Uitlaat opnieuw vullen, welk materiaal?

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.716
982
Almere
Ik heb net twee leovince's SBK opgehaald maar ik vermoed dat er al heel wat kilometers mee is gemaakt.

LeoVince schijnt "repack kits" te verkopen maar ik zie prijzen van 100 euro per demper... Dat gaat mij even te ver!

Wie kan mij vertellen wat er precies in zit (niet alleen dempingswol/glaswol schijnt?!) en waar ik dit spul hopelijk aanzienlijk goedkoper kan krijgen?
 
Ik heb heel goede ervaringen met de rvs sponsjes van Action.
Die heb ik in mijn eigenbouw demper gehad, op een BMW R1100RS zijspan.
Na 10.000 km was er nog niks te zien van slijtage, verbranding, of weggeblazen materiaal.
Het is alweer even geleden maar ik kocht toen een emmer vol voor 10 euro
Bekijk bijlage 1803309

Goed aanstampen voor het beste resultaat
Die heb ik ook in een Laser demper zitten, kan je mooi open maken in het midden en rond de geperforeerde buis doen.
Helemaal gevuld vond ik de demper zelfs te stil dus heb er weer eentje uit gehaald en de rest wat losser er omheen gedaan.
 
Ik heb geen flauw idee wat ik doe, lijkt dit een beetje OK zo?

Is een dubbele laag staalwol, zo strak mogelijk en zoals verband gewikkeld (half over half).

Je kunt er nog doorheen kijken.

Of moet het er echt goed dik omheen?
 

Bijlagen

  • IMG_20220913_193845.jpg
    IMG_20220913_193845.jpg
    381,6 KB · Weergaven: 31
  • IMG_20220913_193855.jpg
    IMG_20220913_193855.jpg
    173,6 KB · Weergaven: 33
Het moet dikker,zoals het origineel was,maar niet te strak.
Je mag er niet door kunnen kijken.
En ik hoop dat je geen gewone staalwol gebruikt hebt,want die brand heel snel kapot.
Hou er een aansteker of andere vlam tegen,daar moet het bestand tegen zijn.
 
Origineel was slecht vergelijkingsmateriaal omdat hier ook nog een rvs mesh omheen zat. Maar zal die eens tegen het licht houden om te zien hoe dat zat.

Beide zijn bij JM tuning besteld en speciaal voor dit doeleinde.
Dus geen gewoon staaldraad.
Deze is geschikt tot 1200 graden. De demperwol (glasvezel) mat tot 750 graden.
 
Hier de rol en het origineel zichtbaar.

Origineel kijk je ook doorheen tegen het licht in en is heel strak gebonden tussen twee stukken mesh in.

Mijn gevoel zegt juist zo min mogelijk staalwol zolang het maar dekkend is. Dan blaast het dempingswol niet weg en gaat er zo veel mogelijk geluid doorheen.
 

Bijlagen

  • IMG_20220913_202821.jpg
    IMG_20220913_202821.jpg
    212,2 KB · Weergaven: 32
  • IMG_20220913_202754.jpg
    IMG_20220913_202754.jpg
    252,2 KB · Weergaven: 33
Die heb ik ook in een Laser demper zitten, kan je mooi open maken in het midden en rond de geperforeerde buis doen.
Helemaal gevuld vond ik de demper zelfs te stil dus heb er weer eentje uit gehaald en de rest wat losser er omheen gedaan.
Ik heb dat ook gedaan bij een schotten demper. Geen mogelijkheden om ergens dempingswol omheen te doen, dus maar wat prutsen met staalwol. Zit er vrij losjes in, maar imho wel het verschil tussen aso en een oude motor waarvoor de regels niet zo scherp waren als tegenwoordig. Ik vind zo'n thumper best fijn klinken.
 
1e demper zit weer in elkaar. Zo maar eens op de motor proberen.

Valt niet mee om RVS wol, dempermat en originele glasmat (ter bescherming van de aluminium behuizing?) weer terug te schuiven zodat het ook nog eens op zijn plek blijft.
 
Schilderstape zit er omheen.
Dat het een ovale demper i.c.m. wol matten is maakte het wat lastiger.

Losse slierten is er makkelijker rond proppen.

Heb 1 volledige wikkeling gedaan en twee stroken boven en onder gelegd zodat de ruimte wel opgevuld is
 
Uiteindelijk hoor ik weinig verschil. Kan het niet met een goede dB meter controleren maar ik weet wel weer dat de dempervulling voorlopig weer mee kan.

Toch wat geleerd, helaas ook leergeld betaald, gekocht voor 300 euro en zag ze na aanschaf voor 400 euro gloednieuw in Duitsland te koop.

Al met al een wijze les en een paar dagen overal jeuk.

Goed om het een keer gedaan te hebben.

Qua geluid heb ik nu voor 1 einddemper een RVS rond plaatje van 50mm met 5 gaten van 8mm gemaakt, die van de week maar eens monteren en kijken of dat een beetje scheelt.

Heb een wideband lambda (dynojet autotune) dus hoef niet de bank op en kan gerust wat experimenteren. Daarna pas ik zelf mijn mappen wel weer a.d.h.v. de metingen aan.

Aan ieder: Hartelijk dank voor de tips en hulp!
 
Ik heb heel goede ervaringen met de rvs sponsjes van Action.
Die heb ik in mijn eigenbouw demper gehad, op een BMW R1100RS zijspan.
Na 10.000 km was er nog niks te zien van slijtage, verbranding, of weggeblazen materiaal.
Het is alweer even geleden maar ik kocht toen een emmer vol voor 10 euro
Bekijk bijlage 1803309

Goed aanstampen voor het beste resultaat
Zo deed ik het eerder ook met uitlaatdempers van auto’s. Leuk geluid maar niet hard
 
Terug
Bovenaan Onderaan