uitlaat/katalysator repareren?

Ducati851

MF'er
21 sep 2005
44
0
Delft
Goedenavond,

Bij het spuiten van mijn demper van mijn motorscooter hoorde ik een rammelend geluid bij het schudden van de demper. Ik vermoed dat het de katalysator is.
Heeft iemand enig of dit te terepareren is ?
 
Als het je niet eerder is opgevallen zou ik het lekker laten zitten.
Mss als je er door de inlaatkant bij kan,zou je er een wigje in kunnen rammen.Openslijpen en vastlassen kan natuurlijk ook,maar weet niet of je daar op zit te wachten.....
 
De katalisator zit vlak achter de bochten. Die moet namelijk goed heet worden. Je hoort waarschijnlijk een los schotje van je reflectiedemper. Als je demper dichtgelast is kan je er niets aan doen zonder slijpen.
 
Kat is gemaakt van een soort keramisch materiaal met een spray van edelmetaal daaroverheen.
dit metaal zorgt voor omzetting van je schadelijke gassen in minder schadelijke gassen.
Bij trillingen kan zo'n kat weldegelijk breken, en dan kunnen er dingen gebeuren die je liever niet hebt...
De kat kan dwars gaan zitten, waardoor je geen goede doorstroming meer hebt in je uitlaat, en dan gaat hij echt beroerd lopen, en zelfs lekken langs de pakkingen

Een kat sla je er ook zo uit met een ijzeren pijp, en je hebt geluk dat er in NL nog geen APK is, voor motoren, anders kon je de kat waarschijnlijk vervangen...
Kat kun je er ook straffeloos uithalen ( mits je geen lambdasonde ACHTER je kat hebt), je lambdasonde regelt namelijk je mengsel, wat daarachter gebeurt heeft geen invloed op je prestaties
 
Dan zal het de kat wel zijn, de uitlaat word ook vreselijk heet en de eene keer meer geluid.
Diagnose lampje gaat ook branden, misschien hier ook mee temaken?
Stel dat ik dat kat er uit haal gaat hij dan meer herrie maken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan