeld. Vervolgens is ie dus goedgekeurd. Lijkt mij dat mijn oude pijp (in ieder geval in NL) dan ook is goedgekeurd. Ik ga denkt ik maar eens kijken of ik dit rapport kan achterhalen. Als ik dan door Die Polizei aan de kant wordt gezet kan ik tenminste aantonen dat ie goedgekeurd is!!

Allemaal bedankt voor de tips!! :) :}
 
Wij gaan al een aantal jaren op motorvakantie en weekendjes door Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Belgie, Luxemburg en Frankrijk met een hele groep en loud pipes. We zijn echter nog nooit staande gehouden voor de open pijpen. In Nederland zijn ze net zo streng als in het buitenland, hier neem je het risico toch ook? Op het forum staan wel een aantal verhalen van mensen die in het buitenland staande zijn gehouden en bekeurd voor illegale pijpen, maar lees dan ook eens alle verhalen van de mensen wie het in Nederland gebeurt. Dan begin je ook te twijfelen of je er hier nog wel mee wilt rijden. Maar als je op safe wilt spelen schroef je voor je trip gewoon je origi eronder, is maar 10min werk.
 
Tja kwestie van prioriteiten he... geluidsoverlast wordt in Nederland gedoogd, terwijl ietsjes hardrijden meteen wordt afgestraft. In bijv. Duitsland hebben ze het niet zo op overlast (zijn ook mooie natuurgebieden waar de mooiste wegen liggen, dus ik kan me het voorstellen) maar daar mag je het gas weer wat verder opendraaien :) .

Zwitserland is op beide gebieden streng dus daar moet je echt oppassen.


En waarom zou je 1000-en km's door de mooiste (natuur)gebieden van Europa met een herriepijp moeten rijden? Weinig toegevoegde waarde heeft dat (behalve je eigen pijnlijke oren)... om maar weer m'n stokpaardje van stal te halen :P

Hoezo geluidsoverlast wordt gedoogd :? , afgelopen zaterdag hadden we een toertje gepland met een groepje, bij de afgesproken meeting plek stond precies tegenover een groepje agenten algemene controle te houden. Mooi dat er eentje (naam en motor laat ik even achterwege) even langs mocht komen voor een decibel meting....gevolg: 110db uit z'n uitlaten (mag max 91db zijn), kenteken ingenomen en hij kon naar huis rijden (dat mocht dan nog wel) om zijn originele uitlaten er onder te knallen. Toen weer terug voor een nieuwe meting en toen had ie in ieder geval z'n papieren weer terug. Hij krijgt nog wel even 95 euro in de brievenbus uiteraard. Vraag me toch echt af hoe ze dat met GTI/GSI tjes met Remus uitlaten doen, en dan nog niet eens te spreken over het standaard geluid van Harleys....om maar iets te noemen |(
Gedoogd wordt het misschien door de meeste agenten wel, juist beter als mensen je aan horen komen toch? Maar er zitten er helaas dus echt wel een paar tussen die je er gewoon voor bekeuren.

Maar in 't algemeen gesproken heb je wel gelijk, je loopt hier sneller de kans op een snelheidsovertreding dan op een bekeuring voor geluidsoverlast ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan