uitlaat...onroesten en behandelen?

Nightcrawler

MF'er
24 apr 2003
31
0
apeldoorn
hallo mede motormuizen,

ik heb een kawa zephyr 750cc uit 1993 gekocht. en hij is in goede staat.
maargoed je wil altijd het beste dus je gaat kijken wat er nog verbeterd kan worden aan je motor.

Ik ondenkte wat roest aan de verdeelstukken/koppellassen van de uitlaat zie hier:
uitlaat plaatje

Nu heb ik hier al het een en ander met wat staalwol schoongemaakt en de roest is niet "diep" maar veel oppervlakkig. is dit verstandig om steeds goed schoon te houden en zijn er middelen om het oppervlakte te behandelen?

Naked bikes trekken onder het motorblok nogal wat vuil aan he.

oh verdere fotos van veel onderdelen etc zijnop deze sitete vinden!
 
Laatst bewerkt:
Gauw naar de afdeling Brikken en Klassiekers met dat ding! :) Welkom alvast ;)

Ik heb mijn uitlaat zoveel mogelijk ontroest en daarna zwart gespoten met speciale hittebestendige verf. ( gekocht bij autozaak)
Als je dat niet doet (blank laten dus) gaat de zaak in no time weer roesten!

Als die verf om een of andere reden niet blijft zitten is er nog een middeltje :
een mengsel van 50% afgewerkte olie en 50% kachelzwart.
Erop smeren, heet laten worden, et voila!

Succes :)
 
Wat voor materiaal is het?

Bij mijn BMW zijn de pijpen van RVS. Door het gebruik waren ze bij mij bijna hetzelfde als bij jou.

Ik heb de pijpen met een soort zandstraler weer netjes gekregen.
Een kombinatie van een zandstraler welke je aansluit op een hogedrukreiniger en via een venturiewerking droog zand meeneemt in het water.
Het enige nadeel is dat het oppervlak ruw en mat wordt.
 
Nou RVS zal het wel niet zijn hehe want RVS (roest vrij staal) roest niet.
het zal staal 1010 ofzo zijn kan ook een gietlegering zijn maar das niet zo belangrijk.

Stralen met zand is wel de oplossing ja alleen moetje zn ding wel hebben.
Ik las ook iets over chroom behandeling met belgom cleaner op het forum. Ik zit ook nog met een deel van het blok dat klein beetje verweerd is.
foto_09.1.jpg

Dit spul helpt wel toch? zal morgen eens opzoek gaan naar dit spul. Of iemand beter idee?
 
Nou RVS zal het wel niet zijn hehe want RVS (roest vrij staal) roest niet.
het zal staal 1010 ofzo zijn kan ook een gietlegering zijn maar das niet zo belangrijk.

Stralen met zand is wel de oplossing ja alleen moetje zn ding wel hebben.
Ik las ook iets over chroom behandeling met belgom cleaner op het forum. Ik zit ook nog met een deel van het blok dat klein beetje verweerd is.
(Afbeelding)
Dit spul helpt wel toch? zal morgen eens opzoek gaan naar dit spul. Of iemand beter idee?

ter info:

RVS = Roest Vast Staal ... RVS zal ook roesten onder invloed van de omgeving en omstandigheden en afhankelijk van de RVS kwaliteit(RVS304 is een mindere kwaliteit dan RVS320)

Je kunt het effe controleren door middel van een magneet en deze er bij te houden. Blijft de magneet NIET hangen dan is het RVS.

Suc6
 
Terug
Bovenaan Onderaan