Uitlaat lek en vastgeroest, krijg hem niet los !

Realfonzie

MF'er
6 aug 2003
112
0
Almere
Beste medeforummers,

Mijn moeder heeft een brommertje en daarvan is de uitlaak lek.
Nu wilde ik proberen om deze eraf te halen en de originele er weer op te zetten, die is namelijk nog als nieuw.
Echter zitten de moertjes zo in het blokje vastgeroest dat er geen beweging in te krijgen is.

Heb al van alles geprobeerd, roest weghalen, kruipolie, verwarmen met een brandertje...er is geen beweging in te krijgen.

Hebben jullie misschien wat tips ? alvast bedankt ! :}


p.s.

Ik wist zelf niet of het op dit forum wel geplaatst mocht worden, aangezien het hier alleen over motoren gaat. Maar ik ben al een tijdje member en zelf hard aan het sparen voor een motortje. En ook dit probleem kan zich denk ik voordoen bij een motor....dus vandaar dat ik hem gepost heb.
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Als het motortje nog draait, stukje rijden en goed doorwarmen. Warme onderdelen krijg je gewoonlijk makkelijker los.
 

SgeraldV

MF veteraan
25 apr 2003
1.977
0
52
Vlakbij Nijmegen
www.svcontact.com
Kruipolie kan best helpen, maar dat moet je wel de tijd geven.
Wat heb je warm gemaakt met de brander? Je moet alleen het metaal waar de bout ingedraaid zit verwarmen zodat deze uitzet en de bout vrijkomt.
 

piet7

Banned User
29 sep 2003
1.438
0
je bedoelt vast de boutjes bij de uitlaatpoortuitgang die in het gietijzer vastgerot zitten,of bedoel je echt een los moertje dat niet losdraaien wil op een tapeindje?
in dat geval gewoon het moertje met een boortje stuk boren/verzwakken en met een drevel en hamer eraf slaan :)
in het eerste geval ook de boor 6mm erop en een tapsetje kopen voor nieuw draad m8
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Je kunt ook met een klein en langzaam LINKSdraaiend boortje voorzichtig en zo goed mogelijk in het midden van een boutje of tap-eindje te werk gaan; in minstens 5 van de 10 gevallen komt het boutje dan met de boor mee los, voordat je op volle diepte zit.
 

piet7

Banned User
29 sep 2003
1.438
0
maak een zaagsnede 2mm diep in de koppies en rammen met een slagschroevendraaier onderwijl stevig meedraaiend de goeie richting op anders doet de slagdraaier niets :o
 

piet7

Banned User
29 sep 2003
1.438
0
ja kijk uit met die moker ,breng dat ding naar een bromfietszaak die gasten moeten ook te eten hebben en zullen niet meer dan 15 euro durven vragen om de boel los te slopen en de rest lukt thuis wel weer :z
 

P.H.C. Ritzen

MF veteraan
Donateur
12 dec 2001
8.136
38
Weert
Bezoek site
Mijn eerste gedachte was "gooi 'm in 't kanaal" maarja, da's wel een beetje erg bot.
Stook het moertje goed heet, en probeer het los te draaien., als 't afbreekt, zul je ff de cyl. eraf moeten halen voor de betere reparatie.
 

piet7

Banned User
29 sep 2003
1.438
0
ja zaag de bocht effe door kan je het grootste deel wegflikkeren :)
ik bedoel de uitlaat ,sorry :+
 

vt1100

Rookie
22 aug 2004
16
0
boxmeer
ik neem aan dat je de bouten bedoelt waarmee de uitlaat aan de cilinder vastzit. Spuit er ff wat W1099 van valvoline op.. als ze dan niet los gaan, dan breken ze waarschijnlijk af en kun je beter de cilinder eraf halen om de bout eruit te boren en er vervolgens weer draad in te maken

gebeurt trouwens regelmatig bij brommers!
 

gs450l

MF'er
9 sep 2004
144
0
37
Leiden
Ik had ook last van vastgerotte uitlaten, niks ging werken, geen kruipolie geen wd40, verwarmen het maakte allemaal niet uit. Nou goed de koppen kapot gedraaid, uitlaten eraf gehaald. Cilinderkop los gehaald en getracht met een linksomtap.... helaas ook veeeel te vast allemaal. Vervolgens naar de garage gebracht en die heeft het nog geprobeerd om er koppen aan te lassen en zo los te draaien maar dat ging ook niet werken. Nu ligt ie nog steeds bij de garagehouder en hij zal alles uitboren en opnieuw tappen. Dit laat ik door een proffesional doen als je namelijk maar iets scheef zit met je boortje dan ben je de lul.
 

Realfonzie

MF'er
6 aug 2003
112
0
Almere
Haha....leuke reacties, maar ook goeie !
Het begint nu echt een topic te worden...dacht al dat het ook bij de grote Motor-broer voorkomt....

Deze week heb ik even geen tijd, maar van het weekend ga ik het weer proberen, maar ik blijf zeker het topic in de gaten houden !

Bedankt voor de tips...ik laat nog weten hoe ik hem eraf krijg.
Gek genoeg draait de brommer (Tomos s25, geloof uit 1994 ofzo) nog als een beest.
Alleen beetje roest...

Ik zou zeggen kom maar op en laat de tips doorstromen :}
 

cdegroot

Die hard MF'er
1 okt 2004
505
0
Amersfoort
www.cdegroot.com
voorkomen is beter dan genezen: 1x per jaar alles loshalen, schroefdraad met kopervet dunnetjes insmeren, aandraaien (beste met momentsleutel, halveer de aangegeven momenten want het kopervet heeft hier nogal fors invloed op).
 

Brokkepiloot

MF'er
15 jun 2004
61
0
44
Ede
Ik had ook last van vastgerotte uitlaten, niks ging werken, geen kruipolie geen wd40, verwarmen het maakte allemaal niet uit. Nou goed de koppen kapot gedraaid, uitlaten eraf gehaald. Cilinderkop los gehaald en getracht met een linksomtap.... helaas ook veeeel te vast allemaal. Vervolgens naar de garage gebracht en die heeft het nog geprobeerd om er koppen aan te lassen en zo los te draaien maar dat ging ook niet werken. Nu ligt ie nog steeds bij de garagehouder en hij zal alles uitboren en opnieuw tappen. Dit laat ik door een proffesional doen als je namelijk maar iets scheef zit met je boortje dan ben je de lul.
(Afbeelding)
Uit boren is leuk mar ook als je te diep boort ben je de l O-) l,
een maat van me heeft dit probleem :(
 

piet7

Banned User
29 sep 2003
1.438
0
laat eerst je moeder effe aanklooien met al die tips van hier todat ze duidelijk grof :) in de mond word tenteken dat eigenlijk toch nog steeds mannenwerk is,misschien dat ze dan voortaan nog beter haar best gaat doen in de keuken :+
daar pluk jij en de rest dan de vruchten/biefstukjes van :9
 

dave gsx600f

Die hard MF'er
28 sep 2004
937
0
39
almere
www.vandenbroekbiljarts.nl
Is het een moer over een stuk draad eind of is het een bout die het blok ingaat??

Als het een moer is dan kan je soms met een slijptol heel voorzichtig de helft van de moor weg slijpen. als hij bijna bij het draadeind komt dan kan je met een tang de rstand van de moer zo los draaien.(dan is de spanning eraf)

Maar je moet er wel bij kunnen anders zit je strak in het blok met de slijptol. ;)