Uitlaatbochten uitdeuken

N.Holgerson

‘74 Guzzi
27 okt 2005
7.409
382
Noord-Holland
Wie weet waar of wie ik 2 uitlaatbochten kan laten uitdeuken?
Op mijn bmw r80 zitten 2 "platte"' vernauwingen, alsof ze in een bankschroef geplet zijn.

De vorige eigenaar gaf aan dat dit gebeurt is door uitlaat wrap en dat de boel te heet is geworden.

De motor loopt perfect en ik merk ook geen enkel mankement naar aanleiding hiervan, maar toch heb ik het graag uitgedeukt.
Tuurlijk is een rvs bochtenset een optie, maar deze set is nog keurig qua roest etc. Het uitdeuken waard dus..


Op de foto is het niet heel goed te zien maar u heeft een idee
full
 
dat zal niet makkelijk worden om dat weer rond te krijgen zonder verticale spanningen in de pijp te krijgen. het zou waarschijnlijk kunnen met hydroforming maar dan moet je al een goede mal hebben. en als je het wilt uitbesteden is een nieuwe (of 2de hands) bochten set samen met een nieuwe moer om hem weer vast te zetten waarschijnlijk goedkoper.
en die gekartelde moer bij de kop heeft nogal de nijging om vast te gaan zitten en het schroefdraad van de kop te slopen bij loshalen. als hij niet soepel wil los gaan is het beter om hem te splijten om de schroefdraad aan de kop heel te houden.
ik zou zeggen bezint eer ge begint.
 
Laatst bewerkt:
dat zal niet makkelijk worden om dat weer rond te krijgen zonder verticale spanningen in de pijp te krijgen. het zou waarschijnlijk kunnen met hydroforming maar dan moet je al een goede mal hebben. en als je het wilt uitbesteden is een nieuwe (of 2de hands) bochten set samen met een nieuwe moer om hem weer vast te zetten waarschijnlijk goedkoper.
en die gekartelde moer bij de kop heeft nogal de nijging om vast te gaan zitten en het schroefdraad van de kop te slopen bij loshalen. als hij niet soepel wil los gaan is het beter om hem te splijten om de schroefdraad aan de kop heel te houden.
ik zou zeggen bezint eer ge begint.

Een 2e hands bochtenset kost ca 125 eu plus ca 60
60 eu aan nieuwe wartels en klemringen.

Nieuwe rvs set 310 eu plus 60 eu aan wartels en klemringen

Uitdeuken onbekend dus...

Wellicht verstandiger om voor optie 1 te gaan inderdaad
 
wartels en klemringen heb je ook nodig bij uitdeuken want dat gaan ze echt niet aan de motor doen. dus dan moet de monteur zo binnen 1,5 uur (garage tarief) wel klaar zijn om goedkoper te zijn als een vervangende uitlaat. en dat zie ik niet snel gebeuren en er een perfect resultaat uit komen.
veel effect zal die deuk trouwens niet hebben op de stroming van de uitlaatgassen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan