Uitlaat roestvrij maken opnieuw verven, spuiten..?

johnny fz

Die hard MF'er
16 jul 2004
505
0
Vierlingsbeek
Hallo,

Er zit wat roest op me uitlaat. nu wil ik mijn uitlaat eigenlijk zo behandelen dat ie de komende 300 jaar goed is. De enige voorwaarde is dat de uitlaat zwart is en zwart moet blijven.

Wie heeft er tips
 
I did the same my friend ;)

Als je uitlaat van binnenuit roest kun je er inderdaad op wachten. Oppervlakkige roest aan de buitenkant is bij dagelijks gebruik zomer en winter met normaal onderhoud en jaarlijks bijhouden (ontroesten en bijspuiten) goed te doen is mijn ervaring :)

RVS is roestvast en niet roestvrij, gaat zonder onderhoud na verloop van tijd ook gegarandeerd minder mooi worden, mijn ervaring met rvs pijp die er inmiddels 7 jaar onder zit :)


Ok man shaking hands...oppervlakte roest is op zich wel bij te houden maar als je winters doorrijd (let op als en niet om het gelijk) is het mooi houden wel een uitdaging natuurlijk ;)
 
Dit klaarleggen.
(Afbeelding)

En dan maar poetsen

(Afbeelding)

Of goed opschuren met een strook schuurlinnen en dan hittebestendig zwart(colorworks= 5,50 de bus en is ook motip)

(Afbeelding)

Bijhouden met kachelpoets(zebraline)Dan kun je ze tot hoogglans krijgen.

(Afbeelding)


Frans

Scrotch..hehehe werkt altijd ;) Ik ga jou niet tegenspreken kijk wel uit. Heb je mooi gedaan Frans ;) Maar die pijpen hadden wel nog genoeg vlees natuurlijk.

Vraag: Maar zeg eens doe jij dat winters dan ook? Das haast niet te doen man als je elke dag doorrijd.
 
Scrotch..hehehe werkt altijd ;) Ik ga jou niet tegenspreken kijk wel uit. Heb je mooi gedaan Frans ;) Maar die pijpen hadden wel nog genoeg vlees natuurlijk.

Vraag: Maar zeg eens doe jij dat winters dan ook? Das haast niet te doen man als je elke dag doorrijd.

Dat glimmende setje is van een maat van mij.(had meer geduld dan ik) Ik heb ook een poging gedaan met de mijne ,maar dat duurde mij te lang. Ik heb ze met schuurlinnen helemaal kaal en glad gemaakt en met hittebestendige verf gespoten.Collector heb ik met een borstel op de boormachine gedaan.

Bij een FZ(toch) helpt het wel om een stukje tussen de kuipdelen te zetten(net als bij de FZR.Dit houdt dan de meeste rotzooi tegen.

's winters(als het vol pekel ligt) dan pak ik de motorscooter. Die mag van mij wel wat roesten.Is ook nog spannend rijden in de sneeuw !!


Frans
 
Dat glimmende setje is van een maat van mij.(had meer geduld dan ik) Ik heb ook een poging gedaan met de mijne ,maar dat duurde mij te lang. Ik heb ze met schuurlinnen helemaal kaal en glad gemaakt en met hittebestendige verf gespoten.Collector heb ik met een borstel op de boormachine gedaan.

Bij een FZ(toch) helpt het wel om een stukje tussen de kuipdelen te zetten(net als bij de FZR.Dit houdt dan de meeste rotzooi tegen.

's winters(als het vol pekel ligt) dan pak ik de motorscooter. Die mag van mij wel wat roesten.Is ook nog spannend rijden in de sneeuw !!


Frans


Net naar een ouwe yamaha xt600 wezen kijken bij Hans van Wijk in zoetermeer..leek me wel geinig een beetje raggen in de sneeuw. Kaartje op TEAB ...wahaha


dus ik vraag eens voor de gein, waar d8en jullie aan

Wil die er 1200 euro voor..ik zei ik d8 eerder ad helft en das nog veel gezien de staat vd fiets...5 minuten later vroeg die 1000 euro...

ja daggg :W :W :W
 
frans zo alles gewoonlijk weer bedankt voor de tips.. ook un mooie achtervelg op je foto trouwens ;)

ik weet niet precies wat je bedoelt met een stukje tussen de kuip zetten
maar mijne heeft momenteel alleen een bugspoiler
 
frans zo alles gewoonlijk weer bedankt voor de tips.. ook un mooie achtervelg op je foto trouwens ;)

ik weet niet precies wat je bedoelt met een stukje tussen de kuip zetten
maar mijne heeft momenteel alleen een bugspoiler

Ik vond velg deze mooier >>>>

IM002206mdvelg.jpg


Frans
 
Toevallig ben ik net met dezelfde klus bezig. Ben druk aan het schuren met een draad-schijf op mijn boormachine. Waarom poets je met commandant voordat je gaat spuiten? zie zelfs twee smaken staan? Ik was zelf van plan om gewoon te schuren en dan te spuiten..
 
Toevallig ben ik net met dezelfde klus bezig. Ben druk aan het schuren met een draad-schijf op mijn boormachine. Waarom poets je met commandant voordat je gaat spuiten? zie zelfs twee smaken staan? Ik was zelf van plan om gewoon te schuren en dan te spuiten..

Ik poets niet met commendant voor ik ga spuiten. Ik schuur na het schuurlinnen nog even met 400 na. Dat glimmende setje is van een maat van mij. Die houdt ze blank.Het zijn dus 2 verschillende uitlaatjes.

Frans
 
so mense ben begonnen, heb de matzwarte hammerite optie genomen. Ben benieuwd hoe lang het houdt. Aan tape ga ik me niet wagen, want ik las hier een tip dat als dat spul nat wordt (en nat blijft dan) dat dat het roesten bevordert (logies). Aangezien mijn motor af en toe gewoon buiten moet staan lijkt me dat niet handig

Bedankt voor alle reakties
 
Zitte alle FZ(r) mensen nog meer hier dan op hun eige forum :+ :+ :+

Vindt dat achterwiel ook wel mooi. Brug ook, maar het wiel schoof zo in de standaard achterbrug (modjes waren al door vorige eigenaar van de velg gedaan :} )

@johnny, helm nog schoon geworden?
 
dutch....

mijn laatste vraag op de groep werd helaas niet beantwoord ;(

haha... Wij snoepen toch allemaal van 2 walletjes!

Maaruh hoop binnenkort (lees over een paar maanden) ff de buurt bij jouw wakker te komen maken met de vance & Haynes. (hopelijk klinkt ie dan wat beschaafder) Wegens gebrek aan fatsoenlijke ruimte (& teveel andere hobbies) gaan de projecten bij mij zeer langzaam. Zo staat ook het helm reinigen nog op mijn verlanglijstje

btw. De fzr 1000 achterbrug heb ik nog mocht je nog liefhebbers weten.

GR
P
 
pff, hopeloos! heb alles al geprobeerd, en die kl*te verfjes en spuitbussen gaan een maand of 2 mee, en dan komt de roest der wer lekker bovenop te zitten |(
die spuitbussen zijn wel hittebetendig, maar niet watervast! de verf spoelt er na een paar keer regenrijden er weer gewoon af. dit kan echter wel zijn omdat ik met een enduro rijdt, en de uitlaat wel de volle lading water te verwerken krijgt (geen kappen...) tips zijn meer dan welkom
 
Wat heb je dan precies gebruikt?

Niet watervast? da week ook nie. De normale hittebestendige verf is niet benzine bestendig van de hammerite weet ik het niet.

Iemand tips voor de boswachterkiller :?
 
Vandaag de zwarte uitlaat pijpen van mijn moto guzzi V50 helemaal kaal geschuurd en in de Flexa lak gezet, tot 800 graden.

Goed veel lagen erop gedaan, een nacht laten drogen, licht opgeschuurd en weer een paar lagen. Tussen de lagen door steeds de uitlaat heet stoken met een gasbrander. Ze zijn erg mooi geworden, heb ze net gemonteerd, maar de lak is nog niet echt hard hoop ik want ik maakte vrij snel beschadigingen :(

Maargoed, de tijd zal het leren, ik ben benieuwd, als dit niks is gaan we weer wat anders proberen.

tim
 
Ik heb al meerdere keren uitlaten gedaan met Motip hittebestendige verf (donker antraciet, errug mooi.) werkt perfect, maar je moet het eerst goed voorbehandelen (schuren, ontvetten, etc..) en dan in meerdere dunne lagen spuiten. Als je hem hebdt gespoten eerst laten drogen en weer spuiten. Ook niet spuiten als het te koud is, onder de 10 graden wordt het resultaat minder. Veel succes!! :W
 
verf houdt het toch niet.
Heb het zelf ook geprobeerd toen ik de motor kocht.
Compleet kaal geschuurd met boortol. Goed gespoten, laag of 4.
Na 5 maanden ging de verf roesten :X

Me pa had de uitlaat van de scooter ermee behandeld. Ook die na 4 maanden roest. Was hittebestendig tot 500 graden.
Voor de motor blijkbaar te weining..maar voor de scoot :?

Ik heb nu een nieuwe bochtenset liggen, en ik behandel er niks aan. Alleen wd40. Gaat volgens mij nog het langst mee zo
 
De verf hecht écht wel, mits je de uitlaat VETVRIJ hebt gemaakt vóór het schuren. Veel mensen denken dat schuren genoeg is.
Oh... en uiteraard is het spuiten over de roest heen zinloos.
 
pff, hopeloos! heb alles al geprobeerd, en die kl*te verfjes en spuitbussen gaan een maand of 2 mee, en dan komt de roest der wer lekker bovenop te zitten |(
die spuitbussen zijn wel hittebetendig, maar niet watervast! de verf spoelt er na een paar keer regenrijden er weer gewoon af. dit kan echter wel zijn omdat ik met een enduro rijdt, en de uitlaat wel de volle lading water te verwerken krijgt (geen kappen...) tips zijn meer dan welkom

Wel goed uit laten bakken na het spuiten? (motip was dacht ik 30 min. op minimaal 150 graden?).
 
De verf hecht écht wel, mits je de uitlaat VETVRIJ hebt gemaakt vóór het schuren. Veel mensen denken dat schuren genoeg is.
Oh... en uiteraard is het spuiten over de roest heen zinloos.

Ook met hammerite?? dit heb ik nl wel gedaan. (Althans ik heb het gooed geschuurd met staalborstel op de slijper, maar het keek nog wel een beetje bruin in de putjes). Iemand die ervaring mee heeft?? Anders ik wel over een jaar of twee als de roest er wel of niet weer uitkomt :) Anders maar weer het origenle uitlaatje. Tsja, blijf een low budget rijder :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan