Uitlaat tapeind afgebroken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kenie

Rookie
25 jun 2022
13
17
Hallo hallo, vandaag bezig geweest met een nieuw set uitlaat monteren. Alles prima aangedraaid op 22nm. volgens boekje. Testrit gereden en alles was ok. Totdat collega van mij ineens achter mijn rug om de bouten ging natrekken met 22nm en bij de klik gewoon doordraait en je klak hoorde. Ik draaide meteen om want wist meteen hoelaat het was en meneer draaide nog steeds aan de moment sleutel alsof hij nog steeds aan het vastdraaien was 🤦🏼‍♂️. Zie foto bij uitgang 1 rechter tapeind.

2EF50A4C-86B2-4C0F-8AA0-0C07C2E41020.jpeg


Nou weet ik dat hier nog een beetje draad heb dus een moertje erop lassen en een nieuw tapeind erin las ik hier op dit forum. Nou heb een lasapparaat maar ik ben nou niet echt een las mannetje dus ga dit liever bij een motorzaak vragen. Nou is mijn vraag, kan ik zo wel mee rijden? Naar een motor zaak in ieder geval.
 
Nee ik zal niet kijken hoe hard die kan, heb dat nog niet eens geprobeerd 🤣. Maar niet dat die andere tapeind ook afbreekt en ik bij de motorzaak aankom met een hoop kabaal.

Nou maar hopen dat ze in de buurt van Nijmegen er verstand en tijd hebben.
 
Je bent handig genoeg om je uitlaat te verwisselen, dus dat tap end gaat je ook wel lukken. Uitlaat er af, blok om de tapend heet stokken, stukje kaars tegen het tapend aanhouden zodat deze smelt en tussen het draad kan komen waterpomptang of griptang erop.....en afhankelijk van hoe goed jij je best heb gedaan met HEET stokken, draai je hem er zo uit, andere manier is inderdaad een puntje las geven op een opgedraaid moertje, vaak zorgt dit al voor wat hitte, maar zou alsnog de boel erom heen GOED heet stoken, en zelfde resultaat. Worst thing that can happen is dat ie weer afbreekt, wat je zoveel mogelijk elimineert met warmte, dan mag je boren en linkse tap gebruiken, anders helicol.......klinkt allemaal veel enger dan het is, en aangezien je naar een techniek forum komt....lees iedereen zijn tips, kan je veel leren en veel geld zelf besparen. Volgende les, uitlaatbouten, ALTIJD heet stokken voordat je deze los draait, kan zelfs zo voelen of hij gaat en dan toch knak. Tip 2 momentsleutel op uitlaatbout? gewoon met gevoel vast draaien, liever eerst iets te los, natuurlijk wel vast, maar als ie lekt en net een tikkie meer nodig hebt dan hoor je dat heel snel...wil je aan motoren knutselen ( of auto's) dan mag je hier zelf mee leren om te gaan, en vanzelf zal je merken dat dit je dan nog amper gebeurt, beetje oudere bout krijgt bij mij zowiezo een beetje hitte, scheelt een hoop ellende, en vast is vast in veel gevallen.
 
Nog een andere tip voor jou en meelezers, kleine moertjes zoals bijvoorbeeld op een tapend van een uitlaat, of die in je nokkenas houders gaan.....je ratel/dopsleutel bij de kop vasthouden, dus niet je hand op het einde van de steel.....hoe langer de steel hoe meer kracht je erop kan zetten, dus hoe korter de afstand....dan is vast vaak vast genoeg. En voordat iemand het vraagt....nope ik gebruik geen moment sleutel op mijn nokkenas houders, alleen op mijn kopbouten, genoeg ervaring om de kracht zelf te voelen en genoeg ervaring met moment aanhouden en een kutboutje naar de klote draaien.
 
Hallo hallo, vandaag bezig geweest met een nieuw set uitlaat monteren. Alles prima aangedraaid op 22nm. volgens boekje. Testrit gereden en alles was ok. Totdat collega van mij ineens achter mijn rug om de bouten ging natrekken met 22nm en bij de klik gewoon doordraait en je klak hoorde. Ik draaide meteen om want wist meteen hoelaat het was en meneer draaide nog steeds aan de moment sleutel alsof hij nog steeds aan het vastdraaien was 🤦🏼‍♂️. Zie foto bij uitgang 1 rechter tapeind.

Bekijk bijlage 1775940

Nou weet ik dat hier nog een beetje draad heb dus een moertje erop lassen en een nieuw tapeind erin las ik hier op dit forum. Nou heb een lasapparaat maar ik ben nou niet echt een las mannetje dus ga dit liever bij een motorzaak vragen. Nou is mijn vraag, kan ik zo wel mee rijden? Naar een motor zaak in ieder geval.
Je weet wat de oplossing is: moertje op lassen, maar je vertrouwt jezelf er niet mee. Dan zou ik eerst even de motorzaak bellen om te vragen wat het gaat kosten en daarna als een oude dame naar de motorzaak rijden.
 
@Kenie misschien is het handig om even te vermelden waar je vandaan komt, misschien dat er iemand bij jou in de buurt zit die wel kan helpen met even een moertje er op lassen.

Aan de andere kant:

Als een collega van me even snel achter mijn rug om de boel zou vernaggelen zou ik hem ongezouten de waarheid verteld hebben en de motor mooi naar de garage brengen en de rekening daarvan aan hem geven ;)
 
De reden van een momentsleutel was omdat ik de oude moertjes met me hand eraf kon draaien, dus ik dacht laat ik even vanuit een boek werken.

De rekening wilde hij betalen maar ik kon ook de boel meteen hebben opgeruimd zodat hij niet iets kon pakken waarmee hij verder kon. Is heel simpel om de fout bij iemand anders te leggen, vooral als diegene ook 3 biertjes achter de kiezen al had 😭.

Ik kom uit Nijmegen, wil het graag zelf doen omdat ik anders dit geen hobby noem maar als iemand in de buurt kan helpen, heel graag. Heb ook een tool gevonden (mede dankzij dit forum).
4CB53213-1189-4E19-BC9C-BB3995A62120.jpeg

Deze heb je ook van gedore. Iemand hier ervaring mee? Imal erbij
 
Als genoeg tapeind eruit hebt steken zal die best wel werken maar dan zoals al is aangegeven flink veel opwarmen anders wordt het alsnog boren en tappen .
Oja pas nog een ontluchtingsnippel die afgebroken was eruit gehaald waar zo'n stomme linkse tap in afgebroken zat .
Zat ook nog diep onder de oppervlakte .
 
Kom op man, je kan dit echt zelf wel, en of jij het nou verneukt of een ander doet dit voor je, zonder opzet natuurlijk.....Hoeveel draad steekt er nog uit? zou je er 2 moeren op kunnen draaien? Warmte/hitte is echt je vriend in deze situaties en de truc met de kaars werk echt fantastisch....door de warmte trekt het kaarsvet vanzelf rond het draad en voila, gelijk wat glijmiddel....kan je er 2 moeren opdraaien dan hoef je niet eens te lassen want dan zet je de moeren gewoon vast op elkaar en draai je met de binnenste moer na het verhitten de bout er zo uit.....gelijk trots op jezelf, zelfvertrouwen en ga zo maar door. En verhitten rondom het tapend, het idee is dat niet de tapend gaat uitzetten maar het boorgat. Ik kan me werkelijk niet eens meer herinneren wanneer ik precies voor het laatst een helicol heb moeten zetten, weet wel dat het juist in een nokkenas houder was, en trust me, al zit het goed.....lekker voelt het niet. het is jij vs bout....wie gaat er winnen?
 
Kom op man, je kan dit echt zelf wel, en of jij het nou verneukt of een ander doet dit voor je, zonder opzet natuurlijk.....Hoeveel draad steekt er nog uit? zou je er 2 moeren op kunnen draaien? Warmte/hitte is echt je vriend in deze situaties en de truc met de kaars werk echt fantastisch....door de warmte trekt het kaarsvet vanzelf rond het draad en voila, gelijk wat glijmiddel....kan je er 2 moeren opdraaien dan hoef je niet eens te lassen want dan zet je de moeren gewoon vast op elkaar en draai je met de binnenste moer na het verhitten de bout er zo uit.....gelijk trots op jezelf, zelfvertrouwen en ga zo maar door. En verhitten rondom het tapend, het idee is dat niet de tapend gaat uitzetten maar het boorgat. Ik kan me werkelijk niet eens meer herinneren wanneer ik precies voor het laatst een helicol heb moeten zetten, weet wel dat het juist in een nokkenas houder was, en trust me, al zit het goed.....lekker voelt het niet. het is jij vs bout....wie gaat er winnen?
Flensdikte sowieso. 2 moertjes gaat denk ik lastig worden.

ik kom uit nijmegen ( aldenhof) maar zit nog in Frankrijk, rijdt morgen naar huis, dus als je even geduld hebt kan ik je wel helpen
Ik heb zeker geduld voor iemand die mij wil helpen. Ik wacht dan even zodat we het samen eraf kunnen draaien.
 
De reden van een momentsleutel was omdat ik de oude moertjes met me hand eraf kon draaien, dus ik dacht laat ik even vanuit een boek werken.

De rekening wilde hij betalen maar ik kon ook de boel meteen hebben opgeruimd zodat hij niet iets kon pakken waarmee hij verder kon. Is heel simpel om de fout bij iemand anders te leggen, vooral als diegene ook 3 biertjes achter de kiezen al had 😭.

Ik kom uit Nijmegen, wil het graag zelf doen omdat ik anders dit geen hobby noem maar als iemand in de buurt kan helpen, heel graag. Heb ook een tool gevonden (mede dankzij dit forum).Bekijk bijlage 1776056
Deze heb je ook van gedore. Iemand hier ervaring mee? Imal erbij
Die heeft erg veel ruimte nodig, ik heb met mijn uitlaatcatastrofe deze gebruikt, alleen voor 1 diameter.
Vergeet niet dat tapeind een paar teringklappen te verkopen, op de kop. daatvoor heb ik het 3/8 verlengstuk gemisbruikt. Oh, en die dingen zitten nbet za vast als een opgelaste moer met als enige nadeel dat het niet effetjes heet is geweest

1656241882718.png
 
Die heeft erg veel ruimte nodig, ik heb met mijn uitlaatcatastrofe deze gebruikt, alleen voor 1 diameter.
Vergeet niet dat tapeind een paar teringklappen te verkopen, op de kop. daatvoor heb ik het 3/8 verlengstuk gemisbruikt. Oh, en die dingen zitten nbet za vast als een opgelaste moer met als enige nadeel dat het niet effetjes heet is geweest

Bekijk bijlage 1776091
Ik zal hier ook even naar kijken, die andere tool heb je inderdaad veel ruimte voor nodig.

precies of iedereen MOET alles kunnen vanbij de eerste poging ...
dit is niet iets dat je wil verneuken ! all credits voor TS voor het niet zelf te willen proberen :t
Het is niet dat ik het niet kan, heb het alleen nog nooit gedaan waardoor ik graag een kijkend hand erbij heb.
 
precies of iedereen MOET alles kunnen vanbij de eerste poging ...
dit is niet iets dat je wil verneuken ! all credits voor TS voor het niet zelf te willen proberen :t
Er is in mijn ogen (correct me if i'm wrong) een verschil tussen mensen die gewoon hun bike richting een garage brengen, en mensen die forums als deze gaan afspeuren hoe iets op te lossen. Dat hij hulp vraagt snap ik, maar hij krijgt van vele meelezers al super goede adviezen, ik doe alleen een poging om hem een hart onder de riem te steken en uit te leggen dat wij allemaal in dezelfde situatie hebben gezeten....het eerste gebroken boutje.....Mijn eerste gebroken boutje waren toevallig ook 2 tapende, blokje oliekoeler Gixxer dus te angstig om het zelf te doen......resultaat 180 € lichter bij een motor revisie bedrijf in de buurt. Dit en nog wat auto ervaringen heeft mij toen op het pad gebracht om zelf dingen te gaan leren, bekijken....en ja, dat gaat met vallen en opstaan. Het ergste wat in deze situatie kan gebeuren is dat het tapend nog verder breekt, wat in mijn ervaring met alle goede tips, waaronder de mijne een steeds kleinere kans wordt. Dus laten we uitgaan van een worst case scenario, 1 tap end zit niet vast....uitlaat weer erop en gewoon de rest vast draaien...naar een garage die waarschijnlijk pas over een x bepaalde tijd, tijd heeft....deze boren hem voor je uit, en of zij krijgen het wel eruit of er komt een helicol in....op een zondag als deze had Kenie allang de uitlaat kunnen demonteren, een verfbrander of las apparaat tevoorschijn kunnen toveren, en de bout had waarschijnlijk al lang naast de motor gelegen. Als je niet probeert, of wilt proberen, dan kan je net zo goed gewoon richting de garage en de rekening betalen die daar aan vast hangt. En de wachttijden die in de zomermaanden daarbij horen zou je ook voor lief moeten nemen.
Bedoel het echt niet lullig Janbros, maar ook jij bent ergens begonnen met het zelf uitvogelen, en met het prachtige medium wat tegenwoordig het internet is.....hulp en info zat,
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toch geleerd om het weg te brengen maar dan wel mee kunnen kijken om er van te leren en daar ter plekke erachter komen dat ik het dan zelf ook kan.
En dan niet wegbrengen bij de grotere motorzaken maar bij de ervaren sleutelaars.
Ik heb tijdje mee gelopen in het racewereldje en zo heb ik heel veel geleerd van de monteurs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan