Uitlaat tapeinden afgebroken, voorstuk bochten verrot

Tasin

MF'er
4 jan 2022
47
55
Hallo allen,

Al enkele maanden ben ik aan het sleutelen aan mijn motor. En iedere keer als ik bijna klaar ben denk ik: 'nu ik toch bezig ben kan dit er ook wel bij'.

Zodoende zat er wat roest op mijn uitlaatbochten en het frame achter de radiator. Ik had de radiator toch al los dus ik dacht laat ik mijn uitlaat ook maar loshalen. Echter blijkt nu dat ik dit beter niet had kunnen doe. Twee van mijn tapeinde zijn namelijk afgebroken.

Ik heb het volgende geprobeerd:
- er is genoeg vlees om de tapeinden met een waterpomptang vast te pakken. Maar ik krijg er geen beweging in.
- twee moeren achter elkaar op de tapeinde gezet (1 zou de ander moeten blokkeren). Helaas werkt dit niet. De moeren draaien vrolijk door (dol gedraaid?)

Hebben jullie nog advies?

Daarbij viel mij het volgende op aan de uitlaatbochten zelf:
- ik heb geen pakking gezien toen ik de uitlaat los trok. Zit deze nog op de motor? Kan ik deze hergebruiken?
- de verdikking aan de voorkant van de uitlaatbochten zijn verrot. Is dit erg? Of is het einde uitlaat. Goed om te weten hij lekte niet voordat ik hem loshaalde.

Ik heb wat foto's toegevoegd ter verduidelijking. Voor de scherpe formleden onder ons, ik heb eerder wat vragen gesteld en beloofd dat ik de resultaten zou delen. Die belofte ben ik uiteraard niet vergeten. Kom alleen niet verder omdat ik steeds weer verder ga.
 

Bijlagen

  • IMG20220210205155.jpg
    IMG20220210205155.jpg
    116,8 KB · Weergaven: 170
  • IMG20220210205147.jpg
    IMG20220210205147.jpg
    118,6 KB · Weergaven: 157
  • IMG20220210205139.jpg
    IMG20220210205139.jpg
    91,4 KB · Weergaven: 153
  • IMG20220210205133.jpg
    IMG20220210205133.jpg
    122,9 KB · Weergaven: 172
  • IMG20220210204914.jpg
    IMG20220210204914.jpg
    393,4 KB · Weergaven: 177
  • IMG20220210204908.jpg
    IMG20220210204908.jpg
    205,1 KB · Weergaven: 180
Ik herken de huisvlijt van ts. Blok uitbouwen en wegbrengen. Dan is het werkbank werk en vast goedkoper. Dit is wel een ruk situatie hoor. Zie dit als leergeld, maken we bijna allemaal mee. Succes 👍
 
Boren zie ik als laatste redmiddel.

Draadeindje warm stoken wil weleens helpen, dan kijken of je met een goede griptang beweging krijgt
Maar weet niet hoe goed je er bij kunt/ of de tank nog op de motor zit, als ie afbrand ben je verder van huis.
De tip om je hele blok eruit te halen gaat iemand je hier nog wel geven, dan kun je er tenminste goed bij.

Wat ik zou doen, de moer die je hebt geplaatst vastlassen op het draadeind.
Als je een beetje kunt lassen zit de moer gelijk goed vast, en de hitte door het draadeind zorgt er meestal wel voor dat de boel loskomt.
 
Ow dit brengt nare herinneringen op;(
Mij ook gebeurt met m’n z1000. Alleen was er toen niet genoeg vlees over. Ik heb ook nog de fout gemaakt om hem naar de lokale motor garage te brengen, zijn prima monteurs maar dit was echt te veel voor ze. Ze hebben het een en ander geprobeerd maar met veel te slechte boortjes en zijn een paar keer er naast geschoten. Gelukkig hebben ze op tijd gezegd dat het ze niet ging lukken.

Uiteindelijk met een collega is het wel gelukt na heel veel engelengeduld en vaste handen. Werkte toen nog bij de luchtmacht en konden aan hele goeie boortjes komen (weet niet meer hoe ze heten). Na het uitboren met helicoils en geluk dat schade aan het blok niet te veel was hebben we het kunnen fixen:}

Moraal: zorg dat je het naar de juiste mensen brengt als je het gaat laten uitboren!!
 
Ik heb het ook gehad. Lassen en blok uitbouwen en wegbrengen wilde ik niet.
Ik heb een dop gebruikt die iets ruimer was dan het tapeind en de ruimte in de dop opgevuld met stukjes zaagblad van een junior ijzerzaagje.
Toen kon ik de dop er op tikken met de hamer en had ik grip op de dolle schroefdraad.
Bij mij is het gelukt met veel geduld, echte kruipolie en veel wrikken (los vast draaien) en schoonkrabben waar het tapeind het blok in gaat.

De pakkingen zitten er nog in, dat zijn koperen ringen.

Succes.
 
Bedankt allemaal voor de tips.

Het blok uitbouwen wil ik niet aan beginnen. Dit is mijn eerste motor en voor mij toch te vroeg als beginnende hobbyist om het blok eruit te halen.

Ik heb voldoende vlees om twee bouten er op te draaien dus ik denk dat ik de tip van simonshavenhaar en joskawa ga uitproberen. Mijn vader kan lassen dus dat moet goedkomen.

Wat betreft de roest op de uitlaat is dat een probleem? En kunnen de pakkingen nog een tweede ronde mee
 
Laatst bewerkt:
Ik geef je de meeste kans door inderdaad de moer vast lassen. Tevens de tap even met een snijbrander snel roodgloeiend te stoken. Wat ook helpt is voordien echte kruipolie (dus geen wd 40) te gebruiken. BV een paar keer te doen met een paar uur tussenpozen.
Succes
 
Je hebt van die inductie verwarmers waarmee je een tapeind in korte tijd roodgloeiend kunt maken. Misschien is die ergens te leen of te huur.
Als je een tapeind goed heet stookt zet het uit in het aluminium en als het is afgekoeld kun je het gewoonlijk er vrij makkelijk uit draaien.

En als je moeren van uitlaten en uitlaatspruitstukken los gaat maken: zet niet teveel kracht en als je wel teveel kracht moet gebruiken, niet verder gaan maar een moeren splittertje gebruiken of het huftertje wegdremelen.

Ik heb ik weet niet hoeveel Citroen DS en Jaguar XK uitlaatspruitstukken verwijderd en die hebben koperen moeren en dat is nooit een probleem geweest. En koperen moertjes zijn gewoon te koop, dus als jet het spul weer monteert straks is het misschien handig om geen stalen moertjes te gebruiken.
 
Beste forumleden,

Na lang worstelen is het eindelijk gelukt. Twee producten die mij ontzettend hebben geholpen:
- een tool om tapeinde los te halen (zie foto)
- kruipolie met roestoplosser

Moet ik die tapeinde vervangen door orginele honda of is iedere m8 tapeind wel goed?

Daarbij ben ik nog steeds benieuwd naar hoe bruikbaar mijn uitlaat is. De verdikking voor bij de bochten zijn zo rot als maar kan. Is de op te lossen?
 

Bijlagen

  • IMG20220211184648.jpg
    IMG20220211184648.jpg
    95,9 KB · Weergaven: 146
  • IMG20220211184713.jpg
    IMG20220211184713.jpg
    108,2 KB · Weergaven: 144
kan je toch zelf gedenken ? zolang ze niet doorgerot zijn kan je ze probleemloos gebruiken. Om te weten hoelang dit gaat zijn, koop je best een plazen bol op Alie, daar zijn ze het goedkoopst.
Dit is wel heel bot hoor.
Zeker tegen iemand die als nieuwkomer wél terugkoppeling geeft.
Moeten we zuinig op zijn.

@Tasin
Als je wilt knutselen, zaag de verdikkingen eraf en zet er een stel nieuwe ringen incl. Montageplaat op.
Makkelijker is om een nieuwe uitlaat te regelen.
Tapeinden: originele of vergelijkbare kwaliteit.
Wat gebruikelijk is durf ik niet te zeggen, 8.8, 10,2, enz?
 
setje uitlaat tapeinden met koperen moer wat ervoor geschikt is zijn nauwelijks duurder als een meter tapeind bij de gamma
Meterstukken tapeind zijn leuk om de riolering aan het plafond te hangen.
Zou voor een motorblok gewoon tapeindjes op maat regelen, veel netter, en ziet er ook nog beter uit.
Dus eens met wat je zegt, gewoon origineel :t
 
Dit is wel heel bot hoor.
Zeker tegen iemand die als nieuwkomer wél terugkoppeling geeft.
Moeten we zuinig op zijn.

@Tasin
Als je wilt knutselen, zaag de verdikkingen eraf en zet er een stel nieuwe ringen incl. Montageplaat op.
Makkelijker is om een nieuwe uitlaat te regelen.
Tapeinden: originele of vergelijkbare kwaliteit.
Wat gebruikelijk is durf ik niet te zeggen, 8.8, 10,2, enz?
Bedankt voor het advies en de reacties heren. Wordt gewoon orginele tapeinden en wellicht even knutselen aan de uitlaat
 
Bedankt voor het advies en de reacties heren. Wordt gewoon orginele tapeinden en wellicht even knutselen aan de uitlaat
En nieuwe pakkingen O-) Wel eerst de ouwe er uit peuteren trouwens, ik ben al zo vaak 2- of 3-dubbel gestapelde tegen gekomen, als je een moer al op het uiterste puntje van een tapeind ziet zitten weet je al dat het weer zover is. _O-
 
Vervelend probleempje!

Ik zou beginnen met het restant wat uitsteekt te verhitten met een brandertje.
Daarna niet met de waterpomptang, maar met een griptang losdraaien. Maar niet te gek!

Als 't niet werkt dan:
Vervolgens goed inspuiten met kruipolie en een dag laten staan.
Mss nog een keer extra inspuiten. Een enkele keer een tik met de hamer (vuistje) er bovenop om 'los te breken'.
Daarna weer proberen losdraaien met de griptang. Tot nu heb je nog steeds niets verder stuk gemaakt.

Als 't allemaal nog steeds niet werkt dan een moer op het restant lassen. Daarna losdraaien.
Werkt 't dan nog niet, dan wordt 't uitboren. Geen fijne klus want hard staal moet weg en zacht alu moet blijven.
Daarom niet grof maar voorzichtig beginnen met bijv een Dremel. Wat teveel is weggehaald komt niet meer terug.
De draad zal wrs beschadigd of overleden raken, dus evt optappen en anders met een helicoil-set nieuwe draad maken.
Succes!
 
Beste forumleden,

Na lang worstelen is het eindelijk gelukt. Twee producten die mij ontzettend hebben geholpen:
- een tool om tapeinde los te halen (zie foto)
- kruipolie met roestoplosser

Moet ik die tapeinde vervangen door orginele honda of is iedere m8 tapeind wel goed?

Daarbij ben ik nog steeds benieuwd naar hoe bruikbaar mijn uitlaat is. De verdikking voor bij de bochten zijn zo rot als maar kan. Is de op te lossen?
Iedereen die vandaag nog gereageerd heeft, de draadeinden zijn al los O-)

De vraag was nu of zijn huidige collector nog bruikbaar is.

Als het alleen goed roestig is, maar niet doorgerot zou ik hem terugzetten.
Doe eens een paar extra foto's?
Op de foto's in de openingspost lijkt het mee te vallen.
 
Dit is wel heel bot hoor.
Zeker tegen iemand die als nieuwkomer wél terugkoppeling geeft.
Moeten we zuinig op zijn.

@Tasin
Als je wilt knutselen, zaag de verdikkingen eraf en zet er een stel nieuwe ringen incl. Montageplaat op.
Makkelijker is om een nieuwe uitlaat te regelen.
Tapeinden: originele of vergelijkbare kwaliteit.
Wat gebruikelijk is durf ik niet te zeggen, 8.8, 10,2, enz?

Modbreak:

offtopic verwijderd



De vraag of het goed gaat met de collector is gewoon niet te beantwoorden, dus de opmerking glazen bol is waar , leuk, en belangrijkste die moet je triggeren om zelf na te denken, alleen zo ga je je technische kennis benutten, als je alles alleen maar laat afhangen van wat je als antwoord op vragen krijgt, ben je aan het einde niks opgeschoten, want :
A: je krijgt goede maar ook verkeerd antwoorden, dus hoe haal je de goede er uit
B: blijf je altijd afhankelijk van de ander, en leer je zelf niet nadenken...

Dan mijn mening...
Wat wil je met de motor doen? sleutelen , leren, rijden, helemaal opknappen, winters doorrijden, ..
Als je de boel zo weer in elkaar schroeft, kun je echt wel 2 seizoenen rijden lijkt me, ga je nieuw/vervanging zoeken, dan ben je even tijd kwijt en kost waarschijnlijk een paar centen, dus de keus is helemaal aan jouw, maar in principe wist je dat ook wel, en wilde je eigenlijk de bevestiging hebben of je deze nog kunt gebruiken[/mbr]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan