Uitlaatbochten Ontkolen 4tact

Griffen

MF veteraan
18 okt 2002
2.186
0
Boxtel
Ik ben bezig mijn fzr600 om te bouwen naar een 660cc dmv een thundercat drijfstangen cilinders, zuigers en kop. Daarnaast heb ik racenokkenassen en instelbare cdi. En een gedynojette thundercat carberateur met een aangepaste airbox en K&N drop-in filter. Hier hoort uiteraard ook een compleet uitlaatsysteem bij, maar ik wil deze eigenlijk van binnen helemaal schoonmaken voordat ik deze op de motor plaats. Dit om ervoor te zorgen dat de uitlaatgassen zo snel mogelijk weg kunnen.

Hoe ontkool ik nou zo'n uitlaat? Mijn orginele configuratie verbruikte namelijk nog al wat olie en dat is in de vorm van kool gaan afzetten in de uitlaatbochten.
 
Ik ben bezig mijn fzr600 om te bouwen naar een 660cc dmv een thundercat drijfstangen cilinders, zuigers en kop. Daarnaast heb ik racenokkenassen en instelbare cdi. En een gedynojette thundercat carberateur met een aangepaste airbox en K&N drop-in filter. Hier hoort uiteraard ook een compleet uitlaatsysteem bij, maar ik wil deze eigenlijk van binnen helemaal schoonmaken voordat ik deze op de motor plaats. Dit om ervoor te zorgen dat de uitlaatgassen zo snel mogelijk weg kunnen.

Hoe ontkool ik nou zo'n uitlaat? Mijn orginele configuratie verbruikte namelijk nog al wat olie en dat is in de vorm van kool gaan afzetten in de uitlaatbochten.

pipe_brush.jpg
:Y
 
Pannensponsje een beetje uitrekken en 2 draadjes eraan; ijzerdraad kun je zo doorsteken, touwtje met stofzuiger doorslurpen. Paar keer door de bocht heen-en-weer rukken en klaar.

Maar ik houd niet van schuren aan dunwandig materiaal, het gaat er korter door mee.

Gewoon monteren en een rit van minstens 200km maken en de pijp is dan heus wel schoon.

Erg ouderwets, kool in uitlaat. Verbruikte de vorige eigenaar idioot veel olie ofzo? Zelfs een goed afgestelde tweetakker houdt zich tegenwoordig zelf schoon bij lange ritten, moderne vol-syntheet-olie.
 
Pannensponsje een beetje uitrekken en 2 draadjes eraan; ijzerdraad kun je zo doorsteken, touwtje met stofzuiger doorslurpen. Paar keer door de bocht heen-en-weer rukken en klaar.

Maar ik houd niet van schuren aan dunwandig materiaal, het gaat er korter door mee.

Gewoon monteren en een rit van minstens 200km maken en de pijp is dan heus wel schoon.

Erg ouderwets, kool in uitlaat. Verbruikte de vorige eigenaar idioot veel olie ofzo? Zelfs een goed afgestelde tweetakker houdt zich tegenwoordig zelf schoon bij lange ritten, moderne vol-syntheet-olie.

Heb je wel gelezen wat ik schrijf?
De motor verbuikte olie.
In deze motor hoort half-syntheet olie.
En ik ga geen materiaal wegschuren, ik ga kool verwijderen.
Ik ben met die motor naar frankrijk gereden en geloof me hij ontkoolt echt niet uit zichzelf... anders zou ik de vraag hier ook niet stellen. Ook snap ik niet waarom 200km rijden?
Die uitlaat word volgens mij na 50 km al geen grade warm of kouder meer behalve als je even flink aan het gas hangt.
En als pannenschuursponsjes (je was toch geen voorstander van schuren?) zouden helpen dan zou de oplossing geboden door de 2e persoon toch voldoen? Maar dat doet hij niet. Daar waren we al achter.

Sorry dat ik zo reageer, maar vind wel dat je voor je een antwoord geeft je de tekst even goed kunt lezen. :?
 
Laatst bewerkt:
Heb je wel gelezen wat ik schrijf?
De motor verbuikte olie.
In deze motor hoort half-syntheet olie.
En ik ga geen materiaal wegschuren, ik ga kool verwijderen.
En als pannenschuursponsjes zouden helpen dan zou de oplossing geboden door de 2e persoon toch voldoen? Maar dat doet hij niet. Daar waren we al achter.

Sorry dat ik zo reageer, maar vind wel dat je voor je een antwoord geeft je de tekst even goed kunt lezen. :?
ik snap je reactie maar DENK even 10 tellen na voor je antwoord.
willem heeft 99% vd tijd bruikbare tips en dit is er eentje van just give it a try je zult egt geen cm's koolafzetting hebben en anders werkt de oude brommertruuk wellicht.
demonteer je bochten laat ze vollopen met een brandbare vloeistof (spiritus) pak een bezemsteel waar je al een doekje aan had gebonden en drenk die een btje in met lampolie/diesel en steek ze in de fik. (denk erom dat je het op een plek doet waar in ckr een meter of 5 geen schade kan aanrichten en die bezemsteel is GEEN grap je wil niet naar het ziekenhuis met brandwonden hoop ik)
just my 2 cents.

GRTZ Roddy
 
ik snap je reactie maar DENK even 10 tellen na voor je antwoord.
willem heeft 99% vd tijd bruikbare tips en dit is er eentje van just give it a try je zult egt geen cm's koolafzetting hebben en anders werkt de oude brommertruuk wellicht.
demonteer je bochten laat ze vollopen met een brandbare vloeistof (spiritus) pak een bezemsteel waar je al een doekje aan had gebonden en drenk die een btje in met lampolie/diesel en steek ze in de fik. (denk erom dat je het op een plek doet waar in ckr een meter of 5 geen schade kan aanrichten en die bezemsteel is GEEN grap je wil niet naar het ziekenhuis met brandwonden hoop ik)
just my 2 cents.

GRTZ Roddy

Leuke tip, veel spectakel maar wil wel zeker zijn dat de bochten heel blijven.
En tja ik verwacht gewoon dat mensen even kijken naar wat voor antwoorden er al gegeven zijn. Anders blijven we herhalen. :Z

Ik ken willem zijn antwoorden in het algemeen wel en als jij vindt dat daarvan 99% bruikbaar zijn dan ben ik dat niet helemaal met je eens maar dat is niet belangrijk.

En ik denk dat ik 3-5mm koolafzetting heb.
 
[...
willem heeft 99% vd tijd bruikbare tips
Roddy student? Studeer! Willem is na 1940 niet meer verder geëvolueerd, zie zijn nick.Uitbranden werkt niet. Ik ken een bromfietshandelaar met derdegraadsbrandwonden door die foute ingreep. Long John heeft gelijk: de gootontstopper werkt wel, maar U hoeft geen commerciële ontstopper te gebruiken, bestel gewoon 1 kg caustic soda (witte kristallen)dat is spotgoedkoop. Voorzichtigheid verplicht; handen en ogen beschermen tegen het bijtend goedje.
 
Roddy student? Studeer! Willem is na 1940 niet meer verder geëvolueerd, zie zijn nick.Uitbranden werkt niet. Ik ken een bromfietshandelaar met derdegraadsbrandwonden door die foute ingreep. Long John heeft gelijk: de gootontstopper werkt wel, maar U hoeft geen commerciële ontstopper te gebruiken, bestel gewoon 1 kg caustic soda (witte kristallen)dat is spotgoedkoop. Voorzichtigheid verplicht; handen en ogen beschermen tegen het bijtend goedje.

Kijk daar heb ik nou wat aan! Thnx dan ga ik dat zeker even proberen!
 
Wie zeikt er hier?
En denk jij dat je bent om hiet te bepalen wie er hier oprot :? \
Ik ben het ook niet altijd eens met willem zijn tips.
Ik vind dat als hij zegt dat er teveel olie gebruikt wordt in een 2-takt fzr600 dat dat best wel in twijfel mag worden getrokken.
Verder geeft willem erg veel antwoorden die kloppen en dat kan van jou niet gezegd worden.
 
Ik heb vroeger wel pijpen uitgebrand, compleet met (geheel metalen) demperspul; met iets van schuimvulling of steenwol of glaswol zou ik dat nooit proberen.

Alleen maar een bochtje gaat slecht, lekkende knoeiboel en over de grond kruipende brandende olie.

Het is redelijk te doen met tamelijk lang(zaam) brandend spul, zoals diesel of lampen-olie; een halve liter of erger er in en dan voorzichtig aansteken.
Zo'n grote pijp gaf dan even een flink vlammetje en vaak ook een plof, dan wat later weer een plof en doofde schijnbaar maar smeulde van binnen door en werd steeds heter. Dan kwam er vaak het moment dat-ie om de ongeveer 2 seconden een knal gaf als een geweer, plus steekvlam; dit kon meerdere minuten zo doorgaan, buren en huisdieren werden onrustig.

Resultaat inderdaad tamelijk schoon, ook de bocht maar eventueel chroom vaak vies-verkleurd.

Ook wel eens op brommertjes (geheel metalen uitlaat) anders gedaan: op een lange rustige landweg met omkeer-gelegenheid om maar niet voortijdig te hoeven stoppen, een scheut diesel of lampenolie achterin naar binnen en RIJDEN. Na 1-2 km ontstond er een soort schoorsteenbrand en gloeiende brokjes werden op de weg gestrooid. Echt wel blijven rijden totdat alles zichzelf had geregeld. Naderhand de uitlaat gedemonteerd en zelfs het bochtstuk van het 2-takkertje was inwendig wittig.
Eén keer was na afloop de kritische keerring op de krukas terziele, ik weet niet zeker of dat met mijn behandeling samenhing maar ik deed het daarna niet meer op deze manier.

Het volkomen dichtgekoolde uitlaatpotje, één geheel met bochtje, van een Mobylette legde de fietsenmaker in een smidsvuur, steenkool. Dat hielp, maar van het chroom bleef niets over.

Die geintjes lijken mij toch wat ruw voor modern materiaal.

Wat doen chemicaliën zoals ontstopper, natronloog/caustic-soda eigenlijk met metaal/chroom?

@Griffen: pannensponsje tussen 2 draadjes geeft een heel andere spanning/wrijving dan een tuitenragertje en de richting is enigszins manipuleerbaar. De binnenbocht-wand wordt altijd het hardste geraakt en de buitenbochtwand te weinig.
 
Laatst bewerkt:
Wij hadden een stuk uitlat van een auto nodig voor onze zelfbouw motor, ook vol met roet.

We hebben eht een kwartiertje in een houtkachel gegooit op aanraden van de vader van de jongen waarmee ik de fiets bouw en het kwam er echt brandschoon uit.

Dus, lekker kampviirtje aaleggen en die bochten als bbq rooster gebruiken zou ik zeggen :9
 
Wij hadden een stuk uitlat van een auto nodig voor onze zelfbouw motor, ook vol met roet.

We hebben eht een kwartiertje in een houtkachel gegooit op aanraden van de vader van de jongen waarmee ik de fiets bouw en het kwam er echt brandschoon uit.

Dus, lekker kampviirtje aaleggen en die bochten als bbq rooster gebruiken zou ik zeggen :9


Geen vervormingen ofzo?
 
Het begon als een straight pipe, na het vuurtje hadden ze een spaghetti spruitstuk op zich _O-

Kwartiertje kan geen goed doen zo heet.. helemaal niet als je chromen pijpjes hebt :+

Op zich wel leuke ideeen met dat ontstopper etc. Is ook niet zo erg agressief meer tegenwoordig. Wel duur, afgezien van soda troep.

Succes he!
 
daar blijven je bochten wel van heel, in je cilinders vinden veel heftiegere verbrandingen plaats.
Als er niet ooit zoiets als een uitlaatklep zou zijn uitgevonden dan zou deze opmerking bijna zinnig geweest zijn :+

Ik heb zelf geen ervaring met bochten ontkolen en nooit gedacht dat dit ooit een 4-takt issue zou kunnen zijn, maar (zoals gewoonlijk) klinkt Willem's uitleg logisch en bruikbaar.
 
Als er niet ooit zoiets als een uitlaatklep zou zijn uitgevonden dan zou deze opmerking bijna zinnig geweest zijn :+

Ik heb zelf geen ervaring met bochten ontkolen en nooit gedacht dat dit ooit een 4-takt issue zou kunnen zijn, maar (zoals gewoonlijk) klinkt Willem's uitleg logisch en bruikbaar.

Zouden uitlaatgassen niet veel heter zijn dan een inefficiente, onvolledige verbranding in een pijp met te weinig zuurstof? die opmerking zou bijna zinnig zijn geweest als er niet ooit zoiets als een carb/injectie zou zijn uitgevonden.

8-) :+
 
De koolaanslag zit waarschijnlijk nogal vast.
Neem een stuk prikkeldraad, 1 keer dubbel vouwen (niet meer, anders wordt het te stijf) en dan in de boormachine. EERST in de pijp steken en dan pas de boormachine laten draaien (anders draait het prikkeldraad in je kleding/armen etc.)

Bochten worden in een paar minuten helemaal schoon, wanneer je van beide kanten werkt. De pijpen slijten nauwelijks.

Groeten, Sebo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan