Uitlaat reparatie/restauratie

marco lampie

Rookie
2 jun 2002
10
0
hilversum
Hallo, ik heb een laser 4/1 uitlaat op mijn gpz 600R. vandaag de uitlaat eronder vandaan gehaald en wat blijkt het lijkt wel of alles in de demper lost zit, een helse rammel. Er zit een ring om de demper met popnagels, kan ik deze losmaken om dan in de demper te komen ???? kan ik daar een en ander weghalen zodat er geen geramel meer is (krijg dan waarschijnlijk ook een mooie sound) of wordt dit niets en krijg ik enkel herrie?? als dit wel mocht lukken wat kan ik dan met de pijp doen, is spuiten van de gehele uitlaat een optie of zal dat nooit mooi worden. Ik hik even tegen de kosten voor een andere uitlaat....... Graag advies.....

Alvast bedankt weer
 
Jep, popnagels kun je losmaken om in de demper te komen. Wel uitboren, niet gaan pielen met een schroevendraaier.

En als je een reflectie-demper hebt, kun je er misschien niet achter komen wat nou eig rammelt.

Spuiten kan wel, moet je alleen wel een hittebestendige verf (DUH) gebruiken, zwart wordt vaak gebruikt en is niet eens zo onaardig.

Anodiseren van je uitlaat kan ook :9~ :9~

En of je sound mooier wordt kan niemand voorspellen.
 
...
Spuiten kan wel, moet je alleen wel een hittebestendige verf (DUH) gebruiken, zwart wordt vaak gebruikt en is niet eens zo onaardig.
...

Heb ik ook gedaan maar het heeft wel een bijkomend nadeel. Zwarte uitlaten koelen verschrikkelijk hard. Hierdoor blijft er vaker en langer condens in je uitlaat staan waardoor deze sneller wegrot.
 
Heb ik ook gedaan maar het heeft wel een bijkomend nadeel. Zwarte uitlaten koelen verschrikkelijk hard. Hierdoor blijft er vaker en langer condens in je uitlaat staan waardoor deze sneller wegrot.

Ik dacht altijd dat zwart de warmte beter absorbeert, dwz dat als de zon erop staat dat het zwarte object dan sneller warm wordt.
Doch bij een uitlaat komt de hitte van binnenuit,
en heeft de kleur van de uitlaat aan de buitenzijde hier slechts weinig of geen invloed op.
Qua koelend vermogen maakt het volgens mij ook niet veel uit, want als ik nu twee gelijke objecten in de koelkast zet de een verchroomd, en de ander met black-chrome, dan koelen ze gelijk af.
Dus mijns inziens klopt jouw verhaal in deze niet.
Maar ik sta open voor iedere andere mening.

Groeten Paul.
 
Ik dacht altijd dat zwart de warmte beter absorbeert, dwz dat als de zon erop staat dat het zwarte object dan sneller warm wordt.
Doch bij een uitlaat komt de hitte van binnenuit,
en heeft de kleur van de uitlaat aan de buitenzijde hier slechts weinig of geen invloed op.
Qua koelend vermogen maakt het volgens mij ook niet veel uit, want als ik nu twee gelijke objecten in de koelkast zet de een verchroomd, en de ander met black-chrome, dan koelen ze gelijk af.
Dus mijns inziens klopt jouw verhaal in deze niet.
Maar ik sta open voor iedere andere mening.

Groeten Paul.

Zwart neemt warmte beter op en geeft het ook weer beter af. Of dit veel uitmaakt bij een uitlaat, laat ik in het midden.
 
Zwart neemt warmte beter op en geeft het ook weer beter af. Of dit veel uitmaakt bij een uitlaat, laat ik in het midden.

Als zwart de warmte volgens jou beter opneemt en afgeeft dan zou dit bij een uitlaat precies het zelfde moeten zijn dan bij een ander object :?
Dus waarom je dit nu in het midden wilt laten volg ik niet helemaal......, het is zo, of het is niet zo!, of je moet zeggen dat je het gewoon niet weet, en dat is helemaal geen schande.

Groeten Paul.
 
Als zwart de warmte volgens jou beter opneemt en afgeeft dan zou dit bij een uitlaat precies het zelfde moeten zijn dan bij een ander object :?
Dus waarom je dit nu in het midden wilt laten volg ik niet helemaal......, het is zo, of het is niet zo!, of je moet zeggen dat je het gewoon niet weet, en dat is helemaal geen schande.

Groeten Paul.

Wat ik dus bedoel , is dat ik het niet zou weten of het verschil wat uitmaakt bij een uitlaat.Is dat zo moeilijk te begrijpen?(staat er toch)
Ik vraag me dus af of de eventueel wat grotere temp verschillen iets uit zullen maken.
Dat laat ik dus in het midden, omdat ik het niet weet. Het lijkt me trouwens van niet.
En om nog een voorbeeld te geven, verbrandigsmotoren worden ook wel eens zwart gemaakt, omdat dit beter de warmte afgeeft.
 
Dat koelkast voorbeeld is niet helemaal valide, omdat daar sprake is van een flinke isolatie, voordat de warmte sowieso weg kan stralen. Ook de temperatuur is niet zo hoog tov de omgeving, dus stralen van warmte gebeurt vrijwel niet.

Een hete uitlaat straalt wel warmte uit & zwart straalt veel beter dan wit & al helemaal beter dan chroom. (sprak de gediplomeerde natuurkunde leraar ;) )
 
Vroeger waren de CV radiatoren ook zwart..voor betere warmte afgifte. Later werden ze wit omdat dat mooier is. Zwarte oppervlakken nemen sneller warmte op, en geven sneller warmte af tov witte oppervlakken.
 
Dat koelkast voorbeeld is niet helemaal valide, omdat daar sprake is van een flinke isolatie, voordat de warmte sowieso weg kan stralen. Ook de temperatuur is niet zo hoog tov de omgeving, dus stralen van warmte gebeurt vrijwel niet.

Een hete uitlaat straalt wel warmte uit & zwart straalt veel beter dan wit & al helemaal beter dan chroom. (sprak de gediplomeerde natuurkunde leraar ;) )

:} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :}
Dank u , oh u ,wiens collega mij in vroege tijden zo "wijs" heeft gemaakt.
 
Dat koelkast voorbeeld is niet helemaal valide, omdat daar sprake is van een flinke isolatie, voordat de warmte sowieso weg kan stralen. Ook de temperatuur is niet zo hoog tov de omgeving, dus stralen van warmte gebeurt vrijwel niet.

Een hete uitlaat straalt wel warmte uit & zwart straalt veel beter dan wit & al helemaal beter dan chroom. (sprak de gediplomeerde natuurkunde leraar ;) )

Toch zal het zo moeten zijn dat de zwarte uitlaat in de koelkast eerder zijn omgevings temp berijkt.
En als je ze er uithaalt zal de zwarte ook dan weer eerder zijn omgevings temp berijken.
Klopt dit?
(sprak een leergierig persoon)
 
Toch zal het zo moeten zijn dat de zwarte uitlaat in de koelkast eerder zijn omgevings temp berijkt.

Ik ben gestopt met vissen omdat het thuisfront die maden in de koelkast maar niks vondt, en begonnen met motorrijden. Dus die uitlaat in de koelkast ga ik zeker proberen, kijken of ze weer iets te mekkeren hebben.... :9~

Eerder advies hier over poppers uitboren werkt. Of je koopt een Remus, dan gaat het vanzelf (zie http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/7418 ). Ik weet niet precies hoe je demper opgebouwd is, maar daar staat een goed advies om eerst metalen plaatjes aan te brengen voordat je alles weer in elkaar popt.

cu,
John
 
HAHAHAHAHA waar gaat dit nu eigenlijk over... ijskasten of mijn uitlaat.......

:?

Ijskasten!, dat lees je toch *D
Daarbij doelde ik erop als je de objecten IN de koelkast zou leggen, en ik doelde dus niet op de isolatie van de koelkast zelf |(
Zou het inderdaad zo zijn dat een zwarte radiator meer warmte afgeeft dan een witte? jullie maken me nu toch wel een beetje aan het twijfelen, maar ik denk dat de warmte afgifte gelijk is.
Anders zouden ze de isolatiehoezen toch ook niet grijs/zwart maken, maar wit :?

Groeten Paul.
 
Oké, lees ik je 1e berichtje nog eens & probeer ik wat meer didactisch verantwoord te blijven. :P

Op maandag 01 juli 2002 14:46 schreef P.H.C. Ritzen het volgende:Ik dacht altijd dat zwart de warmte beter absorbeert, dwz dat als de zon erop staat dat het zwarte object dan sneller warm wordt.
Klopt als een bus.

Doch bij een uitlaat komt de hitte van binnenuit,
en heeft de kleur van de uitlaat aan de buitenzijde hier slechts weinig of geen invloed op.
Klopt ook weer als de spreekwoordelijke bus.

Qua koelend vermogen maakt het volgens mij ook niet veel uit, want als ik nu twee gelijke objecten in de koelkast zet de een verchroomd, en de ander met black-chrome, dan koelen ze gelijk af.
Koelen gebeurt door 2 zaken. Ten eerste direkt oppervlakte kontakt met de omgevende lucht. Die warmte uitwisseling is vooral significant bij kleinere temperatuursverschillen (zo'n 10 a 20°C).

Ten tweede kan een object warmte verliezen door (warmte-)straling. Dat gebeurt dus nauwelijks in jou koelkast experiment, maar da's nou juist 't verschijnsel dat sterk afhankelijk is van 't oppervlak. Zwart is de beste warmte-straler, vandaar dat zwarte uitlaatdempers idd sneller afkoelen dan verchroomde uitlaatdempers. *D

Dus mijns inziens klopt jouw verhaal in deze niet.
Conclusie getrokken uit invalide gedachten experiment. :P

Maar ik sta open voor iedere andere mening.
Mooi, anders was deze moeite verspild. ;)

Groeten Paul.
Groeten terug.
 
Wat maakt de kleur nu uit in een koelkast? Als de deur dicht is, dan is het lichtje toch uit? :) :) :)

Zichtbaar light is toch niet het enige dat straalt.(volgens mij weet je dat ook ;) )
Daarbij geeft hij warmte af (was eerst zo warm als de temp buiten de koelkast)en neemt de uitlaat geen warmte op omdat er geen bron is die dit veroorzaken kan. Verschillen zijn miniem, maar volgens mijn theorie moet het kloppen.
Als iemand hier een andere mening over heeft dan hoor ik het graag.
Met uitleg wel te verstaan.
 
Dat met die twee verschillend gekleurde objecten in de koelkast ga ik (zo vlug ik er tijd voor heb) toch eens proberen, ik ben nu eenmaal moeilijk te overtuigen.

Groeten Paul.
Thrust me, standaard proefje bij natuurkunde op de middelbare scholen (hebbik meermalen zelf geprobeerd):

3 cilindertjes van gelijke afmeting & materiaal. 1tje is verchroomd, 2e is wit geverfd en laatste is zwart geverfd. Elk busje wordt met kokend water gevuld & daarna dekseltjes erop. (ook verschillend van kleur)

Dan wordt 't temp verloop gemeten, tot 't water bij alle 3 redelijk in de beurt van kamertemp zit.


It works, because of herbs! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan