Uitlaat maken op maat RVS

joostkolken

MF'er
16 feb 2010
58
0
Dirkshorn
Ik heb een vraag over mijn uitlaat die ik zelf passend wil gaan maken voor mijn blok.

Het gaat hier op een honda cbr 1000 blok die in een buggy/crosskart staat.


Ik wil hem graag van rvs maken, maar welke soort kan ik daarvoor het beste gebruken en de dikte er van?

En kan ik beter 2 dempers nemen of 1 demper of het verloop van de uitlaten van 4 naar 1 of van 4 naar 2 en dan 2 naar 1?

En kan ik allee 1000cc dempers gebruiken?

Tips en uitleg zijn van harte welkom.

RSP_A0100tagtpjgtp.jpg

RSP_A0099jmp.jpg


Gr Joost
 
Heb het zelfde gedaan voor m'n smart met yzf blok, gewoon originele bochten ingekort en pas gemaakt (4-1), GP dempertje erop en knallen. Ik zat alleen nog met een Exup klep. Let er op dat je de bochten niet te scherp maakt, dit resulteerde bij mij (bij een eerder project) in 25pk verlies!
Succes, ziet er leuk uit.
 
...
en roest niet na een paar jaar

Roest 304 wel vrij snel na verloop van tijd?

Bovengenoemde boek staat idd veel in over uitlaten. Maar als ik de TS was zou ik gewoon de orginele layout aanhouden. Zelfde lengtes en diameters gebruiken voor de bochten en het stuk pijp na het spruitstuk. De demper doet in verhouding niet zoveel, ligt eraan hoeveel herrie je wilt hebben ;). Zoek wel een demper die voor ongeveer hetzelfde vermogen is gebouwd.
 
Bedankt voor alle informatie.

Ik had een bedrijf gemailt en die had alleen rvs 304 voorbogen.
Hebben jullie bepaalde adresjes waar je het wel te krijgen is?


Maar als ik 304 rvs gebruik en onderhoud de uitlaat goed komt er dan ook al snel roest op?
Zelf woon ik in de buurt van Alkmaar.

Ook denk ik dat boekje maar te gaan kopen altijd leuk om weer wat wijzer te worden.
 
Ik had ook nog gevraagd bij www.uitlaten.com wat een lasbocht kost van 40x1.22mm 180 graden, deze kosten 27,- euro ex btw.
Ik weet niet of dit duur is?
Wat betaal je bij Veratio in Gouda voor een 90graden lasbocht?

En nog een vraagje hebben jullie nog tips om een colletor (4 naar 1 pijp) te maken?
Ik ben nu al wat aan het oefenen met gewoon staal een colletor te maken.

En heeft iemand het boek Four stroke tuning' van Graham Bell nog liggen die er niets meer me doet ik zou hem graag willen overkopen.

Gr Joost
 
Je moet zorgen dat het rvs niet in contact komt met ijzer. als dat wel gebeurt moet je het laten beitsen of stralen anders gaat het roesten.
En 27,- euro heb je dan 304 of 316 ? als het van 304 is vind ik dat best veel.
persoonlijk vind ik een 90 graden bocht handiger werken en goedkoper denk ik.
gr casper
 
Dan heb je 304. Maar 90 graden bocht is bijna even duur dus als je 180 graden heb heb je meteen 2 90 graden bochten. Ook bij ons in het drop hebben we nog een bedrijf die uitlaten voor auto's maken even informeren wat hun hebben liggen.
Maar je moet toch je uitlaat als nog laten beitsen met zuur ofzow als je hem heb afgelast, omdat anders je lassen alsnog snel gaan roesten?

Joost
 
Vandaag ben ik naar de uitlatenboer in het dorp gegaan.
Rvs 304 lasbocht 40mm uitwendig 1,5mm dik, deze kwamen op een 10,- euro per stuk, alleen vond ik de radius vrij klein. Hij zal me de radius nog ff mailen, omdat hij ze niet meer in voorraad had liggen.
 
zou zelf ook voor een orgineel systeem gaan en dan deels aanpassen naar je wensen (denk aan plaatsing demper en zo)

dan alles stralen en evt in blanke of zwarte hitte bestendige lak
rvs is mooi en leuk maar voor op z,n cross buggy is dat toch niet waar het om gaat
ding met hard gaan en veel lol geven maakt toch geen zak uit of je een rvs of orgineel pijp hebt
en je herrie kan je aanpassen door je demper in te korten of te vervangen door een sport demper

uiteraard is het zelf maken of laten maken ook een optie (in ga altijd naar http://www.pajic-racing.com/) ben er al meerdere keren voor verschillende fietsen geweest en alle pijpen leven nog zijn mooi en van rvs en zo als je zelf wilt hebben (uiteraard kost het wel wat mja dan moet je maar bij orgineel blijven)
 
Orginele systeem is bijna rijp voor het oud ijzer en ik wil meer vermogen hebben.
Kun je bij pajic racing ook losse rvs delen kopen om je eigen pijp te bouwen?
Heb nu al diverse bedrijven gemailt voor rvs lasbochten, maar iedereen heeft een andere radius.
Wat is de beste radius die ik kan gebruiken, gewoon de zelfde als de eerste bocht van mijn orginele uitlaat systeem?

Hier een paar voorbeelden van andere buggy bouwers met hun uitlaat systeem:

http://www.edge.au.com/images/elad_busa_ceramic_pipes_b.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/Edge_Products/Busa Exhaust/Edgesysteminstalled.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/Edge_Products/Busa Exhaust/Busatwinsystem1.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/Edge_Products/Busa Exhaust/Edgesysteminstalled2-1.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/...Products Exhaust Work/BusaVultureexhaust2.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/Edge_Products/Edge Products Exhaust Work/Barracuda.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan