uitlaat lassen

Ronny C

Die hard MF'er
28 sep 2005
479
1
Vorselaar/Belgie
Bij een nieuw project moeten de uitlaten gelast worden enkele scheuren en een gat waar ik een plaatje zal moeten aanbrengen,nu heb ik een aanbieding gezien van een mig lasapparaat,kan dit hiermee.

Groeten,
Ronny
 
Wimmus , Wimmus , Wimmus ik krijg de tranen in mijn ogen ;( ;( ;( , mijn dochter van 13 last nog beter _O- Ik heb eens in een topic gezegd "leer eerst eens fatsoenlijk elektrode lassen " maar dat heb jij niet gelezen geloof ik ;)

Nou dat het er niet uitziet, daar zijn we het over eens, maar dat wimmus het dicht heeft gekregen, vind ik al een hele prestatie... Ik heb electrodelassen ook geleerd met een 140 amp ferm apparaat, en kan je vertellen dat alleen het aanstrijken van zo'n ding al een hele klus op zich was, en als het je dan ook nog lukt om daarmee te'" stapelen" dan vind je het zelf al gauw prima, en idd het zit allemaal niet in het zicht.
Moet je eens kijken wat er aan de onderkant van auto's dicht wordt gesscheten met mig, omdat het tochniet in het zicht zit, daar schieten af en toe ook de tranen van in de ogen, ( ken er een die lijmt plaatjes met vloeibaar staal, en als dat uitgehard is en getectyleerd, ziet dat er ook net uit alsof het gelast is) maar als het in het zicht moet, dan gaat mijn voorkeur uit naar TIG, en nogmaals die apparaten zijn nu ook binnen handbereik van de hobby-ist.
Mijn eerste RVS dempertjes laste ik ook met RVS electroden, en vond het zelf prachtig, maar met TIG las je ze zo dicht als of het door AKRA zelf gedaan is...

BTW kijk eens hoe er soms aan ALU frames is gebakken in de fabriken, daar schieten soms ook de tranen van in de ogen hoor

Overigens ben ik van mening dat als je je aan de voorwaarde houdt voor mooi TIG lassen ( dus o.a. schoon en goed aansluitend materiaal) je TIG lassen veel makkelijker leert dan electroden lassen
 
Laatst bewerkt:
Wanneer is dat toen? 2 jaar geleden ofzo? Ik heb het idd meer gehoord de laatste tijd.
Ik heb al meer dan 10 jaar flessen, heb ook eigen flessen gehad, maar die verbouwd tot carbidbus, want omwisselen was een ellende, lege fles brengen - op transport - kon 3 tot 6 weken duren - rekening was 35 euro transport kosten + vulling, kortom wanneer je een beetje veel gebruikt, moest je gewoon een drietal flessen op voorraad hebben, en ik blaas er 3 30 liter 300 bar's vullingen met Argon gas per jaar gewoon thuis voo huis tuin en keuken en sleutelgedoe erdoor voor jan en allemaal, vandaar dat deze vorm voor mij makkelijker is.
En bij een eigen fles, eens in 10 jaar laten keuren bij het ijkwezen, anders mogen ze um niet meer vullen, en die keuring was ook duur.

Goedkope contracten? Damwoude, Multigas, 10 liter flessen 10 jaar contract 150 euro heb ik mij laten vertellen, wie het past, kan zo informeren, maar 10 liter heb ik in een paar weken leeg, voor 30 en 50 liter flessen geldt dat niet.

Wanneer men een contract afsluit in Damwoude, dan kan je gewoon flessen omruilen in Maastricht, dat maakt niks uit waar je ze omwisselt maar als men een Hoekloos (wat nu Lindegas) contract heeft, en dat zijn de meeste, kan men alleen maar omwisselen bij gasdepots die aangesloten zijn bij Lindegas, en dat zijn ook weer de meeste gasdepothouders.

Mijn contract loopt gewoon bij wat voorheen Hoekloos was, en ik wissel om in Genemuiden.

Ik verdien de kost met aluminium lassen, maar thuis doe ik het gewoon voor gein erbij zoals velen dat wel weten, heb thuis een TIG AC/DC 220/380 Volt en een MAG 220/380 volt en een MIG 380 volt en een Autogeen set met snijbrander, altijd leuk om b.v. iemand blij te maken met een oude in theorie niet te repareren uitlaatpot, maar net vorige week voor iemand een rooster uit een oude houtkachel, dat was van gietijzer, ook even weer aan elkaar geplakt. En toen onze kinderen nog klein waren, fiets kapot? Dun blik? Altijd handig een TIG apparaatje erbij, daarmee maak je haast alles, en nu, nu ze een auto hebben, af en toe een deuk, uitdeuk is duur. Ik las overal stukken in en zie je niks van,aar je moet het beheersen en dat is te leren.

Voordeel langlopende contracten : gedurende die tijd geen huurverhoging en gewoon 1 keer betalen.
Nadeel jaarcontract, elk jaar huurverhoging en naar verhouding op bassis van 5 jaar ben je haast 2 jaar duurder uit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan