uitlaat lassen

Ronny C

Die hard MF'er
28 sep 2005
479
1
Vorselaar/Belgie
Bij een nieuw project moeten de uitlaten gelast worden enkele scheuren en een gat waar ik een plaatje zal moeten aanbrengen,nu heb ik een aanbieding gezien van een mig lasapparaat,kan dit hiermee.

Groeten,
Ronny
 
Thanks dit zijn de spec.

Miglasapparaat 230 volt 180 Ampére
Geschikt voor 5kg draadrollen van 0,6 en 0,8 mm
385 euro
3 maanden garantie

Inclusief :

0,9 ltr mengas
5 Kg 0,6 of 0,8 lasdraad
reduceer
laskap
spatspray
2 extra contact tips
staalborstel
 
Als je het nog nooit gedaan hebt, zou ik eerst maar goed oefenen, en dan ben je al een fles of wat kwijt voor je het onder de knie hebt, vooral het dunnere werk is niet zo makkelijk als het lijkt, en wat ook lekker kan tegenzitten is een chroomlaag of roest, dan spettert het alle kanten op, en krijg je geen mooi vloeiende las.
En wat belangrijk is bij het lasapparaat, traploze verstelling amperage en draaddoorvoer, dat wil bij die goedkopere machines nog wel eens in 2 of 4 stappen te regelen zijn.

Als je het apparaat nog moet kopen, zou ik voor een tigger gaan, veel makkelijker te leren , en veel mooier mee te lassen, en als je een wisselstroom koop ook nog alu mee te lassen
 
Als je het apparaat nog moet kopen, zou ik voor een tigger gaan, veel makkelijker te leren , en veel mooier mee te lassen, en als je een wisselstroom koop ook nog alu mee te lassen

Heb zelf alledrie de apparaten thuis staan, en TIG maakt verreweg de mooiste lasjes, verkleuren ook erg mooi, maar is voor hele grote klussen heel precies, maar duurt heel lang, daar is een Co2 apparaat toch wel fijner.

Wisselstroom kost zeg maar 500 euro meer ofso;)
Weet niet of dat het waard is voor hoevaak je alu last.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf alledrie de apparaten thuis staan, en TIG maakt verreweg de mooiste lasjes, verkleuren ook erg mooi, maar is voor hele grote klussen heel precies, maar duurt heel lang, daar is een Co2 apparaat toch wel fijner.

Wisselstroom kost zeg maar 500 euro meer ofso;)
Weet niet of dat het waard is voor hoevaak je alu last.
Ja maar wie koopt voor thuis een constructieapparaat, hij wil 400 uitgeven voor een MIG, leg er wat bij en je hebt een goede TIG, kun je als hobby veel meer mee doen
just my 2 cents
 
heb alleen maar 2 elektrische las apparaten en daar las ik bijna alles mee ook uitlaten

is alleen wat lastiger omdat je er sneller een gat in stookt maar beetje oefenen dan bak ik het gewoon dicht en oke de las op zich is vaak niet zo netjes _O- _O- _O-

full


maarja dicht is dicht :X :X :X
 
kan met alle lasapparatuur, maar:

een goedde lasser met slecht apparaat komt niet ver.

maar: je kan nog zón goed apparaat hebben, als je niet kan lassen kom je nog niet ver.

Als ik je verhaal zo lees zou ik voor migmag gaan. Grote verschil met electrisch is dat het gebruikelijk is dat je vooruit loopt met lassen, en niet slepend. (kan wel slepend, maar dan brengn je minder warmte in je materiaal, dus minder sterk).Misschien is het resultaat met tig iets mooier en hoef je minder af te werken na het lassen, maar personlijk vind ik het lastiger lassen. Ook denk ik dat je met een migmag apparaat een iets universeler lasapparaat hebt zodat je er wat meer constructie werk mee kan doen (lees als beunen).

Maar het blijft persoonlijk.

O ja........ als je geen kennis hebt die de fles voo je kan vullen, huur dan een fles. De keuring bij het vullen van een prive fles is duurder dan jaarlijse huurprijs.
suc6
 
Ik ben zelf lasser en ik raad je aan om een tig apparaat te nemen, en geloof mij dat is moeilijker als elektrode en mig/mag en mocht je wel mig/mag apparaat nemen raad ik je aan de 0.6mm draad te nemen ivm de dan lagere stroomsterktes die je ken gebruiken. ivm het dunne materiaal.
mig/mag is makkelijker als elektrode maar wil je wel zeggen op dun materiaal is het ineens een stuk lastiger en vergt een knap staaltje afstelwerk ;) En tiggen dat leer je helemaal al niet zomaar ;) :) als je vragen heb hoor ik het wel van je.\

Succes!
 
heb alleen maar 2 elektrische las apparaten en daar las ik bijna alles mee ook uitlaten

is alleen wat lastiger omdat je er sneller een gat in stookt maar beetje oefenen dan bak ik het gewoon dicht en oke de las op zich is vaak niet zo netjes _O- _O- _O-

full


maarja dicht is dicht :X :X :X
Wimmus , Wimmus , Wimmus ik krijg de tranen in mijn ogen ;( ;( ;( , mijn dochter van 13 last nog beter _O- Ik heb eens in een topic gezegd "leer eerst eens fatsoenlijk elektrode lassen " maar dat heb jij niet gelezen geloof ik ;)
 
kan met alle lasapparatuur, maar:

een goedde lasser met slecht apparaat komt niet ver.

maar: je kan nog zón goed apparaat hebben, als je niet kan lassen kom je nog niet ver.

Als ik je verhaal zo lees zou ik voor migmag gaan. Grote verschil met electrisch is dat het gebruikelijk is dat je vooruit loopt met lassen, en niet slepend. (kan wel slepend, maar dan brengn je minder warmte in je materiaal, dus minder sterk).Misschien is het resultaat met tig iets mooier en hoef je minder af te werken na het lassen, maar personlijk vind ik het lastiger lassen. Ook denk ik dat je met een migmag apparaat een iets universeler lasapparaat hebt zodat je er wat meer constructie werk mee kan doen (lees als beunen).

Maar het blijft persoonlijk.

O ja........ als je geen kennis hebt die de fles voo je kan vullen, huur dan een fles. De keuring bij het vullen van een prive fles is duurder dan jaarlijse huurprijs.
suc6

ik vind vooral ook een voordeel dat je maar 1 hand nodig hebt t.o.v tig of autogeen. Dat is wel zo makkelijk bij het beunen :)
En als je kunt electrodelassen dan is co2 ook makkelijk te doen. Even proeflassen ivm instellen van het apparaat en dan ben je vertrokken.

Verder snap ik dat van die flessen nog niet helemaal. Ikzelf heb een koopfles (die is dus van mezelf) en die ruil ik gewoon om tegen een volle. Heb nog nooit iets van keuren gehoord, of zit dat bij de prijs inbegrepen?
Wat kost een huurprijs per jaar dan en wat kost het vullen van een huurfles?
 
Volgens mij heb ik een 10 liter fles en als die leeg is, wat die nu toevallig ook is ga ik naar de lokale automaterialen handel en krijg ik weer een gevulde mee, maar ik betaal enkel de vulling.
De cilinder heb ik toen eenmalig statiegeld voor moeten betalen.
Bedragen zijn ongeveer hetzelfde als eerder al vernoemd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan