Uitlaat roteert makkelijk, wat kan ik daaraan doen?

ey-dzeej

MF veteraan
12 mrt 2015
6.215
2.741
Rotterdam
Laatst donderde mijn motor om toen ik deze een klein beetje verplaatste, even niet gelet om de standaard, deze schoot dus weg.
Hierdoor in mijn uitlaat tegen de achterbrug aan het schuren geweest. Nu ben ik bezig alles weer goed te zetten, maar kom ik tegen het volgende uitdaging aan.



Zoals je in het filmpje hieronder kan zien, roteert de uitlaat redelijk makkelijk met de hand. Hierdoor kan deze makkelijk tegen de achterbrug aan draaien. Wat kan ik hiertegen doen?




Edit: stuur heeft de grootste klap gehad. Linkerkant van de stuurhendel is krom. Is inmiddels vervangen door een rechte.
ook heeft het blok een beschermkooitje.
 
Laatst bewerkt:
Hij draait op je ophangpunt bij het stepje. Bout zit vast? Is dat rubber niet uitgelubbert? Is na de val de schetsplaat waar je stepjes aanzitten nog wel recht? Lijkt namelijk wat naar binnen te staan.
Want ik vraag me af dat zelfs wanneer je uitlaat los zit, deze de achterbrug wel zou mogen raken.
 
Hij draait op je ophangpunt bij het stepje. Bout zit vast? Is dat rubber niet uitgelubbert? Is na de val de schetsplaat waar je stepjes aanzitten nog wel recht? Lijkt namelijk wat naar binnen te staan.
Want ik vraag me af dat zelfs wanneer je uitlaat los zit, deze de achterbrug wel zou mogen raken.
Je ziet dat boutje gewoon bewegen in je filmpje.
Daar zit in ieder geval heel veel speling op.

Weet niet of een aftermarket uitlaat dichter bij de achterbrug zit als origineel.
Rubber.png
 
Hoe is de uitlaat eraan toe onder het blok? Ik mag hopen dat er een linkpijp tussen de demper en het uitlaatspruitstuk zit. Dan zou je de klem wat strakker kunnen draaien bij het spruitstuk.
Wellicht even checken van achter of de demper nog wel recht hangt. Zo niet, is wellicht de aluminium ophangbeugel van de demper ook wat verbogen.
 
Hij draait op je ophangpunt bij het stepje. Bout zit vast? Is dat rubber niet uitgelubbert? Is na de val de schetsplaat waar je stepjes aanzitten nog wel recht? Lijkt namelijk wat naar binnen te staan.
Want ik vraag me af dat zelfs wanneer je uitlaat los zit, deze de achterbrug wel zou mogen raken.
Deze schetsplaats is een 2de hands. ik heb een klein vermoeden dat de orginele schetsplaat niet helemaal recht meer is. Al kan ik het niet opmerken als ik deze twee naast elkaar leg. ik kan dus ook nog niet uitmaken of ze beide recht of niet meer recht zijn. wel lijkt er met de 2de handse er net iets meer ruimte te zitten tussen uitlaat en achterbrug.

Rubber heb ik nu ook verplaatst van de oude naar de 2de schetsplaat. Hoewel ik deze nu nog strakker heb gezet, zal er een speling op blijven zitten, maar het is al minder dan vanmorgen.


Je ziet dat boutje gewoon bewegen in je filmpje.
Daar zit in ieder geval heel veel speling op.

Weet niet of een aftermarket uitlaat dichter bij de achterbrug zit als origineel.
Dat weet ik ook niet. ik heb deze motor met deze uitlaten gekocht.

Hoe is de uitlaat eraan toe onder het blok? Ik mag hopen dat er een linkpijp tussen de demper en het uitlaatspruitstuk zit. Dan zou je de klem wat strakker kunnen draaien bij het spruitstuk.
Wellicht even checken van achter of de demper nog wel recht hangt. Zo niet, is wellicht de aluminium ophangbeugel van de demper ook wat verbogen.
deze zaten inderdaad ook wat losjes. door ze strakker te draaien is het al wat lastiger de uitlaat te verdraaien.

IMG_20221212_124821.jpg


Daar waar de tape nu zit, zitten wat schraap plekken. je ziet ze erdoorheen.


Beide beugels van de uitlaten:

Linker hieronder is van de andere uitlaat die wel gewoon vrijloopt. Rechter is van de uitlaat die wat wiebelt nu.
Lijkt wel op een hoekverschil
IMG_20221212_130645.jpg
IMG_20221212_130650.jpg

zou dan niet bij het verbuigen dan ook wat aan die las te zien zijn die daar zo zit?



kleine detail erbij.. er zit ook een valbescherming om het blok heen. en verder heeft het stuur de grootste inpact gehad, waarbij de linker stuurhendel lichtelijk verbogen was. Deze is inmiddels wel vervangen door een nieuwe stuurhendel.
IMG_20221212_125310.jpg
 
Het rubber in de schetsplaat is altijd een beetje flexibel,dat is ook de bedoeling.
Maar op de video is duidelijk te zien dat de linkpijp mee draait.
Dus de klem waarmee de linkpijp op de voorbochten geklemd wordt zit los.
Klem en/of pakking vast zetten of vervangen,zodat de linkpijp niet meer kan draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan