Uitlaat kopen zonder E-keur?

r4ce_e3nd

Die hard MF'er
30 mei 2005
747
0
Destelbergen (BE)
aangezien ik een andere uitlaat moet kopen (tegen de grond geschuurd op Croix) vroeg ik mij af of het veel kwaad kan of ik een koop zonder E-keuring. want ik kan een Akrapovic (volledige lijn) kopen voor een prijsje (wel paar krasjes op).
voor wat dient die keuring? is dat voor als ik in Duitsland (of van die landen waar dat ze redelijk streng zijn op uitlaten) ga rijden of mag ik zonder keuring daar gewoon niet mee op de baan rijden?

:?
 
Met mijn Akra zonder E-keur kom ik het circuit wel op, maar ik moet er altijd een dB killer inproppen B| . Ziet er niet uit :N , maar werkt wel :Y .
 
Ik rijd zelf rond met een Devil SB2, ook een uitlaat zonder E-keur. Op de doos van mijn uitlaat staat "not for road use".
Ik heb ook een DB-killer, maar die neemt naar mijn idee maar een klein deel van de herrie weg. Ook met deze DB-killer is de uitlaat nog steeds niet goedgekeurd.

E-keur is een typegoedkeuring, zonder een E-Keur is een motor/uitlaat/wat dan ook niet officieel goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg.

Duitland valt op zich wel mee qua strengheid (op de snelweg dan). Van verhalen heb ik gehoord dat het in de Eiffel etc wel eens streng aan toe gaat met controles.
Verder ben ik met mijn Devil + DB-killer in Oostenrijk, Zwitserland en Italië geweest. Over het algemeen heb je echt geen problemen, als je je maar een beetje inhoudt in de dorpen. Gewoon ff aan de snelheid houden en een versnelling opschakelen, zeker als je politie ziet.
Heb de politie in Oostenrijk wel jongens langs de kant zien zetten, maar als je je een beetje gedraagd zal het niet snel mis gaan.
In Italië zijn ze wel wat gewend qua geluid, daar kijken ze eerder vol bewondering naar je motor en geluid dan dat ze je willen bekeuren.

In Nederland ben ik alleen voor VRO op Lelystad geweest (met db-killer). Geen opmerkingen gehad over het geluid, al was ik van te voren wel bang dat ik er niet op mocht.
Maar op sommige circuits zit je met een std uitlaat al (zowat) boven de norm. Jongens die ik ken met een ZX6R 03 of 04 hebben al meerdere keren waarschuwingen gehad ivm geluidsnorm, terwijl ze met std uitlaat reden :o

Nadeel van je volledige lijn Akra is dat je niet 1,2,3 ff je standaard uitlaat er opzet (neem ik aan).

Succes ermee! Als je je een beetje inhoudt op cruciale punten en momenten moet er volgens mij niet al te veel aan de hand zijn.

Edit: alternatief is een uitlaat die met db-killer een E-keur heeft en bij verwijdering van de db-killer het E-keurmerk vervalt. Bij mijn weten heeft oa Laser zulk soort systemen in het assortiment.
 
Laatst bewerkt:
Bij veel circuitdagen maakt het niet uit of er E-keur of wat dan ook op zit. Er moet iig een DB-killer in zitten vóórdat je toegelaten wordt. Daarna moet je op de baan zorgen dat je niet boven de geluidsnormen komt.
 
Op de CRT dag in Assen laatst werd je van te voren ook verteld dat je niet meer herrie mag maken dan 88dBA. Ik heb ook uitlaten zonder E-keur, maar had wel de dB-killers erin. Ik maakte me derhalve al een beetje zorgen, maarja kon niet nog ff andere uitlaten erop timmeren. Al met al is alles in order gekomen, geen problemen. Bovendien rijden daar Ducati's met de pijpen zonder enige vorm van demping gewoon hun rondjes, net als een stel schreeuwende 4-cilinders. Ik vroeg me, net als de instructeur af hoe dat ik hemelsnaam mogelijk was met een geluidsnorm van 88dBA :?
 
Ik rij ook met een uitlaat zonder E-keur (Two Brothers Racing).
Er zit geen DB-killer bij.
Als ik een beetje rustig rij met weinig toeren dan komt er een hele mooie donkere brom uit, meer niet.
Gaat het gas erop, dan verandert de brom in een luide schreeuw en dan wordt eigenlijk pas hoorbaar dat het hier geen standaard pijp betreft.
Heb er nog nooit problemen mee gehad gelukkig, want ik vind de standaard uitlaat veel te stil... B|

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan