Uitlaat terugplaatsen: hoe past de "split collar"? (Kawasaki KZ250C)

Kizmiaz

Born to be mild
20 aug 2020
800
974
Limbürg
Ik ben bezig de uitlaat te vervangen. Ik heb de oude koperen pakking eruit gehaald, nieuwe er in... maar nu snap ik even niet hoe de split kraagjes terug moeten. Ik krijg ze niet passend. Met demonteren heb ik niet gelet op hoe ze zaten.

In het werkplaatshandboek staat:

IMG_3275.JPG


Als ik de "split keepers" in de uitlaat stop komen ze in principe tegen een rand aan, zie blauwe pijl. Dan steken ze echter nog ruim een centimeter uit. Ik krijg de pijp er dan wel nog in, maar kan hem niet aandraaien want ze schieten/schuiven niet verder naar binnen als ik hem aandraai.

IMG_3276.jpg


Ik kan ze ook over deze versmalling heen leggen, dan komen de kraagjes mooi tot het eind van het uitlaatstuk. Maar dan krijg ik de pijp er onmogelijk in:


IMG_3269.JPG


Ik heb ook dit geprobeerd, maar ook dan krijg ik de laatste centimeter niet het uitlaatstuk in.

IMG_3272.JPG


Op 't internet wordt hier verder niet zo moeilijk over gedaan, dus ik lijk persoon één in de geschiedenis van de mens die hiermee worstelt. Enig idee wat ik fout doe?
 
Dat leek mij ook het meest logische. Maar dan steken ze nog ruim een centimeter uit. Misschien komt dat omdat de pakking ring nog niet is platgeduwd? Ik heb nog niet gedurft om krach te zetten met aandraaien, bang dat ik de boel verneuk. Ik ga maar weer eens verder met pielen.
 
Ik begin te vermoeden dat ik de foute pakking heb. Er zat een koperen in, en ik heb een universele gekocht die zou moeten passen. Zelfde OEM nummer. En hij past ook wel, maar volgens mij gaat deze niet samenpersen zoals de koperen dat doet... Oud en nieuw:

IMG_3277.JPG
 
Die koperen uitvoering had vele jaren geleden al vervangen moeten worden maar in plaats daarvan hebben ze de uitlaat knetterhard vast getrokken
Hoewel die je nu hebt wat dikker is dan die koperen als die nieuw zou zijn is dat ook weer niet zoveel .
Die aluminium ( nieuwe) is hol en pers je zonder veel kracht tot de helft van die dikte inelkaar
 
Dit is het maximale wat ik hem vast krijg. Dan draai ik de klem al heel hard vast. De pakking geeft totaal niet mee, na de uitlaat er weer vanaf te halen is 'ie totaal niet ingedrukt. Dus als 'ie zonder veel kracht ineen geperst moet kunnen worden doe ik iets anders fout.

IMG_3282.JPG
 
@kirill007 Bedankt, die video had ik ook al gevonden. Je kan het niet goed zien, maar het lijkt of hij ze achterstevoren er in doet? Dus met de opstaande rand aan de cilinderkant i.p.v. de uitlaatkant?

1651590091411.png


@stefanrs2 Uh ja, het is eigenlijk een aanname van mij dat 'ie aan moest sluiten. Of in ieder geval meer dan op die foto van mij.\

Ik ga het eens vastzetten, rondje rijden, kijken hoe dat voelt. En dan op zoek naar originele koperen ringen.
 
Ja, die had ik besteld — althans, het zelfde OEM nummer maar dan bij Japparts.

Maar goed, bevestigd zoals op die laatste foto, stukje gereden en alles lijkt in orde. Komt er dus op neer dat ik een klus van 30 minuten heb opgerekt tot een halve middag omdat ik vond dat die dingen niet zo ver moesten uitsteken. You live and you learn!

Bedankt voor de hulp, allen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan