Uitlaat moeren Yamaha Fazer 600

Banjer87

Rookie
7 mei 2013
17
0
Almere
Nou het volgende probleem heeft zich aangediend. Al twee weken spuit ik de moeren van de uitlaat tap einde in met WD40. De motor is warm geweest en koud en warm en koud.
Steeds na warm opnieuw ingespoten. Vandaag heb ik de moed bijeengeraapt een buitenste uitlaatmoer te proberen. Hij leek mee te geven, maar uiteindelijk brak hij net onder de moer.
Het tapeind verrot en al zit nog in het blok. De uitlaat zit nu dus op drie plekken met 2 bouten vast. Ook allemaal rot en de meest rechter heeft dus nog maar 1 bout.

Wat is nu wijsheid. De cilinderkop "even" demonteren lijkt me een klus. Daarvan weet ik ook niet, nog nooit eerder gedaan, of mij dat gaat lukken. Zonder ervaring nokkenas kettingen loshalen enzo.....hmmm... is dat wijsheid of gewoon dom.

Is het een optie om het zo te laten en dan niet voor het spuiten van de uitlaat te gaan maar alleen te poetsen en dat is het dan.
Ik wilde namelijk de uitlaat voorzien van nieuwe hitte bestendige verf....

Als ik het zo laat gaat het dan lekken, of kan ik dan beter een las op leggen. Ziet er niet uit, maar als het nodig is. Blijft de pijp wel zitten.
Wie o wie heeft het beste advies en de ervaring van het verwijderen van de cilinderkop........

Groetsels.....
een balende Fazer fan.
 
Met een dremel kan je alle moertjes verwijderen. Als je voorzichtig bent beschadig je de schroefdraad niet.

Heb je nog wel een stompje schroefdraad over op de afgebroken punten? Bij mij waren er ook 2 gebroken, net onder het punt waar de moer vastgerot zat. Ik heb dat zelf opgelost met een moer die was bedoeld om 2 draadeinden met elkaar te verbinden: daarvan één helft rond geslepen zodat die in de gaten van de vervangende bochtenset pasten (die waren vrij ruim). Zo kon ik met voldoende schroefdraad de uitlaat monteren.
 
Beste allemaal,

De overige moeren zijn allemaal los.
Een truc van mijn vader. Eerst op de moertjes met een centerpunt een punt geslagen. Daarna met een HSS boortjes gaatje geboord op de grens van de moer en de mantel. Natuurlijk niet te ver en oppassen voor de schroefdraad van het tapeind. Hierdoor ontstaat er ruimte "lucht" tussen de moer en het tapeind. Daarna met een kleine ratel en dop 10 of soms 9. Langzaam "heen en weren". Elke keer een mm meer. Uiteindelijk ging alle moeren eraf.

Om de schroefdraad van het tapeind weer netjes te krijgen. Een beetje borstelen en een M6 snijplaat gebruikt om de schroefdraad weer op te knappen.
Kortom missie geslaagd en nu verder met de uitlaat. Opknappen dat ding......

De radiator diende ik wel te verwijderen om voldoende werkruimte te krijgen.....

Groet,
Niels.
 
Terug
Bovenaan Onderaan