Uitlaat te luid?

Du ca ti

Rookie
3 jul 2021
3
1
Beste leden,
Ik heb zojuist 6 circuitdagen geboekt op circuit zolder. Ik ga dit jaar nog op mijn eigen motor rijden maar heb wat bang voor zwarte vlag.
Ik rij met een ducati supersport 939 s met full system akrapovic (met db killer).
Iemand enig idee of ik problemen ga ondervinden ?
 

Bijlagen

  • 20211231_130627.jpg
    20211231_130627.jpg
    311,6 KB · Weergaven: 66
Wat voor dagen heb je geboekt en welk niveau?

De donderdagen zal geen probleem zijn, op de andere dagen zal je zeker in moeten houden ja, mocht je het dan wel redden.
 
Les 1, les 1+ en daarnaa vrij rijden met decibelbeperking. Dus geen donderdag.
 
Even meten, anders is het altijd gokken. systeem zonder cat is overigens wel tricky. Je kunt ook gewoon even vroeg opschakelen bij de meetpunten. Bij technische keuring kijken ze overigens alleen naar de killers.
 

Modbreak:

Onzinnige troll opmerking verwijderd

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste leden,
Ik heb zojuist 6 circuitdagen geboekt op circuit zolder. Ik ga dit jaar nog op mijn eigen motor rijden maar heb wat bang voor zwarte vlag.
Ik rij met een ducati supersport 939 s met full system akrapovic (met db killer).
Iemand enig idee of ik problemen ga ondervinden ?
Als je denkt dat je te luid bent zal dat waarschijnlijk zo zijn op zolder.
Ik heb een volledig standaard ktm superduke en heb al 2 maal een zwarte vlag weten verzamelen, 98.4Db dus niet veel erover maar lukte wel steeds.
 
Zolder is een ramp
Qua geluid. Maat van mij standaard Suzuki 1000 zo uit de winkel. 1 e sessie waarschuwing. 2 e sessie zwarte vlag en klaar !! Einde dag. Orgsnisatie probeerde nog een andere transponder te regelen. Zodat hij nog kon rijden. Maar wat moet je nog stiller maken aan een standaard motor.
 
Zolder is een ramp
Qua geluid. Maat van mij standaard Suzuki 1000 zo uit de winkel. 1 e sessie waarschuwing. 2 e sessie zwarte vlag en klaar !! Einde dag. Orgsnisatie probeerde nog een andere transponder te regelen. Zodat hij nog kon rijden. Maar wat moet je nog stiller maken aan een standaard motor.
Ik heb eens zitten polsen bij andere rijders daar, en enkelen gebruiken een soort netje dat over je demper is gelast, zou het geluid wel wat verlagen, alsook kan je voor de meeste fietsen een DB-killer kopen die een bochtje maakt van 30* ofzo, als je die dan naar boven draait zou het ook helpen. anders dan dat, zorgen dat je altijd met 2 voorbij een meting rijd, kunnen ze je nooit pakken.
 
De grootste veroorzaker zou t inlaat geluid zijn bij met name de Japanse 4 pitters. Volgens de organisatie. Maar stel je voor. Een motor goedgekeurd voor de openbare weg. En dan ga je er in deze configuratie mee t circuit op. Afgekeurd 🙈🤷🏻‍♂️
 
De grootste veroorzaker zou t inlaat geluid zijn bij met name de Japanse 4 pitters. Volgens de organisatie. Maar stel je voor. Een motor goedgekeurd voor de openbare weg. En dan ga je er in deze configuratie mee t circuit op. Afgekeurd 🙈🤷🏻‍♂️
ja wat is daar vreemd aan dan, de openbare weg verkrijgen ze een typegoedkeuring voor bij een bepaald toerental, op het circuit rijd je waarschijnlijk niet op dat toerental voorbij de meting...
 
ja wat is daar vreemd aan dan, de openbare weg verkrijgen ze een typegoedkeuring voor bij een bepaald toerental, op het circuit rijd je waarschijnlijk niet op dat toerental voorbij de meting...
In mijn beleving denk je dat de geluidseisen op de openbare weg strenger zouden zijn. Dan op een gesloten circuit. Zolder is veel strenger dan Assen. Beter is donderdag naar zolder. Dan heb je zeker geen gezeik.
 
Zolder is (buiten de donderdagen om) een totale gok. Iedere keer weer een verrassing wanneer je een vlag krijgt en met welk dB aantal je nu weer in overtreding bent.
Ervaringen afgelopen jaren:
- ONK spec R6 1999 met korte Laser demper en een dB killer: nooit een probleem
- Standaard R6 2007 met demping in de kuip en inlaat: de ene na de andere vlag
- Standaard ZX-6R (dus ook standaard uitlaat): 5 sessies OK, 6e sessie 99,8 dB ( _O- :X )

Kortom, maak je motor zo stil mogelijk, hoop dat de wind goed staat en neem een kist bier mee voor de ambtenaar die staat te meten....
 
Zolder kijken of er kort mensen voor of achter je zitten ( ik dacht binnen een sec) dan vol gas geen probleem.
Meting wordt geschrapt omdat er dan 2 transponders te dicht bij elkaar zitten, is ongeldige meting.

Rij je alleen langs de paal even kort je gas constant zodat het inlaat geluid wat minder hard is, zeker de sessie's voor de middag.

Na de middag kun je al iets meer de gok nemen maar zonde om de eerste 2 sessie's beide zwarte vlaggen te pakken.

Zo deed ik het met een Gsx-r 1000 van 2015. Verder fatsoenlijke dempers en killers evt aangevuld met geluidsdemping in de kuip. Met de 95db van enkele jaren terug was het wel erg krap. 98 db reed ik vrij gemakkelijk een dag uit. En met mooie tijden voor een hobbyist. Dus het kan wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan