Uitlaat tapeinden afgebroken, voorstuk bochten verrot

Tasin

MF'er
4 jan 2022
47
55
Hallo allen,

Al enkele maanden ben ik aan het sleutelen aan mijn motor. En iedere keer als ik bijna klaar ben denk ik: 'nu ik toch bezig ben kan dit er ook wel bij'.

Zodoende zat er wat roest op mijn uitlaatbochten en het frame achter de radiator. Ik had de radiator toch al los dus ik dacht laat ik mijn uitlaat ook maar loshalen. Echter blijkt nu dat ik dit beter niet had kunnen doe. Twee van mijn tapeinde zijn namelijk afgebroken.

Ik heb het volgende geprobeerd:
- er is genoeg vlees om de tapeinden met een waterpomptang vast te pakken. Maar ik krijg er geen beweging in.
- twee moeren achter elkaar op de tapeinde gezet (1 zou de ander moeten blokkeren). Helaas werkt dit niet. De moeren draaien vrolijk door (dol gedraaid?)

Hebben jullie nog advies?

Daarbij viel mij het volgende op aan de uitlaatbochten zelf:
- ik heb geen pakking gezien toen ik de uitlaat los trok. Zit deze nog op de motor? Kan ik deze hergebruiken?
- de verdikking aan de voorkant van de uitlaatbochten zijn verrot. Is dit erg? Of is het einde uitlaat. Goed om te weten hij lekte niet voordat ik hem loshaalde.

Ik heb wat foto's toegevoegd ter verduidelijking. Voor de scherpe formleden onder ons, ik heb eerder wat vragen gesteld en beloofd dat ik de resultaten zou delen. Die belofte ben ik uiteraard niet vergeten. Kom alleen niet verder omdat ik steeds weer verder ga.
 

Bijlagen

  • IMG20220210205155.jpg
    IMG20220210205155.jpg
    116,8 KB · Weergaven: 170
  • IMG20220210205147.jpg
    IMG20220210205147.jpg
    118,6 KB · Weergaven: 157
  • IMG20220210205139.jpg
    IMG20220210205139.jpg
    91,4 KB · Weergaven: 153
  • IMG20220210205133.jpg
    IMG20220210205133.jpg
    122,9 KB · Weergaven: 172
  • IMG20220210204914.jpg
    IMG20220210204914.jpg
    393,4 KB · Weergaven: 177
  • IMG20220210204908.jpg
    IMG20220210204908.jpg
    205,1 KB · Weergaven: 180
Dat oplossen gebeurd helemaal vanzelf, hoef je niets aan te doen.
Als het nu nog heel is en je er niet doorheen prikt zou ik deze monteren maar wel vast naar een andere set gaan zoeken.

Wat betreft tapeind kan je zelfs een M8 bout afzagen als je dat zou willen. Maar het is wel mooi om een tapeind specifiek voor dit doel te kopen zodat het A de juiste lengte heeft en B gegalvaniseerd is en het net even wat langer mee zal gaan dan een afgezaagde draadstang / bout.

Moeren zijn al genoemd, koperen variant nemen. Wil je er vaker los halen dan is een setje moeren ook handig. Het koppel is wel minder dan stalen moeren, dus niet overdrijven met aanhalen.

Met een likje keramisch vet zal het ook niet zo snel meer vast rotten.
 
Iedereen die vandaag nog gereageerd heeft, de draadeinden zijn al los O-)

De vraag was nu of zijn huidige collector nog bruikbaar is.

Als het alleen goed roestig is, maar niet doorgerot zou ik hem terugzetten.
Doe eens een paar extra foto's?
Op de foto's in de openingspost lijkt het mee te vallen.
Bovenstaande klopt idd. Ik heb de uitlaat een aantal dagen in de roestoplosser gelaten. Hij ziet er al beter uit. Als die ongeveer 2 jaar mee gaat ben ik tevreden. Zie foto's
 

Bijlagen

  • IMG20220215103942.jpg
    IMG20220215103942.jpg
    172,3 KB · Weergaven: 69
  • IMG20220215103930.jpg
    IMG20220215103930.jpg
    107,8 KB · Weergaven: 74
  • IMG20220215103927.jpg
    IMG20220215103927.jpg
    90,2 KB · Weergaven: 71
Jeetje dat ziet er heftig uit. Maar het hoeft niet mooi te zijn om functioneel te blijven. Uiteindelijk hoeft de flens maar tegen een paar vaste punten te drukken om zijn klemkracht over te brengen. Zolang de flens via die paar restjes kraag nog voldoende druk kan uitoefenen op de uitlaatpakking, is het uitlaatsysteem goed afgedicht. Tegen tijd dat hij scherp gaat blaffen en zwarte drek rondom de uitlaat gaat geven, weet je waar je als eerste naar kijken moet.
 
En na 5 jaar weer hetzelfde probleem? Elk jaar de uitlaatbouten een voor een even losmaken en wat keramisch vet eraan smeren. Nooit meer problemen met loshalen.
Een semi offtopic vraag naar aanleiding van dit bericht: zijn er echt mensen hier die dit regelmatig doen met hun uitlaatbouten? Ik kan me voorstellen dat dit met bijvoorbeeld een Moto Guzzi luchtgekoelde overdwarse twin een fluitje van een cent is. Maar als je een watergekoelde motor hebt dan wordt het al wat lastiger, laat staan een V4 waarbij de halve motor uit elkaar moet om bij de uitlaatbochten te komen. Wat is wijsheid?
 
Een semi offtopic vraag naar aanleiding van dit bericht: zijn er echt mensen hier die dit regelmatig doen met hun uitlaatbouten? Ik kan me voorstellen dat dit met bijvoorbeeld een Moto Guzzi luchtgekoelde overdwarse twin een fluitje van een cent is. Maar als je een watergekoelde motor hebt dan wordt het al wat lastiger, laat staan een V4 waarbij de halve motor uit elkaar moet om bij de uitlaatbochten te komen. Wat is wijsheid?
denk dat niemand dit doet
 
Aan de andere kant wanneer is het noodzakelijk dat de bochten set eraf moet vraag ik me af
Niet dikwijls,maar gezien het aantal topics hier zorgt het wel dikwijls voor grote problemen.
Net als motorblokbouten,achterbrug assen,remklauw pennen enz.
Alles op tijd eens invetten kan je heel wat tijd,problemen en kosten besparen.
 
Update:
Hallo Allen, iedereen nog bedankt voor de tips! De uitlaat zit er ondertussen op en lekt niet.

Initieel kreeg ik de uitlaat niet netjes aangesloten. Bleek dat de flens geen grip had op een van de bochten waardoor er ruimte zat tussen de pakking en uitlaat. Dit kwam doordat deze natuurlijk krom en geroest was. Gouden tip van een monteur die ik ken was om een lasnaad te zetten op de bocht zodat er weer een verdikking op komt en de flens aangesloten kan worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan