uitlaat geurhinder

just zouk

Rookie
26 mrt 2017
2
0
Beste,
ik heb zonet een R1 yamaha van 2014.
Deze is uitgerust met 2 akrapovic uitlaten onder het zadel.
De katalysator is verwijdert en dus in 1 lijn.
Nu heb ik veel geurhinder van de uitlaatgassen aan mijn jas en broek achteraan als ik heb gereden.
Het is mijn eerste moto en mijn garage zegt dat dit normaal is maar ik hou er niet van dat heel de kamer ruikt als ik mijn jas, broek of rugzak weghang, het is echt wel storend en overweeg zelfs om hem terug weg te doen.
Wat is jullie bevinding hierover en eventueel oplossingen.
1 yamaha dealer heeft de power commander er uit gehaald maar dit geeft geen verschil.
Zou het hepen om de katalysator terug te plaatsen?
 
Ik ben bang dat deze en elke andere motor met uitlaten vlak onder het zadel je het zelfde probleem gaan opleveren. Het is het zelfde effect als met alle bewegende voorwerpen (auto's, busjes, vrachtwagens) die door de luchtwervelingen achter het voertuig een vuile achterkant krijgen.
Met een katalysator wordt het uitlaatgas echt niet reukloos en is dus het probleem niet opgelost.
Ander model motor of de kleding ergens anders ophangen.
 
De katalysator kan de geur verminderen, die zou ik dus maar terug plaatsen en dan even kijken of het acceptabeler Is.
Zoals gezegd blijf je sowieso met uitlaatgas wervelingen in je nek zitten, maar dat het hele huis ernaar ruikt lijkt mij iets teveel van het goede
 
Heb jaren een Ducati 748 gehad met twee uitlaten kort onder de zit en nu een honda 600rr met de uitlaat kort onder de zit maar nog nooit last gehad van uitlaat geur.
Mijn pak hangt zelfs in de waskamer waar ook schone was te drogen hangt nog nooit iets geroken.
Misschien maakt het niks uit maar is een leren combipak.
 
Dan ga ik bij mijn volgende onderhoud de cat er maar terug laten tussenzetten.
Een leder pak zal ik me dan ook maar eens aanschaffen 😉
Alvast bedankt voor zij die nuttige info geven hier.
Als eerste moto zit je met een hoop vragen en ik wist niet of dit normaal was.
 
Ik heb mijn uitlaat op de normale plaats.
Rijd met textiel motorpak.

Als ik in verkeersarme situaties rijdt, valt de geur mee.
Rijd ik echter tussen al het andere verkeer, zoals meestal, gaat mijn pak ook stinken. En dat komt dus echt niet alleen van mijn motor.

En vuil worden dat het doet als het nat weer is.

Al die protectoren en binnenvoering er wekelijks uithalen is te veel werk. Maar eenmaal per maand moet dat pak, handschoenen en bknnenbekleding wel uitgewassen worden (die laatste wel handwas) en man man man, wat een zwart en stinkend water komt daar van af :r

Maar zo zalig dat het daarna weer om je lijf voelt 8-)

Tja, die opbouwende stank en vuiligheid, enige wat het zou wegnemen is niet meer rijden ...
... geen haar op mijn hoofd da daaraan denkt! :]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Had ik ook met mijn 600RR. Uiteindelijk begon die geur wel in de rugtas te trekken :) Hoort erbij, maar als het heel erg is gewoon de katalysator proberen terug te plaatsen en hopen dat dat helpt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan